Jag ska en sväng till prag i vår. Har aldrig varit där så det blir en hel del historiska museum och liknande. Men tänkte också, om det är billigt, passa på att handla lite verktyg. Inte intresserad av något speciellt, utan tänkte mest åka till lämpliga affärer och bara kolla rundor.

Någon som har koll på verktygspriser i prag / någon som har koll på lämpliga affärer?
 
Alla dom Tyska drakarna är ju där.
Kolla in tex Obi o Hornbach, dom finns tex inte allt för långt ifrån flygplatsen. För en 4-5 år sedan så brukade deras priser ligga typ 50% under dom Svenska priserna. Tyvärr så har nog detta ändrats, lite osäker på hur Tjeck-kronan utvecklats nu under vintern.
 
Tjeckisk krona gick ner också. Euro handlas idag för 28.30 tjeckiska kronor.
Om du ska köpa ngt, kolla att det har rätt kontakt, så det passar till den svenska.
I Prag finns alla stora tyska kedjor - Baumax, Bauhas, Obi, Hornbach, men det finns också många mindre affärer som brukar vara billigare - tjeckerna är nämligen stora hobbyfixare :)
 
kyticka skrev:
Tjeckisk krona gick ner också. Euro handlas idag för 28.30 tjeckiska kronor.
Om du ska köpa ngt, kolla att det har rätt kontakt, så det passar till den svenska.
I Prag finns alla stora tyska kedjor - Baumax, Bauhas, Obi, Hornbach, men det finns också många mindre affärer som brukar vara billigare - tjeckerna är nämligen stora hobbyfixare :)
Hur är det med spänningen? 230V? I så fall är det väl bara att byta kontakten till en vanlig svensk?
 
De har samma spänning.
 
Det enda man inte bör köpa är jordade förlängningskablar då honan har ett jordstift i "mitten". Men alla hanar ser ut som vanliga jordade kontakter.
 
:cool: Då klipper man den tjeckiska honan å sätter på en svensk. :eek: :D
 
Nej, honor med ett stift i mitten vill man inte ha!
 
Lite OT, men det finns en Cornelis sång om detta...
 
Vad diskuterar vi egentligen här, verktygsinköp eller köp av tjeckiska honor?? :eek:
 
Rubriken är ju "Köpa verktyg i Prag" .......
Om man checkar in nyinköpta verktyg och bagaget kommer bort, hur ställer sig försäkringsbolag/flygbolag till detta? Vissa värdesaker får man ju inte checka in och jag antar att en cirkelsåg är svårt att ta i handbagaget.
 
Jag ska till Prag på fredag! Var du i något byggvaruhus?

Behöver bl a en tvättställsblandare. Undrar om t ex Grohe är billiga där?
 
Jag var på Hornbach, var inte särskilt mycket billigare än i Sverige. Blev faktiskt så tagen av staden Prag att det inte blev så mycket tid för verktygsshoppande.
 
Daniel_N skrev:
Blev faktiskt så tagen av staden Prag att det inte blev så mycket tid för verktygsshoppande.
Oj, då måste det verkligen vara fint :wow:
 
nanowire skrev:
Oj, då måste det verkligen vara fint :wow:
Mm, det var shysst:) Bra mat och öl också!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.