Hej alla!

Jag o min sambo har bestämt oss för att bygga hus! Lutar mest ¨åt fiskarheden även om allt är väldigt osäkert. men som sagt så blir det nog spoven från dem. ngn här som byggt från grunden? antal timmar? vad kan mam räkna med att huset kostar färdigt ovan mark? Vet såklart att det inte finns exakta priser men ett hum iaf?

Tacksam för svar!
 
Lite sent kanske, men vi har byggt ett spoven. Lite annorlunda jämfört med standardritningen på bottenvåningen, men oförändrad ovanvåning. Vi är i det närmaste klar, och det hamnade på 2,4. Det som inte är klart då är badrummet på övervåningen (dock har jag köpt allt mtrl) eller tomtpris. Tänkte göra det rummet mer eller mindre själv.

Vi har gjort en hel del själva. Grävt ned vatten/avlopp, paddat grunden, hjälpt röris dra V/A i platta, isolerat + armerat plattan, grovis vid gjutning, skruvat en del gips, spikat all utvändig panel, lagt takpannor, spikat innertak, spackling, vävning, målning, flytspackling, lagt alla golv (140kvm klickgolv, 60kvm klinker), listning, foder, innerdörrar.
Så här i efterhand hade det nog varit smart att ta snickaren på 'fast pris'... Jag hade de på löpande, kanske inte var så bright..
Har tyvärr inte fört bok på egna timmar, men det har ju varit några om man säger så...
Fick också mycket bra pris på grus till grunden (slapp betala frakten...!)
Tror det fattas ett par räkningar (en från grävmaskinisten...1½ år gammal bland annat).
När vi beställde vårt Spoven så sade FH att man fick räkna med 2,8m för att få huset färdigt, vårt mål var att i de 2,8 också klämma in tomtpriset (450k), och det gick ju (ta i trä) bra...
 
Hej! Du har ingen blogg eller lite bilder du vill dela med dig? Jag och min sambo ska dra igång och bygga ett Spoven nu om ca 6 veckor..
 
Tjena, tyvärr ingen blogg. Lite lite foton överhuvudtaget faktiskt, blir lätt så när det är så mycket att göra :(. Om du har några funderingar så dra iväg ett PM? Ska ni göra mycket arbete själv på huset?
 
Tjena! Ska göra en hel del själv, men långt ifrån allt. Nästa steg är att planera vårat kök. Vad valde ni för kök?
 
vi valde ballingslöv, studio gräddvit. Och vi 'gjorde om' lite på nedervåningen så det passade tomten bättre. Orkade inte rita något mer avancerat utan det blev paint :-/... Vi byggde också igen i hallen så vi fick ett allrum på övervåningen istället för att ha öppet till övervåningen, annars är övervåningen enligt 'standard'... Något vi är glada vi gjorde var att vi lade klinker i köksdelen, det blir lätt 'slabb' där och det är ju aldrig bra för parkett. Vi lade också klinkeri hallen (60x30), perfekt när man ska ut och in med barnvagnen... vi tog också en bredare trapp, vitlackerad, laserade steg + vita stätsteg.
 
  • bv.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ok! Tog ni fullhöjd på köket?
 
Oj tappade visst bort den här tråden. Fullhöjd, mjao det kan man väl säga. Sedan var det väl en 25cm att bygga igen ovanför skåpen ändå...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.