Hej.
Tänker bygga en altan, flytande konstruktion med stenplattor som stöd för reglarna. Där altanen är tänkt finns i dag en gammal terass gjord av typ slät gatsten. Kan jag lägga stenplattor direkt på detta som stöd för mina reglar eller måste jag först plocka bort stenen ,gräva ur och fylla upp med "bärlager"?
 
Hej
min granne har lagt reglarna direkt på de befintliga stenarna. Var samma typ som du har. Han har bara lagt under nåt där det behövdes för att har allt plant. Funkade hur bra som helst.
/M
 
Ok. Har han gjort detta nyligen? Inga problem med tjälen vi haft här i år?
 
Hej

Om din befintliga stenläggning legat flera år och inte rört sig så bör det funka fint att bygga som du beskriver. Du kan ju dessutom fördela lasten från altanen på många upplagspunkter.

mvh Wasa
 
Det låter ju bra. Ska man fästa en bärlina i husväggen eller ska man låta det vara helt flytande?
 
Hej

Eftersom vi får föutsätta att altanen inte sjunker ser jag ingen nackdel med att förankra den i huset
 
Hur har det gått med tjälen? Har den släppt än? Någon påverkan?
 
B
annara är det enkelt att ordna om den börjar sjunka
 
Nope, inga problem alls vad jag sett. Men vi har haft så otroligt mycket snö i år så det var nog ingen tjäle att prata om direkt. Och som henke säger så är det enkelt ordnat med en sådan konstruktion om det skulle bli tjälskott.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.