Hej.

Tråkigt att mitt första inlägg skall bli av det gnälligare slaget men jag är så j---a trött på slarviga hantverkare just nu.

Vi har anlitat en golvfirma för att lägga ekparkett i hela huset. I köket blev vi rådda att lägga ett extra lager lack för att få ett bättre skydd. Lacken är Bona Traffic.

Första lackningen var full av knottror, hår från borsten, grus? (ser åtminstonde ut så) samt rinningar eftersom golvet sviktar upp mot väggarna innan socklar är på plats.
Jag fick vänta 1 månad innan herrn behagade dyka upp för att fortsätta med klinkerläggning i hall samt för att "kolla vad som behövde åtgärdas" på köksgolvet.
Det resulterar i ett lager lack till och denna gång tror jag att min 4 åriga dotter hade lyckats bättre.
Det är inte täckt överallt, det syns ränder efter borsten, rinningarna vid väggen är ännu värre samt repor efter försöket att slipa bort de gamla "gruskornen" syns genom den nya lacken.
Jag ringer och påtalar detta och får ett snäsigt svar om att jag är petig och att det är ingen idé att ta det på telefon. Dagen efter ringer han och håller med om att "det ser faktiskt för jävligt ut". Bra, då pratar vi samma språk tänker jag och ber om att riva ut golvet och lägga ett nytt, dessutom vill jag inte ha någon extra lack på det eftersom han inte verkar klara av det.
- Nej nej, det skulle kosta mig för mycket, jag kan få ordning på detta. Jag lackar en gång till.
Vi kommer överens om detta samt att om det går illa så byts golvet ut.

När jag kommer hem och ser eländet så är hjärnblödningen nära.
Enda skillnaden mot andra lacken är väl att det åtminstonde är lack överallt. Det är t.om så mycket lack att det blivit rinningar på en PLAN YTA. Repor syns i underligande lacklager över HELA golvet, det är flammigt och det är prickigare än någonsin.

Vi kommer fortfarande ingen vart på telefon utan han skall titta på golvet nästa dag när han fogar klinkret. Ber honom att ringa när han tittat på golvet samt ringa mig.

Hör inget på hela dagen och när jag kommer hem hittar jag nyckeln på samma plats som jag lämnade den när han började. Han anser sig alltså färdig hos oss.
Jag ringer och frågar vad han menar och får följande svar.
- Jag har haft en kollega med mig och vi har gjort bedömningen att det är fackmannamässigt utfört. Om du vill ta detta vidare så får du ta dit en besiktningsman. Om han finner arbetet godtagbart så får du (jag) stå för besiktningen och om han inte tycker det är bra lägger vi om golvet.

Luften bara går ur mig. Vi kommer överens om att han ordnar en besiktningsman. Jag vet, det luktar skumt att han fixar det men jag är övertygad om att jag kommer få rätt.
Hur mycket skall man behöva stå ut med?????

Lite bilder på spektaklet då. Det är såklart jättesvårt att fånga det på bild men jag har försökt så gott det går men en 6 år gammal kompaktkamera.
 
  • Andra lackningen bild 1.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Andra lackningen bild 2.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Andra lackningen bild 3.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Tredje lackningen bild 1.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Tredje lackningen bild 2.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Tredje lackningen bild 3.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Tredje lackningen bild 4.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Tredje lackningen bild 5.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Skall HAN fixa en besiktningsman?
Skulle det inte vart bättre att du fixar någon istället?
 
Ja det kan verka konstigt, jag förstår det. Problemet är bara att jag vet inte vart jag skall vända mig. Dessutom tror jag inte ens en blind skulle tycka arbetet är snyggt gjort (förutom nämnda golvläggare då).
 
Såg ju onekligen för djävligt ut.

Hur hittade du honom?

Var han billigast?
 
Bör ju finnas besiktningsmän inte alltför långt från dig... Se bara till att personen är oberoende hantverkaren och inte nån anställd, granne eller bästa kompis till han...
 
har du ingen golv butik i närheten som kan rekomendera en besiktningsman ?
 
barajag skrev:
Såg ju onekligen för djävligt ut.

Hur hittade du honom?

Var han billigast?
Genom hans son som jobbar på samma firma som mig. Priset skillde inte mycket mellan de 3 offerter vi tog in men han var trevlig och ingav förtroende samt har många år i branschen (även om det inte syns på resultatet). Jag skall dock tillägga att resten av arbetet han gjort är oklanderligt utfört. Det är just lackningen som jag ångrar bittert att jag gick med på.


gadu^ skrev:
Bör ju finnas besiktningsmän inte alltför långt från dig... Se bara till att personen är oberoende hantverkaren och inte nån anställd, granne eller bästa kompis till han...
Jag sitter faktiskt och söker just ny efter någon besiktningsman. Fick lite ny energi av att skriva av mig.
 
DrDolme skrev:
Det är just lackningen som jag ångrar bittert att jag gick med på.
Alla repor och märken då?

Men en oberoende besiktningsman/kvinna vore ju inte fel. Har nämnt i en tidigare tråd, att ville jag att det skulle se ut så här hade jag ju gjort det själv. Men ville ha de bra så jag anlitade en hantverkare.:)
 
barajag skrev:
Alla repor och märken då?

Men en oberoende besiktningsman/kvinna vore ju inte fel. Har nämnt i en tidigare tråd, att ville jag att det skulle se ut så här hade jag ju gjort det själv. Men ville ha de bra så jag anlitade en hantverkare.:)
Det jag ångrar är att jag lät honom lacka golvet överhuvudtaget, inte bara den senaste gången där alla repor i de undre lacklagren syns.
Eller rättare sagt, jag ångrar att jag inte stod på mig mot frugan och lade in plastmatta som man borde i ett kök :rolleyes:.
 
DrDolme skrev:
Det jag ångrar är att jag lät honom lacka golvet överhuvudtaget, inte bara den senaste gången där alla repor i de undre lacklagren syns.
Eller rättare sagt, jag ångrar att jag inte stod på mig mot frugan och lade in plastmatta som man borde i ett kök :rolleyes:.
Mm i bland ska man väl lyssna på de små liven, men vad kan de om husbyggen.:D

ja det är alltid tråkigt när det blir så "stora" små skador på något nytt, för det var ju inte det man såg framför sig när man lättade på lädret.

men som sagt kvaliteten sög på ren svenska, så att få ett nytt golv ska väl inte vara helt främmande, eller en rejäl kompensation men då går ni ju kanske och retar er på golvet.

Lycka till.
 
Idag fick jag lite gjort i mitt letande efter besiktningsman. Det började med en konsult som inte kände sig så hemma på området (golvlack) vidare till andra golvläggare (men där finns det dåligt med intresse) för att sluta hos konsumentvägledningen på kommunen. Självklart har de bara öppet Mån-Tors 10:00-12:00. Så på måndag tar vi nya tag och ser vart det leder. Nu är jag taggad.

Tack alla som svarat, det behövs lite medhåll för att komma vidare ibland.
 
Hoppas allt ordnar sig för er men se till att ni hittar en egen eller opartisk besiktningman. Det är knappast lyckat att hantverkaren som utfört ett eländigt jobb ska välja en besiktningsman som ska godkänna eller underkänna arbetet. Har hantverkaren den minsta självbevarelsedrift så tar han knappast dit en besiktningsman som han tror kommer att underkänna arbetet.:S
 
Jag förstår inte riktigt varför golvet skulle behöva rivas ut och läggas om? Måste väl vara enklare att slipa och lacka om (och då av någon som normalt sysslar med sånt vilket din hantverkare inte verkar göra).
 
Fråga någon som är van vid att slipa och lacka golv vad det kostar att göra. Dra sedan av denna summa från fakturan för golvläggningen när den kommer och betala resten. Dom pengarna använder du sen för att få golvet slipat och snyggt lackat. Själva lackningen kanske du kan göra själv?

Din hantverkare har ju redan fått ett antal gånger på sig att åtgärda sina misstag och behöver inga fler.
 
RobZombie skrev:
Jag förstår inte riktigt varför golvet skulle behöva rivas ut och läggas om? Måste väl vara enklare att slipa och lacka om (och då av någon som normalt sysslar med sånt vilket din hantverkare inte verkar göra).
Svårt med bara bilder, men bild sju tycker jag skvallrar om att det är ganska djupt.

Frågan är väl om man ska betala fullpris på ett golv, som man redan har missat minst en slipning på i framtiden. Men självklart går det ju att slipa det så det blir riktigt snyggt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.