Håller på och inreder våran övervåning i ett Älvsbyhus(Höner) och ska förbereda för bastu. Jag blir inte klok på detta med ventilationen i bastun. Väldigt många på detta forumet har åsikter om hur det ska va men väldigt få tycker samma. Tilluften tex, ska det va en ventil under aggregatet eller räcker det med en glipa mellan bastudörr och golv (från badrum). Och frånluften, ska den gå direkt ut i friska luften eller tillbaka in i badrummet.
Om man ska ha frånluften ut i friska luften kan man då ersätta ett par pannor med en takhuv och sätta en tallriksventil i bastun.
Jag har sett att det finns några som har lagt upp bilder på sin bastu i ett älvsbyhus och är väldigt nyfiken på hur ni har löst ventilationen.

Hälsn Jonte
 
Först och främst el eller vedeldat?
 
Glömde nämna det innan men det är el som är aktuellt.
Jonte
 
Att man gör på olika sätt är vilka förutsättningar som finns, storlek på bastu, mm. Har man en liten bastu med dörren bredvid aggregatet och kanske svårt att sätta en ventil under aggregatet, så då väljer man tilluft från undersidan av dörren. Däremot så rekommenderar nog de flesta att tilluft och frånluft mynnar ut i samma rum, samt att ventilerna ska sitta så långt ifrån varandra som möjligt.
Men precis som du noterat så finns det olika teorier och ibland blir det även de praktiska förutsättningarna som får styra, därav lite olika svar. Har säkert också ändrats över tiden hur man ska bygga.
 
Lånade denna bild från http://bastupunkten.se/, så har jag iaf och det fungerar mycket bra.

bastuns%20ventilation%202.JPG

Fördelen är dels energibesparing samt att det är lätt att reglera temperaturen, dels genom att strypa inluften (som för mig kommer utifrån) eller helt enkelt öppna utloppet (som sitter nästan vid taket) varvid den hetaste luften åker ut.

Aggregatet behöver ej heller gå konstant utan när det väl är varmt kan man nästan stänga av aggregatet.

Är iofs en riktig kallbadare så egentligen kanske jag inte ska råda någon ;)
 
Är det inte så att du kan återanvända frånluften likt det du återanvänder i övriga våtutrymmen. bästa cirkulation får du om tillluften sitter under aggregatet och som sagts tidigare, frånluften sitter på hög nivå i andra delen av bastun.
 
v-g; enligt bastupunkten är beskrivningen utifrån mekanisk tilluft, för självdrag har de en annan rekommendation enligt länken du bifogade.
Men det är nog trots allt så att merparten av de olika teorier som finns fungerar och lite beroende av hur man bastar, låg/hög temp, torrt/fuktigt, hur länge man gillar att sitta i bastun.
 
Redigerat:
Jag har aggregatet bredvid dörren och tar in luften i dörrspringan undertill. Främst för att jag inte ville ha ett ventilgaller synligt i kaklet mot badrummet. Frånluften går på samma kanaler som resten av husets frånluft, dvs. till min FVP. Har aldrig upplevt några problem med denna lösning.
 
Jag tar in luft under dörrspringan och ut via en ventil högt uppe diagonalt från dörren, dvs. i linje med de flesta rekommendationer för självdrag. Nu till saken: Ibland glömmer jag att öppna ventilen (har den stängd vid uppvärmning) som sedan förblir stängd under hela bastubadet som i mitt fall varar ca 1-1,5 timme. Jag kan inte säga att jag märker någon stor skillnad i luftkvalité, utan bara att tempen blir något högre med ventilen stängd. Jag tror därmed att få skulle kunna känna skillnad mellan att sätta tilluften under aggregatet (som ofta benämns som det bästa alternativet) och att använda springan under dörren. Mitt tips är därmed: Gör det som är enklast...
 
AndersS:Jag kanske glömde nämna att jag har självdrag men mekanisk frånluft i badrummen och även bastun. Fläkten slås på när det ska till att bastas.

jenfor:Märker inte heller nån större skillnad om friskluften är öppen eller ej, det har hänt att den varit stängd under hela sittningen.

För övrigt så är det ju inte så att man bastar hela dagarna så att huset ska bli skadat är ju ganska avlägset. Det ska vara tex att man får rinnande kondens inne i någon vägg då men då är ju något fatalt fel också.
 
Jonte, det är nog faktiskt så som man skriver här i tråden att det finns flera lösningar att välja på och alla fungerar. Så kontentan blir nog för din del (vi exkluderar nu vedeldat och ångbastu) att bara man har ett aggregat med tillräcklig effekt så att bastun blir varm och hyfsat med sten så kan du bada bastu med olika ventilationslösningar
Så här stämmer inte Nilecitys Farbror Barbros råd i bastutappning "det finns inga genvägar till den perfekta bastun".
Välj det råd som du själv tror på så kommer du bli nöjd :)
 
Tror precis som AndersS att det mesta fungerar har sett massa olika lösningar och alla har då fungerat. Mest i teorin jag tyckte min lösning (som är samma som bilden) verkar bäst iom att frånluften faktist tas där luften är som kallast = minst värmefölust.

Fast ska man hårddra det så är besparingen troligen minimal i kronor mätt kanske 10-50 öre per sittning om man har tur om man jämför bäst med sämst. Anledningen är att för mig verkar det som den mesta energin går åt att värma stenmagasinet och sen är detta nästan nog för att värma bastun i sig.

Ungefär såhär "komplicerad" är min ventilation i grunden: (röret fortsätter sen uppåt, ej på bild)
 
  • IMGP1391.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
rikje
  • Laddar…
Denna tråd kanske har vilat ett tag nu men jag tänkte väcka upp frågan igen. Jag är minst sagt lite förvirrad kring detta som jag trodde jag kunde. Köpte ett Harvia 6kw elaggregat som ska in i nya bastun jag just nu bygger. I medföljande monteringsanvisning så står det en del för mig nya rön angående bastuventialtion.

Där står det att till luften bör föras in utifrån och placeras ovanför aggregatet enligt nya undersökningar (minst 50cm ovanför och 5-10cm öppning)och frånluften ska sitta lågt nära golvet direkt ut i en ventilations kanal. Frånluften ska sitta så långt ifrån aggregatet som möjligt. Frånluftsventilen ska var dubbelt så stor som tilluften. Detta fungerar tydligen om man har en mekanisk fläkt. Vilket jag inte tänkt sätta dit och därför skippar jag den lösningen.....

Annars så sätter man tilluften under aggregatet och frånluften ca 50cm från golvet så långt ifrån som möjligt , dvs under lavarna om jag tolkar deras bilder rätt. Enl bilden ska luften då sugas in under och gå upp genom aggregatet mot taket och ner längs väggen under laven. Man kan ha en vädringsventil högt nära taket för ventilation då man inte bastar och för att släppa ut värmen efteråt. Den ska dock vara stäng vid bastu bad.

Detta med frånluft lågt placerad var en nyhet för mig som jag tänker testa. Jag tänkte dock ta in luft från badrummet under dörren som sitter 15cm från aggregatet och leda ut luften genom väggen in i tvättstugan som ligger vägg i vägg. Jag har mekanisk ventilation i hela huset med frånluft i badrum och tvätstuga. Är dock lite tveksam hur detta ska fungera med två sugande frånluft i badrum och tvättstuga och sen en bastu mittimellan som ska ventileras :blushing:. Hur vet jag att luften kommer gå in rätt väg i bastun och inte tvärt om, och att det överhuvudtaget kommer in luft?? Jag antar att det är varm luften från aggregaten som stiger uppåt som skapar suget och cirkulation i bastun. Att den då suger in luft från närmast hål. Dvs under dörren i mitt fall.... Jag tror att det kan funka.

Som ni övriga skrivit så tror jag att det fungerar med olika lösningar och den "gamla" traditionella med frånluft uppe i taket har ju fungerat förr...:rolleyes:
 
MICKEK: Intressant, jag bygger ganska lika. Har mekanisk frånluft från badrummet, längst in. Duschen är direkt till höger i badrummet, senhandfat och längst in ett bubbebadkar. Har aldrig fått kondens på rutan eller spegeln av duschande, men väl av badandet, det försvinner dock fort när vattnet tappas ur.
Jag ska nu riva ur badet och bygga en bastu inne i badrummet. Jag tänkte bygga ett hus emd 2 cm spalt runt om och ca 20 cm ovanför. Mitt återstående problem är frånluften. Jag kommer dra ur den under laven, men räcker det att leda ut den mellan bastuns yttervägg och badrummets innervägg? Eller ska jag leda upp den mot takfläkten? Eller tillochmed ut i den?

Jag kommer ha "rå" isolering som yttervägg på bastun ut mot badrummets innervägg, dock med 2 cm luftspalt. Vad händer om jag släpper ut fuktig bastuluft där?

Fläkten i huset är stark, på 2 vuxna och 1 litet barn funkar det på min, men kör nästan alltid medel. När jag haft många gäster, ca 10 st, kör jag max.

Huset byggt 2007.
 
Tillägg: Jag komemr att ta luften från badrummet som tilluft, det blir för stor sak att göra hål i yttervägg och fuktspärr osv, men det finns ju möjlighet att göra om, om det blir dålig luft
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.