Betongpannorna på huset (byggt 1969) börjar bli halvdåliga, nån enstaka har frusit sönder och dom ser fula ut. I vår eller sommar tänkte jag därför byta allihop, tanken är att om jag gör det nu så slipper jag byta så mycket annat, förhoppningsvis är papp och läkt i bra skick. Eftersom jag är både fattig och snål tänkte jag göra jobbet själv och köpa billiga pannor på Byggmax. Huset har ca 1600 2-kupiga pannor och inte alltför brant takvinkel.

Jag tänkte hyra en container, kasta ner pannorna i den och sen köra upp nya pannor och lägga på. Sjäva upplyftningen till taket blir med transportband, eller om jag lyckas låna en truck eller frontlastare av nåt föterag i närheten.

Hur många arbetsdagar ska jag räkna med att detta tar (förutsatt att man inte får ryggskott)? Vad kostar det att hyra container inklusive dumpningen av dom gamla pannorna. Vad kostar det att hyra transportband? Övriga tips och råd?
 
Jag vet inte hur det funkar när man köper från byggmax men normalt så levereras takpannor direkt från fabrik och då är det smidigast att beställa transport med taklyft. Se till att ha hjälp av ett par man så lägger ni ut pannorna buntvis på läkten med lagom avstånd så går det smidigt att lägga dem på plats sen.
 
Tänk på att pappen är fyrtio år gammal, så inte snålheten och fattigdomen bedrar visheten.:S

När du börjar riva är det lätt hänt att pappen rivs och eller är fnöstorr.

Även att läkten förmodligen är fyrtio år gammal. Har du tänkt på om du byter pannorna som beräknas till att hålla ca trettio år. Då är läkten sjuttio år vid nästa byte om de håller så länge.

/Bara jag.
 
Hmm....man lägger väl inte nya pannor utan att lägga om papp och läkt?
 
MathiasS skrev:
Hmm....man lägger väl inte nya pannor utan att lägga om papp och läkt?
Såklart byter man papp och läkt. Det är ju pappen som ska hålla taket tätt. Pannorna är ju bara ett skalskydd och dekor egentligen. Vore faktiskt mindre dumt att byta pappen och lägga tillbaka de gamla pannorna om man ska snåla. Men att inte byta allt på en gång är bara dumsnålt.
 
Jo, frågan var väl en aning retorisk.
 
Ericc
KungAnka skrev:
Betongpannorna på huset (byggt 1969) börjar bli halvdåliga, nån enstaka har frusit sönder och dom ser fula ut. I vår eller sommar tänkte jag därför byta allihop, tanken är att om jag gör det nu så slipper jag byta så mycket annat, förhoppningsvis är papp och läkt i bra skick. Eftersom jag är både fattig och snål tänkte jag göra jobbet själv och köpa billiga pannor på Byggmax. Huset har ca 1600 2-kupiga pannor och inte alltför brant takvinkel.

Jag tänkte hyra en container, kasta ner pannorna i den och sen köra upp nya pannor och lägga på. Sjäva upplyftningen till taket blir med transportband, eller om jag lyckas låna en truck eller frontlastare av nåt föterag i närheten.

Hur många arbetsdagar ska jag räkna med att detta tar (förutsatt att man inte får ryggskott)? Vad kostar det att hyra container inklusive dumpningen av dom gamla pannorna. Vad kostar det att hyra transportband? Övriga tips och råd?
Du måste absolut byta papp och läkt också..... Troligtvis så stämmer inte det befintliga läktavståndet heller.
Klart bättre att använda befintliga pannor och lägga om papp och läkt och läkta för dom pannorna du tänkt ha. Sen när du får råd byter du pannorna. Då blir det i rätt ordning.

Det bästa är nog att lappa och laga så det håller två-tre år till så du kan spara ihop och köra hela racet på en gång.
Lycka till.
 
Ericc
Gurravasa skrev:
Såklart byter man papp och läkt. Det är ju pappen som ska hålla taket tätt. Pannorna är ju bara ett skalskydd och dekor egentligen. Vore faktiskt mindre dumt att byta pappen och lägga tillbaka de gamla pannorna om man ska snåla. Men att inte byta allt på en gång är bara dumsnålt.
Nja, pannorna är det som är det ska hålla tätt, eventuella brister i den och kondens skall tas upp av underlagspappen.
 
Trodde det var teglet som höll tätt och inte pappen? Har man vatten rinnande under pannorna ruttanr väl läkten ganska fort? Ett tegeltak håller i 70 år, kanske ännu längre med bra takvinkel. Inte har man väl nån annan sorts läkt på tegel?

Lappa och laga blir det inget av, riktigt så dåliga är inte pannorna. Antingen byter jag alla pannor, annars inget alls. Får se hur läkt och papp ser ut, ganska lätt att byta om det behövs. Har fixat ett tak för 20 år sen, då bytte vi allt och hade tillgång till frontlastare hela dagen. Mycket bekvämt. Men nu får jag klara mig utan.
 
Redigerat:
Nu är du klok och lyssnar på tidigare trådskrivare, när pannor bytes byts även läkt och papp. Arbetet påbörjas när ekonomin tillåter alla de delarna.

Du ska räkna med en veckas (7 dgr) jobb för ett vanligt villatak om du vet hur man gör men inte gjort det så många gånger. Långa dagar om du gör det själv, normala dagar om du kan få hjälp av någon åtminstonde delvis.

Rivning tar 2 dagar. Ta det lungt, lätt att sträcka sig här, då kroppen inte är varm ännu.

Den gamla pappen rivs också, så ser du om du behöver laga taket någonstans. (Åker du på mycket regn dessa dagar så låt den gamla pappen ligga kvar).

Papp och läktning tar 2 dagar. OBS! Tänk på läktavståndet! Läktavståndet gäller mellan överkanten på ett läkt till överkanten på nästa. Det duger alltså inte att göra en kloss som mall som du lägger emellan hela tiden, då läkt är "skräpvirke" och skiljer sig mycket i dimensioner. Du kommer då att få fel avstånd till slut. Sista läkt mot takfot ställs på högkant, då sista pannan inte har någon annan panna att vila på.

Pannor levereras fm dag 5, upp på tak. 2 man tar emot och fördelar dessa.

Läggning sker sedan radvis lodrätt! efter 4-5 pannrader trycker du till dessa med en rätskiva (lång rak regel), så att kanten blir exakt.

Lägger du pannorna radvis vågrätt så riskerar du att få ett tak som "böljar", ser ut som havet.

Smart att skaffa en vinkelslip 180 eller 230 med diamantklinga, för alla specialare runt skorstenar och dyligt.

Och så går det åt en del öl.....
 
  • Gilla
Nahpets och 1 till
  • Laddar…
Glöm inte hyra container! Det blir en del vändor annars till tippen. Jag har för mig att jag fick ge ca 3000 kr med 2 tömningar. Tegeltransportör kostade ca 1000 kr över en helg, men kan du få pannorna lyfta direkt på taket är det att föredra. Det blev en jäkla massa spring över taket för oss, då jag bara kom åt från ena gaveln.
Min läkt var så rutten på vissa ställen så den gick att sopa ihop.Huset byggt 73. Så lyssna på alla andras råd angående ny papp och läkt. Är ni några som spikar papp, så går det fort, även om det är en 2500-3000 spik som ska i!
Gör sen inte misstaget som jag gjorde, att gå ifrån 2-kupig betong till 1 kupigt glaserat tegel (jag tror inte du sneglar åt det hållet, eftersom papp/läkt verkar vara en ekonomisk fråga...) . Jag åkte på ny plåt runt skorsten, vindskiveplåtar och huvar, för att få det att passa. En merkost på 10000, som jag inte kalkylerat med...
 
Redigerat:
Tack, va bra. Dom sista 2 svaren var precis vad jag efterfrågade, tid och hyreskostnad + lite bra att veta.

Papp är riktigt billigt, så det blir nog att byta det också. Det är ju riktigt lätt att lägga också, i alla fall jämfört med att kånka pannor. Enkupigt har jag lagt nån gång på ett litet uthus utan konstiga plåtar och hörn, men jag tyckte ändå att det var lite extra krångel eftersom dom gärna lägger sig snett, dom ligger ju och balanserar på en ås istället för två. Betydligt jobbigare varje gång man ska puffa med rätbrädan.

Diamantblad har jag redan, det blir så dyrt i längden med vanliga skivor.
 
Jag har tänkt byta tak nu i vår MEN
varför byta ut pappen OM den är bra?

Mitt hus är från 29 och har ingen papp utan små smala träfliser som är snustorra. Inte lägger man ner pengar på masonit papp och läckt om de gammla innertaket är i bra kontition? Huset har haft ett tätt tak i 79 år så varför bråka :)
Har jag rätt eller har jag fel?
 
För att papp som har legat i 40 år inte är bra. Jämfört med ny papp var den dålig redan när den var ny.

Och, jo, man lägger ner pengar på papp och läkt även om taket ser bra ut. Annars kommer inte taket se bra ut förr eller senare.
 
Thorsella skrev:
Mitt hus är från 29 och har ingen papp utan små smala träfliser som är snustorra.
Det heter Pärt. Finns nya att köpa, i alla fall i Dalarna. Troligen har pärten från början varit yttertak, sen har man lagt pannor ovanpå. Har för mig att pärt ska tjäras, men det får du kolla upp nånstans.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.