Håller på med en större renovering/utbyggnad av ett fritidshus och planerar just nu för eldragning i utbyggnaden. Tänker någon gång framöver installera en luftvärmepump och min fundering är var man ansluter luftvärmepumpen till eluttaget. Är det inne eller utedelen som behöver matning?
 
På min Panna så kopplas inkommande till utedelen. Tror det är vanligast.
 
Min LVP matas först till innerdelen och därifrån till utedelen.
 
Så klart, varför skulle något vara enkelt och självklart:S??? Då behöver man kanske prelimenärt bestämma fabrikat då innan man drar fram elmatningen. De pumpar jag kollat på är Panasonic och Daikin (stavning??). Någon som känner till hur det ligger till med dessa??
 
Har två LV, mitsubishin har matning till utedelen, medans fujitsun har matning till innerdel. Men det borde inte spela någon roll, det borde ju gå att dra kabel från utedel genom kanal till innerdelen, samt vice versa.
 
  • Gilla
SWEBMA
  • Laddar…
Jag har 2 panasonic, en skall ha el inne och den andra ute :wow:

Men som bonnier säger, du skall ju ändå dra en kabel mellan inne- och utedelen så då kan man ju lika gärna dra med matarkabeln den väg den nu skall gå.
 
riktiga pumpar brukar ha matningen till utedelen, billiga pumpar brukar ha stickpropp på innerdelen, det är en tumregel...
mitsubishi electric och toshiba är de pumpar som jag tycker ligger i toppklass, och dom matas till utedelen.
panasonic har både bra och dåliga pumpar, och matningen brukar avslöja det..
daikin har jag inte stött på nån än men tror den har till utedelen, fujitsu är en hyfsad (inte fulländad) pump och den har en stickpropp på innerdelen.
 
Dom panasonic LVP jag sett matas via ytterdelen.
Fujitus Nocria är en mycket bra pump.
 
8 av 10 Panasonic matas på innerdelen
Daikin på ytterdelen.

MEN jag skulle välja att dra fram el till utsidan i höjd med innerdelen för att slippa synlig eldragning invändig.
 
Redigerat:
Installerade en Daikin igår, den hade matningen till innedelen.
 
Tack för alla era svar!! Som i så många andra beslut i livet finns det alltså inget självklart val (om jag inte rusar iväg ock köper en pump innan jag drar fram matningen) Men jag har i alla fall fått en bild av hur jag ska göra och det var värdefullt. Än en gång tack för engagemanget.
 
Jag summerar alla möjliga inkopplingsalternativ som att du bör välja pump först, sen dra kabel till det stället den pumpen vill ha det på.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.