Vi har under vintern märkt att det doftat riktigt illa på vissa ställen runt huset, det har defnitivt varit kattpissdoft.
Nu när snön smält undan uppenbarar sig en jävla massa kattskit också.
Eftersom att vi har en liten dotter på 1½ år som kommer springa som en tok på gräsmattan vill vi i den utstäckning det går undvika att hon stöter på skit.
Finns det något att göra?
Vems katter det är (för det rör sig garanterat om fler) är svårt att bekräfta och där finns väl heller knappast något att hämta? För det är väl tillåtet att släppa sina katter vind för våg?
Hur ser jag till att katterna inte skiter/pissar hos just oss?

Tacksam för svar.
 
Redigerat av moderator:
Finns en mojäng som sprutar vatten när djur kommer i närheten, har postat en länk till den tidigare. Sök så borde du hitta den.
 
Ska även finnas en stickpropp som avger ett otrevligt ljud som smådjur ogillar. Ej hörbart av människoörat.
 
Finns domar på att det är ok att låta katter gå fria även i tätbebyggt område så Du har inga lagliga möjligheter att göra nåt åt det. Vill Du hellre ha möss, råttor, salmonellaskitande fåglar, ormar och annat på tomten så är det ett val förstås eftersom katter håller såna djur borta.
Men även som ägare till en katt som går omkring på grannarnas tomter förstår jag att det kan vara problematiskt med lösa katter. Fast dom flesta katter gör inte som Du beskriver (våran kommer ofta in och går på lådan) kan vara en okastrerad hankatt som markera revir också eller rent av en förvildad katt. Sen lockas andra katter dit av den första kattens lukter.
Men vatten är överraskande effektivt om man kommer åt att spruta på den, dom undviker platser där det är obehagligt så vatten funkar, det gäller ju att skrämma den och få den att gå nån annanstans.
Kan det finnas nån orsak till att dom använder just din tomt som går att åtgärda? Inte för att Du ska göra om din tomt utan för att katterna inte ska trivas just där.
 
Lite skrev:
Ska även finnas en stickpropp som avger ett otrevligt ljud som smådjur ogillar. Ej hörbart av människoörat.
Har du någon ide om vart du sett denna pryl?
Håller på med att bygga damm, och har tänkt ha fisk, men INTE något smörgåsbord åt katterna.

En annan fråga om samma ämne, har armeringsnät runt tomten, där det skall flätas in salix, lodrätt, för att senare låta clematis och "blomman för dagen" växa i.
Detta blir ju ganska tätt, det är ca 1 m högt. Hur stor är chansen att katten kommer knallande, hoppar rakt över detta?
Eller väljer den då att gå nånon annanstans?
Som det är nu så tror jag att katteran har min trädgård som en passage från A till B, sedan är det ganska skyddat, så dom får vara ifred. Min tanke var att bryta deras mönster, och att dom tar en annan väg och låter mig och min trädgård vara.
Jag är INTE det minsta intresserad av att ha katterna hos mig!!

Sedan vore det TREVLIGT om vi kunde hålla denna tråd på en OKEJ nivå.
Kattägare acceptera att icke kattägare gillar lösspringande katter och vise versa.
Annars kommer moderator att stänga denna, snabbare än vi hinner blinka.
 
Vill bara säga det att du får fånga katten, lämna in till polisen som bortsprunget djur.
Säg bara att du frågat alla grannar om det är deras katt innan du lämnar den.
Skönt att svenska staten kommit på att detta är ett problem och ska nu avliva 100.000 katter runt om i landet. 100.000 katter!!!! Fattar inte vad folk tänker med som skaffar katt, kastrera kattjä..n om ni nu ska ha en!!
 
Jag har sett flera varianter av dessa "ohorbara for manniskan" manicker, och om du vill ha en av dem till en hel tradgard (bak, fram, sidor) maste du ha den sa hogt att manniskor visst hor dem, och de later fruktansvart illa. Tank pa att barn hor mycket hogre ljud an vuxna i manga fall. Din dotter kommer nog inte gilla dom dar ljuden heller.

Du kan aven prova med biologisk kontroll: skaffa en egen hund eller en mycket elak katt som haller dom andra borta. Alternativt skator eller en rovfagel kan ocksa skramma slag pa vissa katter.

En metod jag sett som verkar fungerar fint har i Japan (svenska katter kanske ar tuffare) ar att stalla ut petflaskor (genomskinliga och vattenfyllda utan etiketter) i rabatterna och dar katterna garna gar: reflektionerna av vattnet paminner om rovdjursogon och skrammer bort katter. Pa samma satt kan du ta kasserade CD skivor och hanga upp i fisketradar pa olika platser i tradgarden, det fungerar pa samma satt.

Prova med ett par olika metoder pa olika platser av tradgarden och ta det som fungerar bast. Jag tror att det basta sattet att gora sig ovanner for livet ar att bli kand som den "dryge grannen som inte gillar katter" sa glom bort att klaga pa agarna, arga lappar eller att forsoka fanga in katterna. Din dotter ar snart stor nog (en sommar?) att lara sig undvika kattskit pa egen hand, och som foregaende talare sa fint uttryckte det skulle nog jag ocksa foredra kattskit framfor huggormar. Som ju dessutom ar fridlysta.

Trevlig sommar!
 
Det finns en hel del växter som katter är tokiga i, typ Kattmynta, men även en mängd andra växter med samma effekt. Se till att kolla upp vad ni har i trädgården och plocka bort allt som katterna gillar...
Och ta sen samma typ av växter, och plantera i något ställe i närheten på en allmänning, skogsbryn eller liknande, så kommer katterna dras dit.

Det finns också vissa hormonutsöndrande prylar på apoteket som katter gillar, som egentligen är tänkt att lugna katter inomhus med,men som funkar som "lockbete" om man använder dem ute.
Rent generellt är katter bra mycket lättare att "locka" än att "avskräcka", de är envisa och smarta.
 
Jag är själv kattägare och kan erkänna att det inte är så lätt att ha full kontroll på sin katt. De är självständiga men samtidigt inte dumma.
När jag skaffade katt köpte jag samtidigt en vattenpistol (typ supersoaker) som jag gav till grannen. Bättre att de sprutar vatten på den om den är för närgången än att den fåt en spark. Katter har väldigt bra minne och om de upplever obehag för en viss plats håller de sig borta.
Katter är dessutom väldigt känsliga för citron. Det kanske finns någon växt eller något medel man kan använda som gör att de håller sig borta?

Min granne använde för övrigt aldrig pistolen. De tyckte tvärt om att det var trevligt att få besök av en katt och ställde gärna upp som kattvakt när jag var bortrest.
 
Vill bara klargöra en sak, jag har inget emot katter alls men jag gillar inte att de uträttar sina behov på min tomt.
Är själv uppvuxen med katter och jag har aldrig reflekterat över att de har gjort i från sig utomhus. De kom alltid in för att gå på lådan, men det är väl olika från katter till katter.
Detta med att klaga hos grannar osv har jag redan lagt åt sidan då jag precis som ni skriver inte vill vara den "gnälliga grannen".
Att vi skulle ha någon typ av växtlighet som drar till sig katterna tvivlar jag på då detta uppkommit nu i vinter då det legat 80 cm snö på hela tomten.
 
en katt vill ha torr sand eller jord som en toa. Har du torrt lös material runt huset så använder katten det när all annat mark ligger under snön.
Skotta snö över kattens toa :).
gaia
 
Kanske blir svårt resten av året ;)
Själv bor jag nära en stor camping och har en del katter utan ägare runt och i tomten (s.k sommarkatter). En sak vet jag, att spruta vatten på dom hjälper INTE!!! Det handlar inte om själva kattskiten eller urinet i sig utan bakteriesmittan som katterna smittar via avföringen.
Fattar inte hur man kan skaffa katt över sommaren och sedan låta den stanna kvar på campingen när svensson sticker hem.
 
AnneFi
Du vet inte var katten hör hemma? Vi har själv en av våra tre katter utomhus och jag skäms lite av tanken på att hon kanske gör sina behov i andras trädgårdar. Hoppas hon gör allt i vår egen. Det jag skulle komma fram till var att jag iaf vill att min katt ska vara välkommen att passera mina grannars trädgårdar. Och är hon inte det, hoppas jag att någon kommer och påpekar det så vi får komma fram till en lösning som passar alla. Och i värsta fall innebär ju det att min katt inte längre får gå ut.
 
Tyvärr är bästa sättet att skaffa egen katt, den håller andra katter borta. Om man har den inne 1-2 år, vänjer den ordentligt vid att använda låda ochk sorterar den så kommer den att hålla sitt revir runt huset fritt från andra katter och därmed även mot det msta av det katterna gör på er tomt.

Vi har haft katt sedan vi flyttade till villa, först i stor inhängnad bur med lucka i altandörren, senare frigående och vi hade inga problem med bajs förutom melaln husen påvintern - de uppfattade nysnön som en stoooor kattlåda.
I höstas fick vi avliva den sista och nu när våren kommer har vi för första gången problem med kissande katter, en kom in genom den spärrade kattluckan igår och sprayade ner vår hall när den inte kumnde komma ut igen - lagom kul att skura rent det.

Så det får bli en ny katt till hösten tror jag bestämt.
 
AnneFi skrev:
Du vet inte var katten hör hemma?
Nej det är sant. MEN, år efter år ökar antalet katter som borde avlivas pga att dom saknar ägare.
Att det inte finns nån kontrollerad jakt på dessa rovdjur är för mig väldigt konstigt.
Är det jakt på räv, lodjur,varg etc etc så borde det vara jakt på katter också.
Är inte emot katten i sig utan bara väldigt trött på att dom är lösa.
Innekatter = Fine, men lösa = Odjur
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.