Hej på er!

Nybörjarfråga! :D

Har en Combimax-vedpanna med acc-tankar.
Mätaren på tanken mäter vattenmängd/tryck i MVP.
Där finns en röd pil (fast) på ca. 7.5 och den svara rörliga
ligger på 5.9 eller så.

Jag antar att jag ska fylla på vatten när pannan är kall, så att den svarta
pilen når upp till 7.5, stämmer detta?

Övrigt att tänka på?

Mvh,
Daniel
 
Fyll upp till 7, kolla sedan mätaren vad den hamnar på när pannan är som varmast. Skulle trycket bli för högt släpper säkerhetsventilen ut överskottet. Passa på att vrida om s-ventilen så att du ser att den fungerar.
 
Tack för snabbt svar!

är inte säker på att det finns någon säkerhetsventil(!), kan det vara så att
detta inte finns om man kör med öppet expansionskärl(vinden) med skvallerrör nerdragit till pannrummet.

Huset är nytt för mig, så jag är fortfarande under upplärning. Dock sitter det en en blå "plupp" ovanpå den koppling med svart skruv-vred där man släpper på vattnet till pannan (samt även släpper in vatten till vv-slingan i tanken)...Är detta den säkerhetsventil du tänker på?
 
Har du öppet kärl på vinden behövs det ingen säkerhetsventil.
En bild på den blåa "pluppen" skulle underlätta. ;)
 
  • Gilla
Pwenstrom
  • Laddar…
Här kommer bilden....:p

EDIT: Såg ditt svar, det är alltså säkerhetsventilen till vv-beredaren.

Tack för din hjälp, verkligen uppskattat!

2010-03-12%2020.24.34.jpg
rKvOxjJQlJ6i2f2XlPbvsQ
 
Daniel_76 skrev:
...om man kör med öppet expansionskärl(vinden) med skvallerrör nerdragit till pannrummet.....
Är det så hos dig?
 
Redigerat:
Jupp, har skvallerrör ner.
Bra eller dåligt?

Har märkt att det börjar smårinna lite när topp-temperaturen i acc-tankarna börjar närma sig 90 C och tankar ligger på ca. 80+ i övrig temperatur.

Mvh,
Daniel
 
Skvallerör är bra!
Det gör inget att det kommer lite vatten vid den temperaturen. Du ska väl avbryta eldningen nu och gotta dig i den goa värmen. Nästa gång du eldar upp pannan till samma temperatur ska det inte komma nåt ur skvallerröret.

Tryckmätaren kommer att gå ner när tankarna och pannan har svalnat. Men du ska inte fylla på nytt vatten förrän du märker att trycket har sjunkit under det värde som du har när systemet är kallt/ljummet.

Håll ett öga på tryckmätaren med jämna mellanrum. Påfyllning ska du normalt inte behöva göra oftare än varannan månad.
 
Daniel_76 skrev:
Jupp, har skvallerrör ner.
Bra eller dåligt?

Har märkt att det börjar smårinna lite när topp-temperaturen i acc-tankarna börjar närma sig 90 C och tankar ligger på ca. 80+ i övrig temperatur.

Mvh,
Daniel
Okej. Då verkar du ha ett öppet kärl i ditt system. Det kan ju vara bra att känna till. Jag tycker det är bra med öppna system när det handlar om vedeldning.
Då är din säkerhetsventil, den som syns på bilden, till för att släppa tryck från varmvattenberedaren i tanken, om jag förstått rätt. Det kan ju också vara bra att känna till.

Om det skvallrar (alltså rinner vatten ur skvallerröret från kärlet) så betyder det att systemet är helfullt.
Det är bra. Så ska det vara.
Det kommer, precis som föregående talare sagt, att sluta skvallra efter att du eldat ordentligt några gånger. Om nu systemet inte läcker nånstans så ska du i normalfallet typ aldrig behöva fylla på. Kan ju vara bra att ha lite koll på mätaren, precis som immobil sa.
Det är bra om man aldrig behöver fylla på, för då slipper du fylla på nytt syrerikt vatten som kan göra att det rostar i ditt system. Helst ska systemet vara fullt av urkokat gammalt ofarligt vatten.
Vore jag dig så skulle jag gå upp på vinden för att titta till kärlet. Kan vara bra att bekanta sig med hur det ser ut. Kolla isoleringen och att det inte läcker eller nåt.
 
Redigerat:
Immobil:

Tackar. Förtydligande, jag har inte fyllt på mer vatten ännu i pannan, då vi inte flyttar
förräns till helgen, fick slå på elpatronen igår.

Vattnet ur skvallerröret kom de två föregående kvällarna,dvs lördags/söndags när jag
laddat bägge tankarna. I lördags rann det hela tiden (dock inte mycket), men då var topp-tempen i tankarna närmar 90 grader. I söndags var tank-temperaturerna strax över 80, då var det mer droppande än rinnande (om jag minns rätt)...

Frågan är då om det var normalt att det kom vatten vid de eldningstillfällena, trots
att pannan inte var påfylld med vatten?
 
Eftersom det kom vatten ur skvallerröret, innbär det "bara" att det är för mycket vatten i systemet.
 
ju mer vatten du fyller så kommer vattnet rinna i skvaller röret när du eldar vilket innebär att det är bra med vatten,.. kolla hellre om trycket sjunker mer än det du har nu,,. sen kan du inte få högre tryck så länge du har öppet system eftersom det kommer läcka ut överskottet,..
tror inte att du har nått fel,.. att den röda pilen är så mycke högre är när vattnet är varmt och den svarta när det är kallt...
 
Jag hade samma symtom för ett år sedan, det visade sej vara en liten läcka på förrådsberedaren i ack.-tanken.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.