Vi har öppet i nock i hela huset. Har spikat gles och ska snart spika dit panel. Vad för kablar ska dras innan panelen åker upp? Självklart ska det dras för belysning, vanlig flex-rör med färdigdragen kabel 3x1,5? Sen ska det väl kanske dras något extra rör för en eventuell takfläkt. Är det något annat som jag glömmer här som man kanske kommer på sen att man vill ha?
 
Till belysning, brytare, uttag, vent, ytterbel, antenn, data, tele, matningar till rum som ligger bortom. Det kan behöva 3-4-5 ledare helt beroende på funktion.
 
Det borde han som ska dra det veta :)
 
MatCan skrev:
Det borde han som ska dra det veta :)
Jag kan ju se det så att det kan vara ganska bra att beställaren vet vad han vill ha också.
Visst beställaren kan fråga elektrikern, men h*n kan även fråga på ett elforum där ganska många kunniga sitter och som kan komma med olika aspekter. Men det är ju bara vad jag tycker.

//Patrik
 
Jag tolkade det som att han skulle dra det själv eftersom han frågade om dimension på kabel och det kanske inte är någon jättebra idé att göra det själv om man inte vet hur/vad man gör.

Men jag kan mycket väl ha fel. Därför la jag till en liten smiley för att visa att jag inte var helt allvarlig.

Hursomhelst skulle jag inte dra mer än vad jag behöver för tillfället, men däremot fundera över att dra lite tomrör för eventuell framtida bruk, tex högtalare, nätverk, antenn osv.

Tele skulle jag inte dra. Känns inte som om det är värt besväret eftersom sladdlösa telefoner är så pass bra och billiga.
Drog själv tele när jag renoverade övervåningen och det uttaget lär aldrig användas.
 
Jag kanske inte var så tydlig när jag skrev. Det gäller bara vad som ska dras i taket . Vi har öppet upp i nock i hela huset. Det ända jag kan komma på som jag ska ha där är belysning samt eventuellt en takfläkt. Tv tänkte jag ta in via fiber men det kanske är smart att dra ett tomt rör ifall man kommer på att man vill ha en antenn på taket. Jag ska kontakta nån elekriker som kan komma och kika på det också, jag har inga planer på att göra allt själv men att dra belysningskabel trodde jag nog att man skulle kunna göra utan att det blir fel. Jag kom på en annan sak i skrivande stund. En skorstenfläkt kanske man ska förbeda för, brukar man göra det? Högtalare ska jag nog dra ett par tomrör för också. Ventilation och köksfläkt ska ut genom taket också men just där går det ett schakt upp i taket så då dras väl eventuella kablar i det schaktet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.