O
Personskydd är jfb och säkring i ett. jag skulle köpa jfb och säkra av hela centralen.
 
Har varit inne på det oxå, men det finns för och nackdelar med detta. Man vill ju inte sätta frysar å kyl på jfb och jag har även en frys i garaget så då skall det separeras på en del faser.
Sedan har vi en gammal central och vill nog byta den isf. Då kostar det en slant och jag måste ta hjälp av en cert elektriker.

Fördelen är att man får ett personskydd på alla kontakter.
 
Mata hela huset utom kyl och frys, ev. larm och värmekälla på en central JFB
Du sätter sedan dessa på varsin personskyddsautomat. Skulle kylen få jordfel eller kortslutas är det endast denna som stannar. Skulle den centrala JFB:n bryta händer inget med värme, kyl,frys och larm.
 
Stämmer bra det dock är detta ett större projekt som jag får ta senare. Måste få till den här kontakten nu så 300kr för en jfb är ju rätt ok. Då kan jag mata all el till våtutrymmena ifrån den. Även tvättstugan där man vill koppla in ett strykjärn kanske.
Men jag är nog inne på personskyddsautomat istället för jfb bara.
 
Personkskyddsautomat blir ju lite konstigt om du har en gammal central. Det innebär ju att du troligen har en 10A säkring i centrallen, och sedan sätter du en 10A personkyddsautomat. Du får 2 lika säkringar i serie.

Personskyddsautomaten är snarare avsedd att sitta i en modern automatcentral, där man låter vissa uttag gå på "egen" jfb, då finns det fördelar med den kombinerade säkringen/jfb.
 
Ja sant att det blir kaka på kaka. hmm får nog ta en vanlig jfb på denna eftersom det sitter en porslin 10A på den redan eller den är en del i en 16 som splittas till 3st 10 istället. Oavsett så sitter det en 10A.
 
Annars skulle en 10mA PSA passa bra till ett badrum. Den Classe har är 30mA. Men frågan är hur mycket "säkrare" en sådan är egentligen.
En JFB får ta max 300ms på sig att lösa vid märkutlösningsströmmen (Ian, 10 eller 30mA). För att komma ned i 40ms krävs 5 x Ian. Nu löser nog alla JFBer betydligt snabbare än så, men varför finns 10mA JFBer?
 
Om man pratar om jfb till kyl/frys värme osv så finns det numera ¨"automatiskt" jfb som efter den löst ut så gör den efter en stund tester och kontrolera grupperna som ligger efter jfb och om att allt är bra så slår den på sig igen. men om den hittar ett fel som ligger kvar efter 4 tester så slutar den att försöka.
 
Man kan ju också installera en 2-polig jfbr på den säkring som styr det aktuella rummet ochså, tar även mindre plats.
 
Nu är det ju som så att mina säkringar styr fler rum. I det här fallet så är det en 16 som sitter i väggen till en gammal tvättmaskin/torkskåp och då vill jag splitta denna till 3st 10A. En till tvättmaskin, en till tumlaren och en till övrig el så egentligen så skall man ha en 16A JFB på samtliga vid proppskåpet kanske.
 
Är det alltså en 3 fasgrupp du har till TM osv?
 
Stämmer bra det.
 
  • Gilla
lucke_lucas
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.