´Börjar bli trött på skiten nu så här kommer en fråga.

Jag har satt upp gips i ett tak och spacklat med pappremsa och 2-3 spacklingar på detta. Har varit noga, tycker jag i alla fall men när jag lyfter min 500-wattare till släpljusläge ser det ut som fan strax efter målningen. Kan detta bero på att spacklet reser sig av fukten från färgen?

Fler frågor på samma tema:

1. Har pappersremsan en fram- och baksida?
2. I vissa läge ville remsan efter torkning släppa i kanterna, vilket medför att jag fick skära bort lite och fylla i. Inte kul! Vad gör jag för fel?
 
Ser det OK utan 500 W släpljus så släpp det.. livet är kort..
 
Näe, remsan kan inte vändas fel. Har du spacklat in remsan? Jag kan inte förstå varför det skulle bli problem med det, men jag har valt att klistra dit remsan med våtrumsklister och därefter har jag spacklat. Spackla in remsor kan vara svårt för låtsas-målare, klistra går inte att misslyckas med.
 
Bra tips. Vanligt tapetklister kör vi (hustrun) med.
 
Jag blev beordrad att använda våtrumstapetklister, så jag törs inte göra annat! ;)
 
Mikael_L
Jag spacklade in som proffsen gör.

Men då jag inte är proffs själv har jag inte vågat kolla med släpljus.


Jag håller med mycke_nu, syns det inte förrns du börjar granska noga med släpljus, skit i det. Ingen, absolut ingen, kommer se det, knappt du själv, nästa vecka. :)

MagnusRö skrev:
2. I vissa läge ville remsan efter torkning släppa i kanterna, vilket medför att jag fick skära bort lite och fylla i. Inte kul! Vad gör jag för fel?
Eventuellt för mycket spackel bakom remsan, så det blev för tunt framför.
Det enda jag kan komma på såhär direkt. Men OBS, jag är ingen målare.
 
Redigerat:
Jag har samma problem på väggar.
Pappremsan är inspacklad ordentligt med vått beckers mediumspackel - pappremsa - vått beckers medium. I sådär 5-10% av skarvarna så släpper delar av remsan från understa spackellagret och jag kan inte begripa varför. Har även provat finspackel, skarvspackel och våtrumsspackel men det verkar inte göra så stor skillnad, remsan kan resa sig ändå.

Ja, jag är också låtsasmålare men jag har varit väääääääääldigt noggrann efter att de första remsorna släppte för att slippa att det händer igen men det gör det...
 
Mikael_L
Men visst låter ni första lagret spackel + remsa torka innan ni spacklar över remsan.

Dvs, spackla - dra fast remsan i spacklet (inget spackel ovanpå) - låt torka - slutspackla och slipa, så mycket som behövs.
 
Jag har både låtit det torka ordentligt innan överspackling samt testat att dra på direkt, med samma resultat.

Nästa gång limmar jag fast skiten!
 
Vad är nackdelen med glasfiberremsan? Antar att det finns nån eftersom man började med pappen.
 
Mikael_L
Bara för att testa satt jag hälften av skarvarna i garaget med pappersremsa, andra hälften glasfiber.

Nu ett halvår sedan har 100% av glasfiberremseskarvarna spruckit med en fin liten spricka i färgen och 0% av pappremseskarvarna har spruckit.

Det tycker iaf jag var en nackdel. :O
 
  • Gilla
Martin_B
  • Laddar…
MathiasS skrev:
Näe, remsan kan inte vändas fel. Har du spacklat in remsan? Jag kan inte förstå varför det skulle bli problem med det, men jag har valt att klistra dit remsan med våtrumsklister och därefter har jag spacklat. Spackla in remsor kan vara svårt för låtsas-målare, klistra går inte att misslyckas med.
Limmar du fast remsan direkt och spacklar på det eller kör du någon "mini-spackling" innan du limmar dit remsan ?
 
Det var ett tag sedan jag gjorde det där men jag har för mig att man ska grovspackla lite innan man limmar remsan om det är stora glipor mellan skivorna, annars bara limma direkt. Och spacklar man så är det bara mellan skivorna. Limma gör man direkt på gipsens papper.

Vissa säger att man ska limma vått i vått också, men det har jag inte gjort och det funkar ändå.
 
Stefan N skrev:
Vad är nackdelen med glasfiberremsan? Antar att det finns nån eftersom man började med pappen.
Jag tycker det blir väldigt sladdrigt med glasfiberremsa. En pappersremsa är mycket stabilare i alla riktningar och är enkel att spackla in i skarven.
 
"Utsidan" av pappersremsan ska vara in mot väggen, kan limmas med vävlim vid skurna kanter etc.

Börja med att fylla upp skarven och försänkningen med t.ex. Alcro skivspackel. fäst sedan pappremsan genom att trycka fast den i spacklet genom att dra med spackelspaden.
När det torkat kan du fortsätta med alcro lätt handspackel 2 ggr.

Läs YBG's instruktioner!!!
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.