Hej,

Vet inte om det är rätt forum men...

Min far har ett gammalt timmer hus med 2 glas kopplade fönster. Han funderar över om han skall byta ut ett glas i bågarna till energiglas vilket skulle motsvara enligt glasmästaren ett normalt 3 glas isolerglas.

Alternativ 2 är att strönta i det och sätta in en värmepump istället. Kostnaden är ungefär densamma...

Är det någon som har erfarenhet av detta eller har räknat på vilket som är mest lönsamt?

Tack på förhand

Per
 
Vi har satt in värmepump och bytt ut en ruta i kanske hälften av fönstren (om något år eller så kanske vi har gjort alla...). Eftersom vi har gjort det i stort sett samtidigt är det svårt att särskilja effekten från de två åtgärderna. Vi hade olje-panna men ca 25% av huset är direktverkande el (fortfarande). Den totala effekten är att vi har gått från 13.000 kWh + 3 m2 olja till 19.000 kWh (allt inkl hushållsel). Om jag minns rätt skulle bergvärmepumpen ge 4* tillskottsenergin men som jag förstår det har vi ju ungefär 5*. Det kanske kan ge en fingervisning?
 
Har ni åtgärdat drag från fönster o dyl + lagt på spån på vindan om det går. Det är absolut det bästa och billigaste att börja med, sen kan du fundera på resten.
 
20-tal Österlen skrev:
Har ni åtgärdat drag från fönster o dyl + lagt på spån på vindan om det går. Det är absolut det bästa och billigaste att börja med, sen kan du fundera på resten.
Japp det är fixat...

Ingen som har räknat på detta...?
 
Första reflektion från min sida är att fönster byte kommer aldrig sluta funka medan en pup kommer behöva bytas ut.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.