hur lång tid tror ni det tar om man är två stycken?
vi vet nämligen inte om lastbilen med matjorden kan komma in på vår tomt :S
 
Hyr en bobcat eller liknande över en helg, det blir billigast.
 
50 m3? 50 m sträcka 2 man 2 dygn. Ca 25 man timmar.
Bobcat bättre.
 
hmm.. vi är inte jättehändiga, har aldrig kört en bobcat, vågar man sig på det. funkar det som en grävmaskin lr??

och kostar det att hyra??
 
En skottkärra av typen Ekeby med träskalmar rymmer 70 liter struket, 90 liter rågat. Jord är tacksamt att förflytta då det är luftigt och lättskottat - till skillnad mot grus/makadam som är både tungt och i vissa fall svårskottat (exvis 0-32 är jobbigt).

Ekeby-1018.jpg

Min uträkning torde bli ungefär såhär:
50 kubikmeter = 50.000 liter.
50.000/70 (liter) = 714 skottkärror.
Antag att varje kärra tar 5 minuter att fylla, köra, tömma och återbörda till högen. Då tar det 3571 minuter att köra ut jorden. Det blir nära nog 60 arbetstimmar.

Rågar du skottkärran (90 liter) så tar det ungefär 46 timmar.

Om du däremot använder de STORA Ekebykärrorna (110/125 liter) så tar det 38 respektive 33 timmar att få ut jorden - ja, förutsätt att det fortfarande tar fem minuter att lasta, köra, tömma och köra tillbaka till jordhögen.

Oavsett hade jag kört skottkärra. Bobcat på en fuktig/blöt tomt smetar och grisar en hel del. Tycker jag. Dessutom blir det en massa merarbete då marken blir mer nedtryckt.

Vi körde ut fyra lastbilslass - 35-40 kubik gissar jag. Eftersom vi fick dem med kranbil blev högarna inlyfta en bit på tomten. Det jobbet var ju rätt trevligt. Svalt i luften (mindre svettig), lättgrävt relativt annat skitjobb jag gjort.
http://www.fasting65.se/byggdagbok/dagboken/dagboken_2007_april.html

När vi fått ut jorden, plattat till, sått frön, vattnat, så la vi över byggmaxplast över hela blivande gräsmattan så fukten stannade kvar. Det blev ett minidrivhus, och OJ vad det växte:
http://www.fasting65.se/byggdagbok/dagboken/dagboken_2007_maj.html

ps. Om du köper en skottkärra likt den ovan. se till att du får plåtfälgen och ännu hellre riktigt glidlager och inget plastlager. Vi hittade en kärra med plåtfälg bland plastfälgmodellerna på Fredells. Samma pris där och då.
 
Redigerat:
  • Gilla
Bertil Erik Ohlsson
  • Laddar…
Mikael_L
Fasting65 skrev:
Antag att varje kärra tar 5 minuter att fylla, köra, tömma och återbörda till högen. Då tar det 3571 minuter att...
Men hela 5 minuter tar det väl inte ...

Jag provade nyss att "tomskotta i luften" så många spadar som det brukar bli, det kändes mer som 30 sekunder... Men säg 1 minut, det är ju skillnad när det blir en spade + last. Sen ska man ju orka en hel lång dag också.
Går man med skottkärran i 2 km/h blir det 33m /minut.

Så en 3 minut per lass skulle det ju kunna gå att pressa det till, dvs en vanlig villatomt så man kärrar en 20-30 meter max.

Men visst blir det ansenlig tid att köra ut det. Sen behöver man lite raster då och då, vilket kanske utslaget på tiden för varje lass ändå blir en eller två extra minuter per lass ... :)

Man skulle nog hinna ångra sig både en och två gånger under tiden. :O :rolleyes:
 
Enligt Cramos prislista band gående bobcat 3500 ex moms /dag
Mitt råd anlita en Hjulastare (typ L50) med van förare som sprider ut jorden
över Tomten då är det gjort på max 3 tim a 650sek tim ex moms sen jämnar ni till med Kratta /Armerings matta som ni drar i rep ,simsalabim
Klart på en Helg....
 
Mikael_L skrev:
Man skulle nog hinna ångra sig både en och två gånger under tiden. :O :rolleyes:

Visst ångrar man sig. Mina söner var nära att strejka. Men ett litet party veckan efter fixade det hela.

Vi körde med 2 Jula kärror. Jag kan inte se dem numera på Jula. I plast. Mycket ostabila. Fick montera 2 förstärkningar där bak i kryss. Ska försöka ta en bild på den.
Idag hade jag satsat på:

http://www.jula.se/lagbyggd-skottkarra-med-dubbla-hjul-100-l-130949
 
  • kärra.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Teoretiska uträkningar i all ära.. jag tror att det tar minst 3-4 dagar för en man med tanke på att det är få människor som kan arbeta som robotar... Vi ska äta, skita och sova och däremellan så kommer nån granne och ska berätta om när han krrade ut lika mycket och bla bla bla... och dessutom ska vi vila emellanåt... Vi hade 17m3 makadam på uppfarten i somras och det tog 2 dagar att flytta 15-20 meter med skottkärra... Mitt förslag är att hyra en banddriven självlastande minidumper kostar och ser ut så här http://lemaskin.se/webshop.php?action=category&mcat=41&scat=0
 
Mikael_L
Micke_vb skrev:
Teoretiska uträkningar i all ära.. jag tror att det tar minst 3-4 dagar för en man med tanke på att det är få människor som kan arbeta som robotar...
Ja fasting65 räknade ju fram 1 - 1,5 vecka (arbetsvecka), så han var ju inte mer optimistisk än du är. :D
 
Jag står fast vid att jobbar man duktigt, fixar 2 man det på 2 dagar.
En 100l skottkärra rymmer ca 130 liter.

Räkna kan ni själva.

p.s. Jag glömde att inte alla är stora och kraftiga :)
 
Redigerat:
Mikael_L
kamilenski skrev:
...
p.s. Jag glömde att inte alla är stora och kraftiga :)
Precis, för mig skulle det ta tre veckor, kafferaster inräknade. :D
 
Mikael_L skrev:
Ja fasting65 räknade ju fram 1 - 1,5 vecka (arbetsvecka), så han var ju inte mer optimistisk än du är. :D
Tja, är man 2 pers så blir det en påskhelg som ryker.

Jag tror fortfarande att det tar I SNITT 5 minuter att köra ett skottkärrelass. Vad första kärran tar i tid är nog inte riktigt detsamma som de sista femtio kärrorna. Hårklyverier i sammanhanget egentligen. Frågan är om trådstartaren vill/orkar dra runt 500 skottkärrelass. Jag orkar. Jorden springer inte ifrån mej.

Vad man sedan väljer för skottkärra är valfritt. En del gillar en mindre kärra, andra tar gärna i så blodådror och magbråck spricker. Jag tillhör nog den senare kategorin.
Jag tycker dock att man ska överväga en Ekeby-typ eftersom balans, tyngdpunkt och stabilitet gör att man spar rygg, ben och axlar. Rangliga kärror är ett he_te att köra.
 
Redigerat:
Micke_vb skrev:
Mitt förslag är att hyra en banddriven självlastande minidumper
Bästa förslagetd^_^b
 
Låna så många skottkärror du kan av grannar och bemanna med polare. Ponera att du lyckas mobilisera fem-sex ekipage så är det ju snart löst.

Glöm bara inte att köpa starköl så det räcker, och hamburgare till grillen....
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.