Funderar på att komplettera min värmepump l/v med värmebaronens laddpelletspanna. Pannan ska placeras där den gamla oljepannan stått en gång. Frågan gäller vilka brandskyddsåtgärder jag måste vidta för det sk pannrummet. Måste jag ha branddörrar, dubbel gips, minerit sprinkler brandvarnare och brandsläckare osv etc mm? Vad gäller? Var kan jag hitta info om detta?
 
Du kan läsa om detta i Boverkets byggler.

Inget av det du nämner behövs. En sådan panna kan du ha i ditt sovrum om du vill :cool:
 
injonil skrev:
Du kan läsa om detta i Boverkets byggler.

Inget av det du nämner behövs. En sådan panna kan du ha i ditt sovrum om du vill :cool:
Hade behövt en sådan i sovrummet denna vintern ;)
 
så länge du inte benämner det pannrum på ev. ritning eller har en panna med effekt över 60kW så behöver det inte vara brandcell.

uppfyller du någon av kriterierna ovan, så är du dock tvungen...
 
  • Gilla
sunkann
  • Laddar…
Jag som ska bygga ett utrymme i lagårn för panna och acc-tank, vad bör jag tänka på?

Norrl
 
snigeln skrev:
så länge du inte benämner det pannrum på ev. ritning eller har en panna med effekt över 60kW så behöver det inte vara brandcell.

uppfyller du någon av kriterierna ovan, så är du dock tvungen...
hold your horses.....allt du kan elda med i en byggd lokal ska vara minimum EI 30 klassad
har inget att göra med om det är 60 kw eller inte. Enda skillnaden om du har en väldigt kraftig anläggning kanske det blir en 60 eller 120 klassning.
Däremot kan reglerna variera lite från kommun till kommun eftersom det är upp till sotaren att bestämma, det är ju ändå han som ska godkänna.

En 30 klassning är inte så hårda krav egentligen, enkelgips på båda sidor om en 45x70 regel med mineralull emellan, en 60 klassning krävs minerit eller dubbelgips på sidan mot pannrummet. kollade detta med byggkontoret nyss då en kompis bygger pannrum.

Och dessutom är det gaaaanska idiotiskt att inte benämna pannrummet som pannrum och köra "obesiktigat". Vad händer vid en brand? Försäkringen krånglar och det blir ett jädra liv. Vad vinner du på att mörka att du har ett pannrum??
 
Man kan kalla det eldningsutrymme ;) eller driftvärmecentralutrymme..
Men som sagt finns väl ingen mening eg med att inte iaf för sin egens skull göra det lite brandskyddat iaf, dubbel eller trippelgips är ju småpengar och enkelt gjort.


imported_jo skrev:
hold your horses.....allt du kan elda med i en byggd lokal ska vara minimum EI 30 klassad
har inget att göra med om det är 60 kw eller inte. Enda skillnaden om du har en väldigt kraftig anläggning kanske det blir en 60 eller 120 klassning.
Däremot kan reglerna variera lite från kommun till kommun eftersom det är upp till sotaren att bestämma, det är ju ändå han som ska godkänna.

En 30 klassning är inte så hårda krav egentligen, enkelgips på båda sidor om en 45x70 regel med mineralull emellan, en 60 klassning krävs minerit eller dubbelgips på sidan mot pannrummet. kollade detta med byggkontoret nyss då en kompis bygger pannrum.

Och dessutom är det gaaaanska idiotiskt att inte benämna pannrummet som pannrum och köra "obesiktigat". Vad händer vid en brand? Försäkringen krånglar och det blir ett jädra liv. Vad vinner du på att mörka att du har ett pannrum??
 
imported_jo skrev:
hold your horses.....allt du kan elda med i en byggd lokal ska vara minimum EI 30 klassad

Och dessutom är det gaaaanska idiotiskt att inte benämna pannrummet som pannrum och köra "obesiktigat". Vad händer vid en brand? Försäkringen krånglar och det blir ett jädra liv. Vad vinner du på att mörka att du har ett pannrum??
Så du menar att alla som installerar en kamin klassar om sitt vardagsrum enligt ei-30 med branddörrar och dubbla gips??? Skulle väl inte tro det...

Jag har byggt pannrum i mitt hus och har då ei-30, dvs dubbla gips i tak och vägg samt branddörr, allt enligt byggnadsnämnden som sa att det var ett krav på ett pannrum.

När jag sedan såg denna www.vvsforetagen.se/download/242/panna.pdf så ringde jag till min handläggare och frågade om jag hade kunnat skriva "förråd" istället för pannrum och då sluppit ei-30-klassningen och han sa då att det var inget han rekomenderade, men att det hade gått.

Skillnaden är då att huset klassas som brandcell istället för ett rum i det.

Sotaren ska godkänna installationen innan man eldar oavsett om det är ett pannrum eller vardagsrum/förråd och med OK från sotaren ser jag inte varför försäkringsbolaget skulle krångla
 
Nej, vardagsrum byggs naturligtvis inte som en brandcell , där gäller mineritskiva eller liknande bakom kaminen oftast. Men vi pratade om pannrum.
 
imported_jo, du vet inte vad du pratar om!

Vilka regler beskriver den skillnad du menar finns mellan en anläggning i källaren och en anläggning i vardagsrummet? Märk väl att vi sagt att rummet i källaren inte benämns som pannrum.
 
H
Står gamla pannan i pannrum så gäller E 30 klassning. Men sotarn bestämmer och kunskaperna på det hållet varierar starkt. Har du inte trä i väggar och tak så är det pannrumsdörren du kan få göra om. Om den inte är gjord av massivt trä så ska den klädas på insidan med gips, minerit eller plåt.
Rökrörets infästning i muren kan en del bråka om. Tätsnöre fungerar kanske bäst men en del sotare vill att rökröret ska gjutas fast med kalkbruk. Att kalkbruket sedan spricker av värmen är en annan sak. Tätsnöre föst och kalkbruk utanpå för sotarns skull så blir det godkänt.
Gäller att göra rätt från början annars får man betala kanske 1500 för återbesök.
En egen provtryckning av skorstenen först kan också spara mycket pengar.
 
  • Gilla
sunkann
  • Laddar…
Visst, men nu talar du om ett officiellt pannrum! Att pannan står i ett rum som ser ut som ett pannrum betyder ingenting.
 
injonil skrev:
Visst, men nu talar du om ett officiellt pannrum! Att pannan står i ett rum som ser ut som ett pannrum betyder ingenting.
Undrar vem som inte vet vad han pratar om haha
 
H
Finns det pannrum så är det det som gäller.
 
injonil skrev:
Visst, men nu talar du om ett officiellt pannrum! Att pannan står i ett rum som ser ut som ett pannrum betyder ingenting.

det lät ganska dumt det där....så en säng som står i ett rum det är inget sovrum? ,nä just det...det kanske är ett kökd^_^b
 
  • Gilla
Litenskit
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.