Hej, har någon en översättning till ncs systemet på gröm umbra i olika blandningar. Tex. 15% och 25%
 
Hej
Det är helt omöjligt att säga det beror helt på vad Du har som utgångsläge dvs vilken färgtyp och om Du har tillgång till brytbaser. En trolig gissning är ca S1502-G, S1510-G.
Du fär blanda till ett prov och låta din lokala färghandlare jämföra med färgkartan vad som kan vara närmast. Den del har även fotomöjligheter.
Hälsningar Anders S
 
Tack, jag får börja med färgprover på de nämnda gissningarna.
 
Anders S skrev:
Hej
En trolig gissning är ca S1502-G, S1510-G. S
Haha... ;) Jag skulle inte säga att detta är en trolig gissning, även om jag förstår hur du tänker. Men varför just S1502-G?? Jag skulle vilja påstå att detta är en o-trolig gissning. Sen kan man ju ifrågasätta varför förste person vill ha 15% umbra - om man inte vet hur kulören ser ut...

Umbra är ju inte särskilt svart utan snarare brungrön. Med tanke på att dina 15 i S1502-G syftar på svart så låter detta inte särskilt troligt. Om du hade sagt 1010-G, eller 1015-G, eller eller kanske G20Y....så hade det känts mer troligt. Jag tror inte att du höll tungan rätt i munnen vid den troliga gissningen. :p
 
Hej Kessela
Det kan vara som du skriver!! Men jag påstår ändå att svaret endast var en vägledning. Jag vet okså(som utbildad nyanserare) att det kan vara rätt svårt att beskriva nyanser då de skiftar i olika ljus.
Anders
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.