Detta med planlösning är helt klart en svår fråga :S
Vi har nya problem...

Fortfarande ungefär samma önskemål med tre sovrum + kontor. en liten toa med dusch och en stor (både dusch och bad) i anslutning till vårt sovrum. barn, vuxen del skilt. Kök och allrum i ett, gärna genomgående. Vi vill kunna ta till vara på sjön som ligger på öster sida framför huset, ingen trädgård på denna sidan. Samt trädgården i söder, västerläger på baksidan. Alltså vill vi ha allrum mot sjön och kök, matplats mot trädgård..men det ska vara samma rum...Självklart vill vi oxå ha en groventré med tvätt. Ryggåstak i iaf vardagsrum är oxå ett krav...

Är det någon som förstår vart jag vill komma så får ni gärna bomba mig med bra planlösningsförslag. Vi hittar inget som passar. Har försökt rita om Eksjöhus Lyckan Funkis så att köket flyttar in i huset och vardagsrummet ut mot gatan..men då blir vardagsrummet så smalt eftersom entrén oxå ska vara där...

Vi har en byggare på max 160kvm och helst vill vi ha enplans. Finns det något toppen bra 1½plans skulle det fungera, men då vill vi ha stort sovrum och bad där nere, barnen där uppe...

Vi behöver helt klart hjälp
Tack!
 
Redigerat:
Vi hade till ganska stora delar samma krav. Dock har vi inte badrummet i anslutning till sovrummet nere. Har man det i ett 1½-planshus så måste man ju ha en toalett till nere... Men det här kanske kan ge några nya infallsvinklar!

planlosningen.jpg

Vi valde att lägga entrén på gaveln eftersom vi då kunde utnyttja sjöutsikten så mycket bättre.
 
Ella skrev:
Vi hade till ganska stora delar samma krav. Dock har vi inte badrummet i anslutning till sovrummet nere. Har man det i ett 1½-planshus så måste man ju ha en toalett till nere... Men det här kanske kan ge några nya infallsvinklar!

Vi valde att lägga entrén på gaveln eftersom vi då kunde utnyttja sjöutsikten så mycket bättre.
Vi behöver inte ha badrummet i anslutning till sovrummet på det viset...Men vi vill ha "vårt" det stora badrum där nere...

bottenplan var riktigt bra...det där med öppning upp blir svårt (glömde skriva det som krav)
 
Vi tänker välja a-hus modell vinga, relativt skiljt för barnen. Annars tycker jag deras brantevik är bra men något litet. Som tillval kan man göra dom större med 0.6 m i taget. Annars har du fiskarhedens briljanten som är ännu större.
 
Vinga saknar tyvärr ett rum och Brantevik var redan för långt..Vår tomt är inte så lång och ska vi få plats med garage så kan huset inte vara mer än max ca 15 m :S
 
Eftersom ni så tydligt vet vad ni vill tror jag inte att ni kommer hitta en färdig lösning hos någon hustillverkare. Ni får ta idéer från olika håll och skapa ert eget!
 
Ella skrev:
Eftersom ni så tydligt vet vad ni vill tror jag inte att ni kommer hitta en färdig lösning hos någon hustillverkare. Ni får ta idéer från olika håll och skapa ert eget!
Vi försöker ju med det oxå, men vi lyckas inte =( Sen är vi inte intresserade av att bygga helt själva...Då vi båda jobbar heltid...Får hitta något husföretag som kan hjälpa oss. Känns lite hopplöst just nu. Ingen bra dag idag
 
Hemmakatten
Det som slår mig först är att jag skulle vilja ha en genomsikt från trädgården i söder/väster genom huset och ut mot sjön.

Vi har bekanta som har en sommarstuga byggd på 50-talet där "fina" utsikten är mot havet och där stora uteplatsen är. Samtidigt kan det vara väldigt blåsigt och framförallt på vår och höst. På andra sidan huset finns också en uteplats i lä och möjlighet till fina solstunder. Deras hus är långsmalt med fönsterpartier med skjutdörrar på båda sidor om huset så att man kan se rakt igenom huset. Det man ser igenom är vardadgsrum/matrum/kök. Till vänster ligger entré och toa, till höger ligger sovrum.

Deras hus är fantastiskt fint i all sin enkelhet. Det är litet, men arkitektritat, och bara det att det man fortfarande idag (50-60 år senare) tycker att huset är jättefint och har en utmärkt planlösning och funktion gör att man förstår hur mycket en bra arkitekt och planlösning betyder.
 
Det här kanske kan vara en start? Fast ni kanske ska ha den spegelvänd. Utgick från vår planlösning och då var det lättast att rita åt det där hållet.Tror jag visat vår i din andra tråd, det är en omritad domherren från fiskarhedenvilllan. Här har jag gjort utbyggnaden på 1,8m (vår har 3 m) för att göra lite mindre byggarea.

Har inte ritat ut kökets placering i den öppna delen, dörrar och tvättstuga. Men tanken är ju att den kan ligga i husets vänstra del.


Fast här hamnar duschen i anslutning till stora sovrummet och bad hamnar antingen vid entren eller barnavdelningen. Tänkte att ett av rummen på ca 7 kvm är bad och det andra kontor, så som ni tycker passar bäst. Den lilla avdelningen på ca 3kvm i stora sovrummet är klädkammare.
 
  • Helt annan planlösning.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.