Hallå

jag har börjat kolla lite på vad det skulle kosta att göra en mur istället för att ha ett staket.
lecablock va halva priset mot lättbetongblock, men funderar på att gjuta å fylla ut med stenar, har fullt med stenar i marken på tomten.
men vad är det som jag i så fall ska använda å gjuta med?

tack på förhand /Jan
 
Hej Jan

Du bör hur som helst vid byggande av mur, dränera ur ett 30-40 cm skikt och fylla det med makadam, så att det absolut inte kan stå vatten som fryser vid "murfoten".

Sedan är det mindre jobb med Leca/lättbetong i.o.m att du slipper spika form, ock också blanda mindre bruk.
Sedan bör ju avslutningen lösas med plåt eller ordentlig avrinning.

Med betong så kan du använda din stenar efter tvättning, om dom ligger på storleksordningen 10-40mm ( beroende på gjutbredd), jag brukar använda 8-16 naturgrus.

Med sand, grus/ballast och vanlig std cement är det bara o köra
Och beroende på hur utsatt den är, så får du välja C-tal/blandningsförhållande ( brukar stå på baksidan på säcken ).

Det går åt mellan 300-450 kg cement/m3 , och det är svårt att uppnå högre värde än C30/37 när man blandar själv

Vibba för att få ur luften.

MvH Jawen
 
Tack så mycket för ett väldigt bra svar :)

stenarna som vi har i marken är lite större än så, men tar vi den mindre sorten så ligger dom på ca 1 dm eller lite större. men det borde väl fungera lika bra med cement?

mvh Jan
 
ja det är bare köra:) jag gjöt en platta till ett förråd för ett par år sen och det fattades en halv kubik betong när betongbilen hade tomt..så vi tog lite allt möjligt o "fyllde" ut med , det var stora stenar och några trädgårdsplattor åkte ned också haha
 
Kolla upp en amerikansk teknik som kallas "Slip form masonry". Finns ratt hyfsat med resurser pa natet. Da kan du anvanda faltsten for att gjuta murar eller vaggar eller vad som helst.
 
Jag gjöt en stödmur till en källartrapp i sommras och valde då att använda betonghålsten istället för att bygga form och gjuta hela muren. Det var både prisvärt och smidigt, men du har kanske inte behovet av kunna ta marktryck med muren. Hur som helst så är formbygge både dyrt och lite bökigt att få tätt och stabilt. Jag hade murat med leca alla dagar i veckan eftersom det är så smidigt.
 
en fråga är ju hur hög ska du göra muren och hur tjock ?

och ska den vara helt slät eller ska det se ut som den är byggd med stenbumlingar?

men en annan tanke kan vara att göra muren av det som finns i sten och som vissa skrivit så är det ganska dyrt och tidskrävande att bygga form och särskilt om du ska gjuta lite höjd på det så kommer det att behövas göras bra
för ska du ha den 1m över mark så bör den gå ner 50cm i marken om den inte har en bred fot som den står på så kan du minska lite där men ändå

så det jag kan tänka mig kan funka är att gjuta formen först (altså ta formplyfa och gör en ram på och lägg lite armeringsnät som du sätter lite armering som sticker in i öggler lite här och där (som sticker upp när du gjuter den) och så gjuter du upp i ramen (om du kör med två eller tre tum höga kanter) så får du segment och behöver inte så många formar och när du gjort tillräkligt många så gör du formen med dom och stöder upp och sen fyller du den tomma formen med sten till den höjd du ska göra första gjutningen men blandar du i en tumlare själv så ta botten en bit och sen gå tillbaka så du kan vibba ihop det med det innan och så fortsätter du så och då det kommer ta sin tid så kommer det i botten ha brunnit helt och inte trycker på formen när du börjar komma en bit upp

men det kommer behövas en del mannar för att få flyt på det då en kommer behövas för att fylla på med sten eftersom det gjuts och en har fullt upp med att blanda medan minst en häller i och vibbar ner det

sen blir det kanske hälften av volymen är från den sten ni lagt i eller kanske betydligt mer än så så det är att blanda med lagom stort grus så det kan komma in överalt lätt

(bör tillägga att detta var ett förslag som jag hoppas att blir komentarer på om ni som gjort mycke sådanna arbeten har åsikter om mitt förslag):blushing:
 
tack för svaren!

jag funderar på en ca 1 - 1,2 meter hög och kanske 2,2 dec bred.

en tanke som jag har haft är, dränera, gjuta fast rör som blir ca 1 dec lägre än muren samtidigt som jag gjuter en grund, bygga en form som bildar en sektion, mellan varje sektion muras en pelare, sektionerna får puts och vit färg och pelarna bara vit färg.

rören blir lite djupare än själva grunden så att dom blir riktigt stabila,
rören plus armeringsnät borde väl räcka för att få en stabil mur?
och bygger man sektionsvis så kan man ta det lite pö om pö.

några tankar om detta?
 
kom på nu =) att om man bygger pelarna först så kan man ju fästa formen på något vis på dessa.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.