Hur tillverkar man enklast en smyg till ett runt fönster?

Har funderat men kommer inte på någon enkel och bra lösning. Har sett tips om att blöta gips, böjbar mdf m.m.

Hur fäster man bäst smygen så det blir snyggt?
 
Hur vill du att slutresultatet ska se ut?
 
Till ett mindre fönster hade jag kollat om det finns färdiga smyg + foder att köpa och monterat dessa.

Till ett större hade jag tagit 6 mm gips och skurit en remsa lika bred som smygen är djup. denna hade jag antingen
1) Blött och böjt tills den hade rätt form
2) Skurit på tvärsen varannan cm på baksidan, och sedan knäckt i alla skarvar

I smygen får man göra täta upplag att skruva i runt om.
Skruva sedan dit din gipsbit, många skruv. Spackla och måla.
Vill man inte spackla "runt", eller har knäckt skivan enl ovan, kanske man ska fundera på att göra något kul med smygen. Kanske kakla hela runt om med vacker mosaik...?

Foder behöver man ej mecka med om man istället tar ett hörnjärn, klipper upp detta varje cm, böjer, och pangar dit. Spackla och måla.

Sen är jag förresten tveksam till runda fönster över huvud taget, sällan de är snygga, eller skänker karaktär. Tycker oftast ger det ett lite lustigt intryck i fasaden....
 
  • Gilla
Chewys
  • Laddar…
För större fönster borde du kunna ta "böjbar" mdf - det finns färdiga skivor med spår i som kan böjas. Jag är osäker på vilken radie dom klarar dock...

Mer intressant är väl hur man gör med listen ? Måste man såga till en rund list av tex mdf då ?

/K
 
Hur mycket ska man blöta är det inte lätt att gipsen går sonder?
 
Carlegon skrev:
Hur mycket ska man blöta är det inte lätt att gipsen går sonder?
Jag tror inte på blött gips !
Gipsskivor smular iaf sönder om dom blir blöta - dom blir inte ett dugg elastiska...

Om du knäcker en 6mm gipsskiva med massa skarvar så kommer det i princip bara bli pappen kvar som håller ihop det - då kan du nog använda papp bara istället !? :)

Antingen mdf/träskivor eller om det finns gipsskivor som är gjorda för att böjas. Eller så kan du prova med tunn plywood som läggs i blöt och sedan böjs - ev kan du bevöa mkt tunn plywood (ngn mm) i flera lager...

/K
 
Jag tror inte heller på blött gips.

Jag har prövat, och det fungerar utmärkt. Även 13 mm gips har jag böjt till en "böljande" vägg, lät då skivorna ligga i blöt över natten.

Skärningen har jag också gjort, bl a som en svängd duschvägg. (ja ja tjata nu inte på mig om våtrumsregler, detta gjordes för ett par år sedan)
Med gipsbruk på sedan blev det stenhårt och kanon. (sedan hade jag duk, gummi och mosaik, och det funkar fin-fint)

Gipsbruk kan du använda i smygen faktiskt. Gör smygen för stor först, och putsa den sedan med gipsbruk invändigt. En blöt svamp innan det torkat färdigt i cirkelrörelser, så blir det riktigt jämnt. Busenkelt att spackla sedan.

Hälsar en som prövat...
 
Har också använt blöt gips, eller mer fuktig kanske man ska säga. 6mm funkar utmärkt till runda fönster över en meter i diameter, om man klossar noggrant.

Men enklast snyggast och dyrast är ju färdiga naturligtvis.:)
 
De som jag har sett är gjorda i tunn plywood, ibland i flera lager.
 
Niclas Jonsson skrev:
Gipsbruk kan du använda i smygen faktiskt. Gör smygen för stor först, och putsa den sedan med gipsbruk invändigt. En blöt svamp innan det torkat färdigt i cirkelrörelser, så blir det riktigt jämnt. Busenkelt att spackla sedan.

Hälsar en som prövat...
Om man kan tänka sig att använda ett bruk i smygen så kan man ju istället för gips och andra träskivor använda en lux-skiva. Det är väldigt smidigt att göra en rund smyg med en sådan. Därefter armerar man med fix + glasfiberremsa och spacklar sedan till lämplig ytstruktur. Inte billigast, men väldigt smidigt och stabilt. Ett givetval om man ska kakla, men det kanske är en bra ide även utanför badrummet.

Hälsar en annan som provat....d^_^b
 
Jag gjorde min smyg av Mazonite

DSCN1446.jpg
 
Redigerat:
Det finns speciella "ribbade" material att köpa på bygghandeln, kolla med fönstersäljarna där
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.