Hej,

Är det naagon som har ett bra dokument som beskriver hur man paa enklast sätt kan genomföra "egenkontroller" eller "kavlitetskontroller" av ett bygge, alltsaa inte det som KA gör (han/hon gör ju som sagt bara en kontroll av samhälletskrav) utan mer för att säkerställa att bygget avlöper paa rätt sätt under tiden. Till min hjälp kan jag tänka att man behöver naagon byggkonsult som utför kontrollerna??
 
En KA har till uppgift att kontrolleratt bygget uppförs enligt plan och bygglagen.

EGENKONTROLL, det är en lista som du kan kräva att varje installatör har en egen.

Gör du jobbet sjäkv gör du en ganska enkelt, Typ Badrum: Kontroll Tätskikt pålagt enligt anvisning (X) Datum, sign, golv spacklat med erf. fall (X) datum sign, Rörkopplingar täta (X) datum sign, Vägguttag funktionskontroll(X) dat, sign............... o s v.....

Ifylld egenkontrollplan ska bilägga övriga handlingar. Vid bygglovsärende ska dessain till byggnadsnämnd för att få ut slutbeviset...
 
Självkontroll hoppas jag du har......
 
Hej!
Niclas: frågan är då om KA godtar din egenkontroller? I slutänden är det han som bär ansvaret om du inte är en godkänd elektriker/rörmokare eller?

hälsningar
 
Hej,

Jo jag förstaar att självkontroller är naagot som Entrepenörerna ska ha men nu är jag riktigt nyfiken och skulle vilja se hur dessa ser ut. Hur ser en proffsig självkontroll ut för Elektrikern, VVS, Maalaren, Snickaren....
 
Du kan utarbeta en egenkontroll tillsammans med KA. Eller visa upp förslag och be om synpunkter.

Enkelt uttryckt ska egenkontrollerna innefatta kritiska moment, färdigt arbete, och delar som är svåra att senare kontrollera.

De är ett bra stöd även för dig själv.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.