Jag byggde just ett fräsbord i MDF som såhär lång i alla fall är väldigt nöjd med (en "torsion box", vad det nu kan tänkas heta på svenska). Ett tidigare projekt gick åt skogen när en bekant pressade fast en rostfri plåt åt mig på en plywoodskiva. Jag tänkte inte på hur mycket rostfritt utvidgar sig och slutresultatet var en skål snarare en en plan yta. Jag är dock fortfarande sugen på en metallyta på bordet och sneglar lite på 0,5mm aluminiumplåt. Vad tror ni, kommer jag för det första att kunna limma fast plåten utan en stor press? Metoden som är aktuell är att ställa massor med mera eller mindre tunga saker över hela ytan som press. Riskerar jag att få liknande problem som med den rostfria plåten? Kan själva limningen av en så stor yta (80 cm x 120 cm) leda till att ytan slår sig? Bordet är väldigt stadigt, men jag vill inte riskera någonting. Jag antar att HDF-skiva skulle kunna vara ett alternativ, men det har jag dessvärre inte tillgång till i nuläget.
 
Är inte aluminium lite för mjukt
Någon form av liminat är bra

Mvh Pär H
 
Laminat låter som en bra idé. Köp några spillbitar högkvalitativt laminatgolv helt enkelt. Mycket hårt, slätt och med ungefär samma rörelsekoefficient som MDF-skivan
 
Hmm, ja laminat skulle ju vara en idé, ska fara och kolla! Tackar för tipset!
 
Jag har använt plywood klädd med typ Perstorplaminat till mitt fräsbord. Hårt, plant och glider lätt. Kan rekommenderas.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.