Vad skall man tänka på när det gäller åsknedslag? Finns det något bergsäkert tillägg vid elinstallation så att man inte behöver riskera TV/datorhaveri? Är det fortfarande så att man måste fysiskt dra ut kontakterna ur väggen?
 
Hej,

Vi hade tidigare (men har precis beställt ett nytt) ett åskskydd för el & tele. Räddade våra prylar en massa gånger. Kostar för den största varianten cirka 3.300:- plus moms i inköp på Storel. (Grossist)

För ett antal år sedan blev jag av med TV, Telefoner, dator, fax, etc då detta saknades. Hemförsäkringen betalade för dåligt vid ersättning.

Funktionen innebär att det sitter ett skydd som jämnar ut störningar. Klarar av blixtnedslag på tomten men inte i huset. För det får Du dra åskledare och gräva ner en kopparplatta i marken, om jag förstått det hela rätt. Dock ej så vanligt med blixtnedslag just i huset.

https://webbshop.storel.se/default.aspx?c=1&p=5

Åskskyddspaket

Vi har sammanställt 2 versioner av färdiga paket för alla som vill ha en enkel och generell lösning för de flesta applikationer. Detta utan att ge avkall på det primära, nämligen att ge ett bra skydd mot åska och andra störningar. Den ena enheten (ÅSKPKT 1) rekommenderar vi för villa och lantbruk på landsbygd. Den andra (VILLAPAKET) rekommenderar vi för villor m.m i tätort.


Färdig låda för t.ex. villa/fastighet (VILLAPAKET)

Plåtkapsling med mellanskydd för 230/400V matningen till fastigheten samt teleskydd. Anslut till inkommande el och tele samt jord.

Nummer
Typ

52 708 19
Villapaket

 
Problemet med åska är hur nära den tar. Tar den tillräckligt nära grillar magnetfältet ändå de grejor som åskskyddet skulle skydda.

Ett bra åskskydd som det ovan är en mycket bra start som tar minst 99% av problemen.

För mig rök det lite grejor i helgen. Den träffen gick rätt igenom UPS ens åskskydd och brände bla en avstängd skrivare. Det ska dock tilläggas att den täffen satt inom 100-200 meter
 
Hemligheten är utjämning i flera steg. Grovskydd i mätarskåpet, mellanskydd i centralen och sedan finskydd ute i anläggningen vid de känsliga grejorna!
Att köpa ett överspänningsskydd på classe och tro att det står emot åskan är som att stoppa niagara med ett vattenglas!?
 
Carl skrev:
Att köpa ett överspänningsskydd på classe och tro att det står emot åskan är som att stoppa niagara med ett vattenglas!?
Är det inte så att ett överspänningsskydd från Clas Ohlson är tillräckligt för de flesta? Sannolikheten att drabbas av en direktträff i trädgården är mycket liten, men sannolikheten att drabbas av ett nedslag en bit bort (som ett överspänningsskydd från Clas Ohlson kan "hantera") är mycket större.
 
Problemet med åska är hur nära den tar. Tar den tillräckligt nära grillar magnetfältet ändå de grejor som åskskyddet skulle skydda.
Råkade ut för detta precis 1år efter vi flyttat in. Blixten slog i grannens trädgård och alla nätverkskablar som går 20+ m i huset plockade upp fältet. Till följd att min pissedyra 24portars switch stängde igen de flesta av portarna för gått.

[edit]: Måste bo taskigt till (en bit ifrån ett vattentorn) för 2 gånger efter det har blixten slagit i trädgården eller väldigt nära.
 
Olika överspänningsskydd från Clas i sjön eller så funkar ju hyfsat vid nerslag som inte är för nära. För nätspänningen. Men var i fridens namn får jag fatt i ett som klarar telesnöret och är kompatibelt med ADSL? Det måste ju sitta före splittern, eller hur? Jag är inne på tredje ADSL-modemet denna sommar och börjar lessna..
 
Den billigaste lösningen blir alltså fortfarande att handgripligt dra ut nätkontakten - speciellt när man bosätter sig på vischan.

För inte hjälper det om man har en gemensam 'avstängningsknapp' i detta fall ( ;) jag är som synes inte vidare elkunnig ;) ;))
 
Hej Yonna
Det beror på hur nära träffen tar.

Tillräckligt långt bort så räcker det med att fimpa husets huvudbrytare. Problemet kommer vid närmare träffar, Hittar strömen ingen bättre väg så slår den rätt igenom en huvudbrytare. Tar den riktigt nära så blir magnetfältet som påpekat den värsta boven och då spelar det ingen roll om grejorna är inkopplade eller inte.

Thomas: Jag kan meddela att åskträffad koax ser ut som halvsmält lakrits, Problemet är bara att den blir stenhård så det var måttligt kul att riva några hundra meter
 
???
 
Nja, jag har en liknande från APC som mest sysslar med sånt här och så här lyder det förenklat:

* Produkten (P) måste registreras hos APC inom 10 dagar från köpedagen
* Inga skarvsladdar från andra än APC får användas tillsammans med P
* Uttag måste vara jordade
* Alla anslutna apparater måste vara CE märkta
* Inga överspänningsskydd från andra tillverkare får finnas med i installationen
* Ett eventuellt krav måste göras inom 10dagar från händelsens tillfälle

* Den eventuellt skadade P från APC skall skickas till USA på avsändarens bekostnad
* APC USA gör en undersökning av P för att se att den verkligen har skadats av överspänning via kraftledning eller telefonlina om sådant skydd fanns
* Om skada kunde bevisas så skall den skadade utrustningen skickas till APC för undersökning till avsändarens bekostnad
*... bla... bla...

och så fortsätter det.

Skulle inte tro att Belkin är annorlunda. Detta står inte att finna på hemsidor eller liknande utan endast som bilaga till produkten efter att du köpt den. Finns i kartongen.

Summering; det kostar skjortan och en massa tid för att få en ersättning som tillverkaren vill se bevis för. Dessutom en ersättning som troligtvis inte blir av pga alla regler och undantag och så vidare...

Visst, säkert bra skydd, men se inte beloppet som anledning för att köpa.
 
APC 620 tål inte en riktig närträff i alla fall. Den släppte träffen rätt igenom vilket ledd till friterad accespunkt till mitt trådlösa nät
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.