Har en hel del jord och sand sedan vi byggde huset och plaande av tomten. Nu skall det bli gräsmatta i vår, ca 1100kvm totalt och funderar på hur man kan använda den avskalade jorden (fd åkermark som betats av hästar mm de senaste 10-15åren). Då det kommer att gå åt en hel del matjord så funderar jag på om man kan hyra eller på ngt annat sätt få till så att man kan harpa den överblivna jorden och ev blanda i sand i den. Förslag tages tacksamt emot! En sådan här mackapär hade kanske funkat? (Om man har mkt tid över)
929_sikt_ez100_3_1.jpg
 
Jag tycker ni skall lägga ut jorden och sanden och sedan fräsa ner. Gödsla sedan med fullgödselmedel och så gräa. Är det extremt mycket ogräs i jorden så kan ni fräsa flera ggr i sommar för att så gräs i höst.
 
Melkerberg skrev:
Jag tycker ni skall lägga ut jorden och sanden och sedan fräsa ner. Gödsla sedan med fullgödselmedel och så gräa. Är det extremt mycket ogräs i jorden så kan ni fräsa flera ggr i sommar för att så gräs i höst.
Ja det kan vara värt att prova på lila delen nu i vår! Har ju både jord och sand, blir väl iof en del plockande då det är mkt rötter och tuvor av gammal åkermark.

Tack för tipset!
 
Orkar du handskapa så gör en ram av trä och sen ett smådjursnät av lämplig dimension :)
 
mats_o skrev:
Orkar du handskapa så gör en ram av trä och sen ett smådjursnät av lämplig dimension :)
Det orkar jag inte kan jag erkänna. Har x-antal kbm jord som skall igenom nätet! Stooora högar är det :O
 
Ring nån Entreprenör som har en rotorsikt till sin hjullastare
så är saken biff på ett par timmar.....
 
Löven4ever skrev:
Ring nån Entreprenör som har en rotorsikt till sin hjullastare
så är saken biff på ett par timmar.....
Aha, det skall jag göra. Tack för tipset!
 
  • Gilla
Drojn
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.