Vi ska bygga om vårt hus rätt ordentligt och jag skulle tro att det för en del av huset innebär rivning ner till grunden.

Min dröm är att kunna gå torrskodd till garaget, men det är lite klurigt då huset ligger några meter över gatunivån på berg och det finns inget lämpligt ställe att ha garaget.

En fantasi som har poppat upp är att göra ett schakt, c:a 3 m djupt skulle det väl behöva vara, och sedan därifrån en "tunnel" till garaget, det skulle vara kanske 5-6 m från schaktet till garaget.

Anledningen till att jag kallar det "tunnel" är att det inte behöver vara berg kvar över det utan det kan vara ett öppet spår från huset till garaget, som sedan täcks med något lämpligt (betongblock och grejer som tätar, antar jag) så att det blir en underjordisk passage.

Garaget finns inte än, eller rättare sagt: det finns ett gammalt garage som jag vill byta mot ett nytt.

Vad skulle det kunna tänkas kosta att få bort i runda slängar kanske 25 m3 berg? Att sedan täcka det så att det i framtiden går att inreda tunneln någorlunda (med t.ex. klinker på golvet), vad kan man tänkas behöva och vad kan det kosta?

Jag misstänker att det bara är att låta detta vara en dröm, men det vore intressant att veta. Man kanske vinner på Lotto nån dag, menar jag...

Edit:
Bifogar en extremt enkel liten skiss. Skratta inte. ;-)
 
  • Tunnel.png
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Gillar verkligen kreativa ideér men det låter väldigt dyrt
 
Du har hört talas om tunneln i hallandsåsen? ;)

Inte en aning om vad det kan komma att kosta, men ska du spränga så mycket så nära huset så är det kanske risk för sättningar? Du behöver dränera tunneln vilket innebär ännu mer sprängning alt. att du måste pumpa upp dränvattnet.

Att du inte bygger en egen bat-cave istället till din batmobile :D
 
Tunneln i sig inte så dyrt eg utan mer komplicerat om du ska vara rädd om omgivningen.. Spränga spåret kke 20-30k
 
W
En granne byggde något liknande fast åt andra hållet. Alltså huset uppe på ett berg och garaget halv insprängt i bergets nedre del och sedan hiss upp till huset. Det gick utan problem men tog ett tag och kostade en bra slant har jag för mig. Ska fråga honom om priset en dag och skriva in det här.
 
Det befintliga huset kommer troligtvis att rivas ner till grunden, eller rättare sagt den huskropp det rör sig om. Knappt tio meter bort börjar delarna av huset som ska vara kvar.

Vi och våra grannar har enskilt vatten, så det är kanske lite lurigt att spränga så här mycket?
 
  • Gilla
allemannen
  • Laddar…
Går det inte att skära i berg med vatten eller så? För att slippa spränga och få en fin slät yta menar jag...
 
Wire-sågning tänker du nog på och jodå inga problem med en fet plånbok ;)
 
Om jag nu behöver bygga huset först, och sedan vill göra tunnel efteråt (när jag vunnit på Lotto) - vad finns det för metoder att tillgå då som inte förstör huset ovanför?
 
Vinkelslip med diamantskiva och mycket tålamod ;) I övrigt finns det nog inte mga till realistiska pengar
 
Blir nog ett dyrt projekt men otroligt kul att följa om de blir av.
Lova att lägga upp bilder om det beger sig. :p

Lycka till
 
Kanske behövs sprängas iaf för att få garaget på plats och då blir inte så dyrt?
 
Du skall väl spränga dej neråt så du får ett parkeringsgarage?
Nu har du satt standarden så de är bara att leva upp till.
 
Nja, jag tror inte att det behöver sprängas för att få till garaget där jag vill ha det. Det ligger redan ett gammalt garage där huvuddelen av det nya kommer att stå. Det nya skulle bli större, så möjligtvis behöver man ta bort lite grann av berget.
 
P
Gummistövlar är väl billigare?

F'låt. Kunde inte låta bli. :D
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.