Jag förstod hur du menade barajag, men det är ett dåligt förslag som gör det hela värre i.o.m att lasten då bara tas upp på ännu mindre yta.( se skiss).

Trycket kommer ligga på bultarna som är 10mm breda.

I nuläget ligger i alla fall 45mm + 45mm i.o.m reglarna.

MvH Jawen
 
  • Dåligt förslag.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
jawen skrev:
Jag förstod hur du menade barajag, men det är ett dåligt förslag som gör det hela värre i.o.m att lasten då bara tas upp på ännu mindre yta.( se skiss).

Trycket kommer ligga på bultarna som är 10mm breda.

I nuläget ligger i alla fall 45mm + 45mm i.o.m reglarna.

MvH Jawen
Jo om man lyfter upp såpass att den vilar enbart på "två sjuan" tänkte mest som hjälpbärande funktion, kanske med några "två fyra stöttor" men som sagt, finns det bara "lite" i plånboken så är det ju bättre att göra det på riktigt med en gång.:)

Lika vänliga hälsningar Bara jag:)
 
Men med ""två fyra stöttor"" som du skriver, så blir det ju stämp ,-)

MvH Jawen
 
Jo skulle ha skrivit det på en gång. höhö

Var så jag menade varjefall.

TS, kom ihåg att uppdatera när du vet mer.

/Bara jag
 
Kvalitetsansvarig och husleverantören kommer hit och kollar på skadorna och konstruktionen på onsdag. Jag återkommer med deras utlåtande...

Tack för hjälpen med synpunkter om vad som kan vara fel i konstruktionen. Verkar som att beskrivningen om att hammarband saknas gjorde att de tog det på allvar.

// Tomas
 
Om jag inte missminner mig helt heter det som saknas i din konstruktion ringbalk. Hammarband har man i trähus för att spika i.
 
Nu har kvalitetsansvarig och husleverantörenn var och undersökt garaget.
Kontentan var att de skador som uppstått inte är något att oroa sig för. Hade sprickorna legat under alla takstolar skulle det varit allvarligt, men eftersom det rör sig om skador vid hörnor och kring en balk vid dörren så är det tydligen helt normala skador.

Jag frågade om det inte hade behövts ett hammarband (eller ringbalk) för att fördela punktlasten vid takstolarna. Kvalitetsansvarig höll med om att det hade ju varit bättre, men egentligen inte nödvändigt på en så pass liten byggnad som ett enkelgarage är. På en större byggnad är det ett krav i konstruktionen, men inte här.
Skillnaden i mitt fall hade varit att skadorna på hörnorna kanske inte skulle uppstått om man hade hammarband, men det är ingen garanti.

Att laga sprickorna i putsen är tydligen inte särskillt lönt än så länge. Desto längre jag kan vänta med att laga sprickorna i putsen desto bättre, eftersom byggnaden fortfarande rör sig. Förmodligen kommer det sätta sig aningen mer nästa vinter/vår.
Angående sprickan ovanför dörren så är det tydligen vädligt vanligt att det uppstår sprickor just runt balkar i stenhus. Att laga detta kommer inte ge så mycket då det uppstår vibrationer varje gång man stänger dörren.

// Tomas
 
Det lät som de båda hade ett egenintresse i att du inte skulle tycka det är onormalt.

men jag tittade på bilderna igen. Någon får gärna rätta mig om jag har fel, för jag skulle inte gjuta in trä som det är gjort här, allra helst inte den delen som om den blir skadad håller hela taket uppe.

Eller har normerna ändrats, eller har jag lärt mig galet? Blev nyfiken.

Bara jag.
 
barajag skrev:
Det lät som de båda hade ett egenintresse i att du inte skulle tycka det är onormalt.
Instämmer, vadför skulle det vara vanligt med sprickor runt balkar i ett "stenhus" om det är rätt utfört?

barajag skrev:
men jag tittade på bilderna igen. Någon får gärna rätta mig om jag har fel, för jag skulle inte gjuta in trä som det är gjort här.
Menar du i dörren ? dom är nog bara till för putsningen (stödkant).

/Peter
 
Gomma skrev:
Menar du i dörren ? dom är nog bara till för putsningen (stödkant).

/Peter
Nä. Tänkte på takstolarna som är nedsänkt mellan stenarna, sedan ifyllt och putsat. som jag ser det på bilderna varjefall.

/Barajag
 
Inte något att oroa sig för ??????.

Så kvalitetsansvarig och husleverantören menar att man ska acceptera detta och putsa om huset vartannat år eller så, och så är det bara eller ?.

Detta är inte fackmannamässigt utfört i.o.m att sprickor i konstruktionen uppstår på de sett dom gjort hos dig, lagen säger att yrkesutövende företag ska följa anvisningar av tillverkaren, och Finja´s anvisning säger sulblock, gjutning dubbla bistål......punkt slut oavsett byggnadstyp.

Nä, fram med hot om skadeståndskrav om inte detta åtgärdas, minimum ska du få ersatt förstärkningsbalk över dörren med ny murning till hela stenar, och även urkratsning runt alla trädetaljer ( puts ska inte ligga mot trä ), samt åtgärdat ytskikt samt ett skriftligt intyg på att husleverantören tar ev tillkommande problem som har direkt samband med ev skador som sker inom garantitiden pga detta.

Annars ska du kräva att dom gör om och följer tillverkarens anvisningar.

En sprucken murfog som går rakt genom 2 foglager lodrätt och sedan följer fogen vågrätt ända till dörrkarm kommer alltid att vara "två" separata byggnadsdelar, d.v.s hur många gånger du än putsar om huset så kommer det alltid att spricka igen då sidorna rör sig olika. ( räcker med solstrålning som bara träffar sidan till vä om dörren)


Har stött på detta ett par gånger i mitt liv, och har alltid behövt såga ur och mura upp igen offtast med bredare balk. ( samtliga gånger har balk och vägg haft olika temeraturer vid montering, och solen har stor påverkan )

En anledning kan vara att väggen stod torr i solvärme och balken låg blöt i skuggan innan murning/uppsättning av balken, då rör sig väggen/balken olika vid torkning och det blir sällan lyckat med spänningar som uppstår.

STÅ PÅ DIG, BARA DU FÖRLORAR PÅ ATT INTE KRÄVA.

EDIT! Sen är inte takstolarna ingjutna i murningen, dom har murat fack som bara fixerar takstolarnas lägen och samtidigt täcker "hålen" som annars blivit mellan dom.

MvH Jawen
 
Usch, förstår att det där inte känns roligt. Har finja någon avdelning som du kan kontakta för att höra om det är 'rätt' att bygga så där (tänker på leverantörens åsikt att det inte behövs på ett så litet hus/tak)? Har du fått någon konstruktionsritning av leverantören med lastberäkning och sånt (tänkte Finja kanske vill se den)?
 
jawen skrev:
I

EDIT! Sen är inte takstolarna ingjutna i murningen, dom har murat fack som bara fixerar takstolarnas lägen och samtidigt täcker "hålen" som annars blivit mellan dom.

MvH Jawen
Jo jag såg att det var murat så det bara var att lägga dit stolarna, men tillvägagångssättet att putsa fast trä mot stenen. Hade jag byggt skulle jag lagt stolarna uppe på ett hammarband som hade haft någon underlagspapp mot stenen för att slippa röta i såpass vitala delar i konstruktionen.
 
barajag skrev:
Jo jag såg att det var murat så det bara var att lägga dit stolarna, men tillvägagångssättet att putsa fast trä mot stenen. Hade jag byggt skulle jag lagt stolarna uppe på ett hammarband som hade haft någon underlagspapp mot stenen för att slippa röta i såpass vitala delar i konstruktionen.
Ingen som har en åsikt?:S
 
Har nu varit i kontakt med besikningsmannen som gjorde slutbesiktningen av huset. Han är en väldigt erfaren och välrenommerad besiktningsman som jag känner att man verkligen kan lita på (han är tydligen ökänd bland hantverkerna eftersom han är väldigt noggrann under sina besiktningar).

Förklarade skadorna och skickade med samma bilder som jag lagt upp här. Svaret jag fick är både lugnande och oroande. Enligt honom så är denna typ av skador inte normala och skall inte finnas över huvudet taget.

Orsakan till skadorna är dock inte att det saknas hammarband. Han hade samma åsikt som kvalitetsansvarig att det inte är nödvändigt på en så pass liten byggnad. Orsaken är med största sannolikhet att putsningen inte är fackmannamässigt gjord. Antingen har man missat att lägga armeringsnät innan man putsat eller så har man gjort dåliga skarvar i armeringen vilket gör att putsen inte håller samman.

Som han förklarade det så är det armeringen som håller ihop hela putsen, annars kommer rörelser i byggnaden orsaka sprickor.

Nästa steg blir nu att kontakta entreprenören som var ansvarig för muring och kräva att de rättar till sina fel. I det här fallet gissar jag att det blir att göra om jobbet med putsen. När det ändå är igång så tycker man att de borde fixa de sprickor som uppstått i fogarna runt balken vid dörren.

// Tomas
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.