Hej

Vi skall flytta ned köket från övervåning till nedervåning och jag undrar lite om det här med köksfläkten. Att installera en kanal som går upp på taket blir väldigt struligt. Jag hade tänkt att dra ut kanalen genom ytterväggen och sätta ett ventilgaller på fasaden.

Detta kanske inte är en bra lösning med tanke på att matos kan förpesta omgivningen något (hade dock tänkt att detta kan lösas med en kolfilterfläkt) men detta alternativ känns som det enda rätta i nuläget eftersom jag inte har något bra utrymme att bygga ett "schakt" i.

Nu undrar jag om det finns några regler kring detta. Måste imkanalen dras upp på taket eller är det ok att installera den så "utblås" sker via fasad? Vilka regler finns och var kan jag hitta dessa regler?

Tackar på förhand och glad påsk!
/Marcus
 
Det kan göras som du säger genom ytterväggen.

Jag föreslår dock att du ringer och diskuterar detta med sotaren i din kommun så att lösningen blir säker ur både brand och ossynpunkt.
 
Vissa brandingenjörer (säkert en hel del såna) gillar verkligen inte imkanaler som går ut på väggen. Du måste sätta en rätt stor plåt på fasaden för att inte få en flottig ytterpanel.
 
Du bör också funderaa över hur det kan påverka fasaden, ev. kommer du att få kondens (även om du sätter en kolfilterfläkt) runt ventilen. Och sannolikt också viss avsättning av fett runt ventilen.
 
piloten skrev:
Det kan göras som du säger genom ytterväggen.

Jag föreslår dock att du ringer och diskuterar detta med sotaren i din kommun så att lösningen blir säker ur både brand och ossynpunkt.
Jag ringde sotaren nu och han hade väl egentligen inga större synpunkter. Han sa att man bör ha ett brandspjäll eller eventuellt dra ut röret en bit från fasaden eftersom jag har träfasad.

Jag tog till mig hans tips men kommer nog inte att följa dem. Brandspjäll blir dyrt och ett rör ut från fasade blir fult.

Jag vet inte oddsen, men det känns ganska avlägset att det skulle uppstå en brand i imkanalen. Med dagens köksfläktar och filter bör ju fett samlas upp ganska effektivt. Sedan är ju imkanaler inte besiktningspliktiga längre. Anledningen till detta vet jag inte, men att kravet är borta måste ju bero på något. Kanske att det inte inträffar så många problem med imkanaler?

Hempularen hade ju dock en fundering avseende kondens och dess påverkan på fasaden. Det kanske är nåt jag bör fundera över... Vad tror ni andra om denna synpunkt?
Detta bör ju även påverka ventilation i badrum och toalett där jag har för avsikt att dra ut luften mha en Paxfläkt ut via ventilgallar i fasad.
 
Vart har du hört att imkanalen inte måste kollas? På vårt byggsamråd sa kommunen att sotaren skulle dit innan inflytt för att kolla just imkanalen
 
Den årliga rengöringen av imkanalen får jag göra själv. Sotarn eller en brandinspektör skall dock godkänna installationen.

Fast här får ni nog kolla upp lite mer. Jag och mitt bygge hamnade mitt i regeländringen och därmed var det lite röriga besked från allt och alla.

 
Calle_L skrev:
Vart har du hört att imkanalen inte måste kollas? På vårt byggsamråd sa kommunen att sotaren skulle dit innan inflytt för att kolla just imkanalen
Nja, jag var nog lite snabb där. Jag ringde en annan sotare nu och fick följande information:


- Rensningsplikten är borta (avser alltså inte besiktning).
- Imkanal måste placeras minst 0,5 meter under takfot.
- Imkanalen skall sticka ut minst 5 cm från fasaden om inte brandspjäll används (i alla fall för min träfasad).
- Det kommer att bli sämre självdrag i köket mot om jag skulle dra kanalen uppåt.
- Vägg-genomföring, 3cm isolering (brandklassat) alternativt en gipslåda. Jag har dock för mig att detta gäller hela kanalen.
- Det kan vara ett tips att utvändigt förse kanalen med ett backspjäll för att slippa fågelbon osv.

Jag frågade även hur han upplevde det där med kondens men han hade inte mycket att säga om det. Han varnade dock för att fasaden kan bli smutsig efter ett tag om man slarvar med rengöring av filter i fläktkåpan.

Ja, jag känner mig ganska nöjd med svaren jag fått från sotaren och er. Är det någon som har nåt intressant att tillägga eller ska vi stänga tråden?

Ha det bra och tack för er feedback!
/Marcus
 
MarcusÖ skrev:
- Vägg-genomföring, 3cm isolering (brandklassat) alternativt en gipslåda. Jag har dock för mig att detta gäller hela kanalen.
Du har helt rätt, imkanalen skall brandisoleras i hela sin längd. 3cm brandmatta går bra, eller bygga en gipslåda runt den.
 
mot skrev:
Jag ringde sotaren nu och han hade väl egentligen inga större synpunkter. Han sa att man bör ha ett brandspjäll eller eventuellt dra ut röret en bit från fasaden eftersom jag har träfasad.

Jag tog till mig hans tips men kommer nog inte att följa dem. Brandspjäll blir dyrt och ett rör ut från fasade blir fult.

Jag vet inte oddsen, men det känns ganska avlägset att det skulle uppstå en brand i imkanalen. Med dagens köksfläktar och filter bör ju fett samlas upp ganska effektivt. Sedan är ju imkanaler inte besiktningspliktiga längre. Anledningen till detta vet jag inte, men att kravet är borta måste ju bero på något. Kanske att det inte inträffar så många problem med imkanaler?

Hempularen hade ju dock en fundering avseende kondens och dess påverkan på fasaden. Det kanske är nåt jag bör fundera över... Vad tror ni andra om denna synpunkt?
Detta bör ju även påverka ventilation i badrum och toalett där jag har för avsikt att dra ut luften mha en Paxfläkt ut via ventilgallar i fasad.


4år gammal tråd ser jag men lägger en en kommentar. Det brann i granvillan i deras imkanal. Visserligen har de restaurangverksamhet men ändå. Så villst kan det brinna.
 
M
Calle_L skrev:
Vart har du hört att imkanalen inte måste kollas? På vårt byggsamråd sa kommunen att sotaren skulle dit innan inflytt för att kolla just imkanalen
Det finns inga såna generella lagar/krav längre, det verkar vara upp till varje kommun. Vi har heller ingen kontroll av vår imkanal, minns inte ens när sotaren besökte oss senast, var säkert över 1 1/2 år sedan. Förr kom han 4 ggr om året, sedan 3, sedan 2.., å nu verkar sotaren helt försvunnit.. :D

magentis
 
Hmm, Kör du med en kolfilterfläkt behöver du ingen kanal alls...
 
Gammal tråd, men jag chansar.
Mot, hur har det gått? Drog du genom väggen, har du haft några problem med något?

Jag är inne på att göra samma lösning. Man får ju en betydligt bättre effekt på köksfläkten jämfört med att göra minst 3st 90 graders böjjar innan jag kommer fram till skorstenen. Den är i sin tur 4 meter eller så.

Letar efter brandspjäll på nätet men hittar inga. Alla pratar om isolering av röret istället. Hmmm. Förmodligen billigare, men brandspjället verkar säkrare.
 
Någon annan som har dragit ut imkanalen genom väggen?

Funkar det bra?
 
Jag har gjort det, och det fungerar jättebra. Har ett spirorör isolerat med godkänd, brandklassad isolering. Ute på väggen har jag bara ett vanligt ventilationsgaller, behövde inga plåtar tyckte sotaren eftersom det är flera meter till utstickande detaljer på huset.
Jag rådslog först med sotaren, vilket jag tror är vettigt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.