Har sett att det finns med varandra trådlöst kommunicerande brandvarnare från typ 400:- paret, och jag förmodar att om man köper flera lika par skall samtliga ljuda vid ev larm.
Funkar det trådlösa tillförlitligt mellan våningarna som här: 1½-plan träkåk och källarvåning?
Förbrukar trådlöst kommunicerande brandvarnare batterier fortare än vanliga solobrandvarnare?
 
funkar jättefint. har själv 10st i 3 plan. ..j----r va det tjuter

det är separata batterier för radiolänk och själva röksensorn
 
Nimajneb skrev:
funkar jättefint. har själv 10st i 3 plan. ..j----r va det tjuter

det är separata batterier för radiolänk och själva röksensorn
Tack för svaret! Vad är det för typ av batterier?

Är det några fler här som har erfarenheter av billiga, trådlöst kommunicerande brandvarnare?
 
9V och 4 AA
 
Min ena har lätt psykbryt och tjuter titt som tätt om det blir bara lite varmare när solen ligger på i trappan. Alltså inte direkt på varnaren, har fått plocka ned och sätta upp en annan likadan, och den funkar fint. Så det kan ju vara ett måndagsexemplar. Kan även av någon anledning vara så att det blir massa damm (syns inget dock) som gör att den utlöser.
 
Nimajneb skrev:
9V och 4 AA
Är dina 10 brandvarnare hungriga på batterier?


miza1466 skrev:
Min ena har lätt psykbryt och tjuter titt som tätt om det blir bara lite varmare när solen ligger på i trappan. Alltså inte direkt på varnaren, har fått plocka ned och sätta upp en annan likadan, och den funkar fint. Så det kan ju vara ett måndagsexemplar. Kan även av någon anledning vara så att det blir massa damm (syns inget dock) som gör att den utlöser.
Oj - är brandvarnare dammkänsliga? Då borde mina gamla tjuta mest för jämnan. Men det kanske bara gäller nya utföranden?
 
Optiska brandvarnare kan lösa ut på damm, dammpartiklar är ju som rök . Byggdamm är inte ovanligt att de löser ut brandvarnare.
 
Mina trådlösa som jag inte vet märket på men köptes för ca 4 år sen på Clas Ohlson åt batterier ganska friskt så jag tröttnade och satte dit vanliga.
 
När det gäller batterier så köp rätt sort. Inte billiga skräpbatterier, och batterier som är gjorda för låg last under mycket lång tid.

Allmän reflektion: Varför envisas man med 9V-batterier i brandvarnare, i stället för mycket billigare och lika kapabla R06 eller R03-batterier?
 
Det gjorde jag, 10 års lithium jon, de höll lite bättre, ett ½ år kanske.
 
Troberg skrev:
När det gäller batterier så köp rätt sort. Inte billiga skräpbatterier, och batterier som är gjorda för låg last under mycket lång tid.

Allmän reflektion: Varför envisas man med 9V-batterier i brandvarnare, i stället för mycket billigare och lika kapabla R06 eller R03-batterier?
För att du behöver 6st för att nå 9V vilket tar massor med plats och är krångligare att byta?
 
Fiero skrev:
För att du behöver 6st för att nå 9V vilket tar massor med plats och är krångligare att byta?
Å andra sidan så är det inte svårt att bygga kretsen för en annan matningsspänning, tex 3V. Dessutom, så krångliga är de inte att byta.

Face it, allt utom R06 och R03 är utgående typer (när man talar om "vanliga" batterier, inte knappceller, LiPo och sånt). Det finns några prylar kvar som använder större batterier, men det är undantag.
 
miza1466 skrev:
Optiska brandvarnare kan lösa ut på damm, dammpartiklar är ju som rök . Byggdamm är inte ovanligt att de löser ut brandvarnare.
I vissa kataloger ser jag ingen uppgift huruvida deras trådlöst kommunicerande brandvarnare är joniska eller optiska - bör man antaga att de är optiska?

Vore en jonisk lämpligare i garaget, där det ibland virvlar damm från rostslipning m.m.?
 
Vi har 6 st. från Kjell & Co och de äter batteri så in i helsicke. Provat både med billiga och dyra inte ens 99 kr/st batterier från Kjell & Co höll längre än 4-5 mån.
De får stanna kvar nu när vi sålt huset...
 
Verkar som att det finns risk att julas trådlösa par som det var nedsatt pris på käkar batterier, någon som har dessa rent av?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.