Har precis köpt ett gammalt torp. Vi står nu i läget att vi ska renovera och bygga till. Då möts vi av många "kunnande" människor som påstår att det blir betydligt billigare att riva och bygga helt nytt. Är detta verkligen möjligt? Mycket tacksam för tankar kring det här.
 
Enklare med en bild.

Men om du inte ska göra så mycket själv blir det faktiskt billigare att bygga nytt, om du jämför med att efter renoveringen ska se ut som nytt.

Sen kan du ju naturligtvis dra ner standarden på en massa, ju mer du drar ner desto billigare blir det. Men det förstod du nog.:)
 
Vad som blir billigast för dig vet jag inte (men är ganska säker på att JAG skulle kunne renovera ett hus billigare än nybyggnationspriset...).

Fördel bygga nytt: Du får ett nytt hus!
Fördel renovera: Du kan behålla själen i det gamla huset. Du får ROT-avdrag.
 
Det vi kan göra själva är att riva ut det gamla. Jag kan verka dum men "Bättre att fråga och verka dum, än att inte fråga och förbli dum" Hur kan det bli billigare att riva ner något som faktiskt står upp och sen bygga upp det igen?Tack ni som har svarat och är även intresserad av mer tankar.
 
Tid är pengar. River du och ett företag nygger nytt, har du fint boende inom 6 mån. Renoverar du, kan det taga flera år och sära på förhållandet.

Jag har renoverat 3 hus och byggt 2.
Inga fler renoveringar för min del. Det tar mer tid och kostar mer än vad man budgeterar.

Ett ex. En snygg vägg.
Vid nybygge är den rak. Man spacklar och på med tapeten.
Vid ren du börjar skrapa gamla tapetten och hittar gömda eldosor. Fel kopplade. Du tänkte bara lite jobb. Och plötsligt har du mycket jobb. Och mycket material som ska till.
 
Kan ge dig ett problem till som kan dyka upp som är sååå dj tråkigt.

Du river ett golv i ett sovrum, ser att golvbjälken är lite halvrutten och dessutom fortsätter in i nästa rum som råkar vara köket där den går under diskbänken. Sen visar det sig att den bjälken ligger bara mot ytterväggen och en plint under diskbänken som dessutom stöttar upp fundamentet till skorstenen, osv.

Vill inte skrämma dig, men det är mer än man tror.

Går man in i ett nybygge så reser du alla icke bärande innerväggar med enkelgips på en dag.

Övrigt kan jag säga att jag föredrar renovera gamla hus, är charmigt och huset har en själ. Men i kapitalistiskt syfte. Nä.

Hoppas du fick lite mer kött på benen.

Lycka till.

Barajag
 
Återigen tack för svar och tips.
 
Själv gjorde jag misstaget att renovera ett gammalt hus istället för att riva och bygga nytt. Så här i efterhand hade det blivt ungefär samma pengar men det renoverade huset blev inte i närheten lika bra som ett nytt och med fler kompromisser än vi önskat.

Beror självklart på vad som finns kvar eller vad man VILL ha kvar av det gamla. Men tänk både en och två gånger om det är en rejäl renovering som det funderas på...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.