Jag vet att frågan varit uppe i tidigare trådar och likaså har festools prispolicy diskuterats och till viss del kritiseras. Jag tänkte att syftet med tråden kunde vara att upplysa forumfolket om vilken rabatt man kan tänkas kräva vid inköp och därmed förhoppningsvis även förbättra varje köpares förhandlingsposition. Jag tänkte att följande faktorer kunde vara av intresse: a) företagare eller privatperson b) förstagångsköpare eller återkommande kund c) rabatt verktyg/tillbehör d) rabatt förbrukningsmaterial e) rabatt vid "klumpköp"
Som vanligt hänger vi inte ut några återförsäljare.

För egen del ser det ur så här:
a) företagare
b) återkommande kund
c) 25% verktyg/tillbehör
d) 25-30% förbrukningsmaterial
e) 25-30% klumpköp
 
OHE skrev:
Som vanligt hänger vi inte ut några återförsäljare.

Med tanke på att du i tidigare inlägg talar om var i Skåne du bor är det kanske inte så svårt att lista ut vilken återförsäljare det rör sig om?
 
joflopp skrev:
Med tanke på att du i tidigare inlägg talar om var i Skåne du bor är det kanske inte så svårt att lista ut vilken återförsäljare det rör sig om?
Nej, eftersom det finns inte mindre än sju återförsäljare bara i Malmö och än mer i dess omnejd. Du får en bingolott om du kan lista ut vilken min ÅF är.
 
Jag kanske är fördomsfull, men jag ratade genast färghandlarna som fanns upptagna på Festools återförsäljarlista. :)
 
Har du sådana rabatter är det ju bara att gratulera. Däremot är den ÅF som lämnar sådana rabatter lite fel ute, han kanske gillar att ha en stor omsättning utan att göra vinst. Kan ju säga att de rabatterna är ruskigt nära vad en ÅF har i rabatt från Festool. alltså kan din ÅF inte tjäna många kronor på det han säljer till dig.
 
Kan det vara så att återförsäljare som säljer mycket verktyg och tillbehör har större rabatt än mindre återförsäljare?
 
WoberT skrev:
Har du sådana rabatter är det ju bara att gratulera. Däremot är den ÅF som lämnar sådana rabatter lite fel ute, han kanske gillar att ha en stor omsättning utan att göra vinst. Kan ju säga att de rabatterna är ruskigt nära vad en ÅF har i rabatt från Festool. alltså kan din ÅF inte tjäna många kronor på det han säljer till dig.
Jag har tidigare hos andra ÅF betalt fullt pris och kanske fått något sandpapper eller något litet tillbehör på köpet. Vad dessa ÅF upprepar som ett ständigt återkommande mantra är precis vad du själv skriver. Skickliga säljare, som man nästan tycker synd om efter att ha fått ett paket sandpapper vid ett köp på flera tusen, i kombination med en strikt prispolicy återspeglar självklart prutmånen.

Tyvärr så tror jag inte på vad du skriver. Jag råkar nämligen ha listat ut vilka marginaler en viss ÅF har på ett antal produkter. Min ÅF ser för övrigt välmående ut och ser inte ut att lida någon nöd. Jag ångrar bittert att jag inte tidigare lyckats komma i åtnjutande av de rabatter jag har idag. Dessutom tror jag att er prispolicy börjar krackelera lite i fogarna. Folk genomskådar den och jag är långtifrån den ende som försätter Festool-ÅF i armod genom att avvika från listpris.
 
Om du har de priserna är det bara att gratulera. Det är däremot långt från vad folk kan räkna med att få i rabatt.
 
Jag vet vad en Volvo kostar att producera och vad ÅF får i rabatt. Men att tro att man kan handla något för inpris för det är ju ABSURT. Om en Festool ÅF säljer för inpris + 5-10% för att en kund prutar och råka veta rabattstegen, och i detta fall en privatperson måste jag anse som desperat försäljning. Företaget lider av något som är lätt att gissa vad det är. Jag tycker personligen att det är korkat.
 
Jamen vad alla reagerar. Gnäll om fel saker. Syftet med tråden är att visa att det går att få rabatt, och förhoppningsvis få ner priserna.

a) Privat
b) återkommande kund
c) 10-15% verktyg/tillbehör
d) Förbrukningsmaterial ofta som "grädde på moset" vid köp av maskiner
e) ...
 
Varför bara svenska priser? Vilket EU-land har bäst pris?
 
Dr_Jerkyll skrev:
Jamen vad alla reagerar. Gnäll om fel saker. Syftet med tråden är att visa att det går att få rabatt, och förhoppningsvis få ner priserna.

a) Privat
b) återkommande kund
c) 10-15% verktyg/tillbehör
d) Förbrukningsmaterial ofta som "grädde på moset" vid köp av maskiner
e) ...
Tycker du ska räkna ut rabatten genom att räkna in förbrukningsmaterialets pris i totalpriset.

Köper alltid tillbehör/förbrukningsmaterial samtidigt som jag köper verktyg för det är lättare att pruta då. Fick 20% rabatt från början :)

a) Privat
b) Återkommande kund
c) 20% verktyg/tillbehör
d) 25-30% förbrukningsmaterial
e) ...
 
edvinf skrev:
Varför bara svenska priser? Vilket EU-land har bäst pris?
TS 55 EBQ Plus 2 skenor 1400, 5500 kr med frakt från Tyskland till Sverige.
 
Dr_Jerkyll skrev:
Jamen vad alla reagerar. Gnäll om fel saker. Syftet med tråden är att visa att det går att få rabatt, och förhoppningsvis få ner priserna.

a) Privat
b) återkommande kund
c) 10-15% verktyg/tillbehör
d) Förbrukningsmaterial ofta som "grädde på moset" vid köp av maskiner
e) ...
Tack så mycket! Syftet med tråden är ju precis som du uppmärksammat att få folk att inse möjligheterna.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.