Hej!
Har en granhäck som står vid vägen som inte är så värst trafikerad, men den har några träd som har delar av granen som är helt torr och "död", se bild.
De är kanske 5-6 granar som har dessa döda partier i sig.

Är det någon som har något tips om man kan få denna att bli grön och fin igen, eller är det dags att såga ned hela granhäcken (40 meter) och sätta en ny häck?
Dock ej gran.

Någon som har gröna fingrar eller erfarenheter om hur och vad man kan göra för att rädda granhäcken, vill ha den grön och lite tätare, nu är grenarna långa... går det att beskära den?

Tacksam för alla tips.
Även om någon har tips om inköpsställe i Stockholm där man kan köpa vintergrön liguster eller liknade om granhäcken inte går att rädda.

Tack på förhand
Kjell
gran.jpg
 
Det ligger väl inte i granars natur att bli tätare. De växer på höjden och bredden, men det kommer inga nya grenar mitt på stammen. Sågar man av dem på mitten kan det växa upp en ny topp, men det blir ju en konstig form på trädet om det alls lyckas. Friserar man sidorna misstänker jag att det kommer att se konstigt ut ganska länge. För egen del skulle jag gladeligen såga ner en granhäck även om den var i bra skick. Du kan ju alltid prova att ta bort det som är dött och ge den några år för att se om det blir bättre. Dock ser den ut att vara oproportionerligt låg i förhållande till omfånget, så de döda grenarna kanske är resultatet av alltför hård tukt vi tidigare tillfälle.

Erik
 
Avemo skrev:
Det ligger väl inte i granars natur att bli tätare. De växer på höjden och bredden, men det kommer inga nya grenar mitt på stammen. Sågar man av dem på mitten kan det växa upp en ny topp, men det blir ju en konstig form på trädet om det alls lyckas. Friserar man sidorna misstänker jag att det kommer att se konstigt ut ganska länge. För egen del skulle jag gladeligen såga ner en granhäck även om den var i bra skick. Du kan ju alltid prova att ta bort det som är dött och ge den några år för att se om det blir bättre. Dock ser den ut att vara oproportionerligt låg i förhållande till omfånget, så de döda grenarna kanske är resultatet av alltför hård tukt vi tidigare tillfälle.

Erik
Hej Erik!
Häcken är 40 meter bred och ca 3 meter hög, bilden är beskuren för att slippa "scrolla" i sidled, bilden belyser "de döda" (risiga) i häcken.

Där den är grön osv så är den tät och fyller sin funktion, nu var frågan om de går att få tillbaka de friska på de risiga - går det inte så har denna häck gjort sitt.
Förmodar att du menar att, är de dött så är det dött och inget nytt kan växa ut... om så är fallet så blir det motorsågen...:)
 
  • Gilla
Lakritsianen
  • Laddar…
Jag menade egentligen två saker. Det ena var att det inte kommer några nya grenar från stammen, men om du kapar stammen så kan någon eller några grenar börja växa uppåt och fylla hålrummet. Jag har sett en gran som elverket kapade toppen på som fick två eller tre nya toppar vid sidan av. Dessa fick elverket åter kapa.

Det andra jag menade var att min personliga åsikt är att granhäckar är fula och bör bekämpas.

Erik
 
  • Gilla
Lakritsianen
  • Laddar…
Om granhäcken är fin i övrigt...
I. Kapa bort det risiga toppen och låt granen skjuta nya skott uppåt.
II. Ersätt med nya halvstora granplantor
 
Avemo skrev:
Jag menade egentligen två saker. Det ena var att det inte kommer några nya grenar från stammen, men om du kapar stammen så kan någon eller några grenar börja växa uppåt och fylla hålrummet. Jag har sett en gran som elverket kapade toppen på som fick två eller tre nya toppar vid sidan av. Dessa fick elverket åter kapa.

Det andra jag menade var att min personliga åsikt är att granhäckar är fula och bör bekämpas.

Erik
Erik... Jag håller med dig i din personliga åsikt till fullo ;), den har blivit så bred och troligen missköts under många år, så de blir motorsågen som får skicka denna häck vidare till en evig vila.
 
  • Gilla
Lakritsianen
  • Laddar…
Buster1 skrev:
Om granhäcken är fin i övrigt...
I. Kapa bort det risiga toppen och låt granen skjuta nya skott uppåt.
II. Ersätt med nya halvstora granplantor
Hej!
Den har tyvärr brett ut sig så att grenarna är långa och den är sjukt bred, så skulle jag beskära den på "bredden" så blir det bara "pinnar" kvar från stammen.

Tack för tipsen, men de får bli "avverkning" och leta efter en minigrävare så man kan få bort rötterna eller hur man nu måste göra för att plantera ny häck.

Tack för feedbacken.
 
  • Gilla
Lakritsianen
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.