Håller på att försöka få ihop ett hus på en sluttningstomt som i princip enbart består av berg. Därför blir budgeten till husen lite begränsad. När sprängning är gjord och materialet är borta har jag ungefär 1.8-1.9 miljoner kvar i budgeten.

Vad är bäst att göra med detta?

Går det att bygga ett 2-planshus på sluttningstomten och låta bli att fylla upp runt huset? På så sätt så är det ju öppet hela vägen runt om. Isåfalll vore ju ett Classic 154 kanske något.

Eller är det bättre att ta ett 1-planshus och bygga en källarvåning med bara garage? För vad jag har förstått det så kostar det (förutom plattan som måste vara där oavsett) ungefär 1700kr/lpm lättbetongvägg prefab, 100k för ett träbjälklag och golv. Är det några fler kostnader som blir extra? Inredning av källaren kan jag vänta med, bara jag får dit en garageport.
 
Går gör det nog det finns ju många som byggt direkt mot berg. Men om du bygger på hallandsåsen så vet jag inte, den är ju känd för mycket vatten sen tidigare. Men blandar du betongen med rockagill så går det nog. :)
 
Hej vi håller på att starta upp vårt hus bygge på en tomt som slutar från gatan och ned till trädgården. Vi kommer att bygga ett 2 planshus på tomt så på baksidan av huset kommer grunden vara ca 1,4 men på fram sidan lite över marknivån. Höjd skillnaden kommer vi att ta upp med två stödmurar så det blir tomt på både fram och baksidan. Vi provade med att rita in ett etagehus & ett suterränghus på vår tomt men dessa blev för dyra. Så det blev ett två planshus med torpargrund i betong och på den gjuts plattan sen. Har du mer funderingar på vår lösning får du höra av dig

Var i Halland skall ni bygga någonstans och hur lutar tomten för er? Ni kan ju också åka till husknuten i Göteborg där kan ni ju besöka en massa olika leverantörer sen finns det ju många hus företag runt halland också.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.