"-fuskritade dit en microvågsugn, inget som gick att välja i ikeas program.. har frågat lite folk vad de tror om micro under bänkskivan och de ser inga problem i detta så det känns ju ok... tyvärr är det smala skåpet för smalt för att användas för micron vilket annars vore smart istället för offra det värdefulla djupisskåpet..."

Hur bar du dig åt för att fuskrita in det på det viset?
 
Y
Sparade två bilder i Ikeas program. 1 bild utan micro... 1 bild med ett skåp med micro så nära placerad det tilltänkta skåpet som möjligt för att få någolunda rätt mått och form..

sen ladda jag in bilderna i ett annat ritprogram, klippte ut micron, fick vrida, vinkla samt justera storleken på den lite bara, sen sikta in den på mitt skåp, sudda lite onödigt kladd som hamnade utanför tilltänkta linjer... (raderade bilden med extra-microskåpet och kvar återstod bara mitt projektskåp - med inklippt micro)

:)

Med andra ord vet jag inte om det passar i verkligheten - men mitt mål är ändå att göra hyllplan och ha en fristående micro där vilket bör gå.
 
Redigerat:
Har inte läst svaren, men att sitta runt det där bordet blir jäkligt muppigt, man kommer slå i knäna. Bordsskivan måste gå ut från underedet, annars måste man luta sig konstigt fram, eller slå i knäna i underdelen, alternativt sitta konstigt långt ifrån bordsytan
 
Y
Jo fast hade du läst så var det bara att ikeas program inte kunde rita ut att jag hade tänkt ha typ 35-40cm utstickande bräda runtom ;)
-annars hade jag allt lagt ner den tanken, hehe
 
nikasp
Jag var hemma hos ett par som byggt ett exklusivt kök med en sån där vinklad fläkt. De tyckte att den var väldigt dålig men snygg. Sök och se om det finns nån allmän opinion men efter att ha pratat med dem så tror jag mer på en vanlig spiskåpa.
 
Det går att fixa matbordet på IKEAs program, du får sätta ihop fria bänkskivor med skåpen. Har gjort det själv, så jag vet att det funkar (med lite pill...) :)
 
Y
Snart ett år senare, och det börjar bli dags att köpa ett kök. Rummet är klart, skåpen fattas.
Ikea lösning, utan deras bänkskiva då jag funderar på sten...

ghfhfghfgh.jpg

kom ju på att tydligen kan ju inte kyl å frys ligga rakt mot vägg så har fått offra generösare bänkskåp...
Vet inte om jag behöver två bestick lådor (en på varje sida).

Känns som om jag fått kompromissa mycket för anpassa mig till verkligheten så nu känns de inte som om det finns så mycket plats att ha saker i... men och andra sidan, om man sköter sig och bara har just kökssaker i skåpen så...

vad tror ni.. köket är L formad, med öppet till vardagsrummet. så denna raksträcka är arbetsytan, sen i 90grader svängen kan man ju då sitta och äta....



dgffdgd.jpg
fgdfgdfgfd.jpg
 
Redigerat:
Jag skulle sätta så att alla underskåp var lådskåp.
 
Y
tyvärr finns det inte 80skåp med trådbackar... funderade på om man kunde bygga om det lite..

och byter jag 80 skåpet mot säg två 40skåp med lådor/trådbackar, då känns det som om jag missar att ha någonstans för större prylar..
 
AnneFi
Yrrol skrev:
tyvärr finns det inte 80skåp med trådbackar... funderade på om man kunde bygga om det lite..

och byter jag 80 skåpet mot säg två 40skåp med lådor/trådbackar, då känns det som om jag missar att ha någonstans för större prylar..
Är det inte ett IKEAkök? Dom har iaf 80 skåp med lådor.
 
Y
tänk på att den närmast kylfrys ska byggas om, bara nedre lådan blir kvar sen öppen hylla för micro..
bvjh.jpg

såhär då.... då blir den högra ett 60.. en hel front som dras ut och rullande lådor innanför.. mitten stommen är 80 med 3 rullande lådor... vilket kanske blir dumt men..?


jag vill helst ha luckor,, med rullande lådor innanför..

skeptisk till den där hela fronten rullas ut sen lådor innanför.. att det ska hålla i längden

---

upptäckte att man kunde sätta sockellådor i alla 60skåp.. roligt.. kanske inte roligt när man repar parketten dock
 
Redigerat:
Y
som kompromiss, kanske köpa ett 60 skåp med vanlig lucka.. fast köra plastlådorna i den... istället för fasta hyllor eller trådbackar.. bör ju gå att köpa löst.. så jag slipper oroa mig att hela fronten en dag lossnar..
 
AnneFi
Men tag de lådorna som är delade i tre lådor. De är ju precis som en vanlig lådhurts fast med djupare lådor. Mina föräldrars kök som är nästan tio år gammalt och lådorna håller bra.
 
Y
fast vanliga lådor, då blir man ju låst till de bestämda höjderna..

tar jag ett 60 skåp med dörr, och sätter rullande hyllor i den så kan jag ju sätta dem på olika höjder och antal?
 
Y
80skåpet... som är tre fasta lådor... kan jag inte göra så mycket åt känns det som.. fast vad ska jag ha i översta.. suck.. behöver ju inte allt för många lådor till bestick
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.