Vilka olika typer av plasttak för altan finns det? Jag söker ett någorlunda ljusgenomsläppligt tak. De vanligaste taket verkar vara det som ser ut som korrugerad plåt, fast av plast. Dom är billiga, men fula. På gamla altanen har vi ett äldre altantak av vit plast, ser ut som plasten i VP-rör. Det är långa remsor, ca 30 cm breda som skjuts i varandra. Betydligt snyggare, men finns dom fortfarande att köpa? Finns det andra alternativ?
 
Om du kan så använd glas, max ljusgenomsläpp och enkelt att hålla rent, dessutom åldras det inte som plasten gör.
 
Kanalplasten ser lite snyggare ut än dom vanliga fula taken. Lite overkill med isolering eftersom det bara ska vara ett skärmtak, men å andra sidan har den nog sina fördelar när taket ska skottas. Lite dyr bara, speciellt när taket börjar komma upp i storlek. Finns det fler alternativ?
Glas är för dyrt och kräver betydligt mer av konstruktionen vad gäller styvhet. Dessutom vill jag kunna skotta av taket om det kommer en jättedump
 
Efter några år så har de flesta kanaltak smuts 1 meter upp i kanalerna som inte går att tvätta bort. Ser fördjävligt ut enligt mig.

Skit i plasten och sätt råspont och papp över taket. Blir det för mörkt under så sätt in ett/flera takfönster.
 
Håller med om att plasttak, korrugerade eller kanaltak blir fula efter några år.
Kör på råspont och papp!"!!
 
Hmm, nu minns jag hur kanaltaken brukar se ut efter ett par år. Inte trevligt alls. Men ogenomskinligt tak vill jag inte heller ha, även om det är enklare att fixa.

Mitt 30 år gamla plasttak är av en annan sort än dom nya. Mjölkvitt, set ut lite som ett plåttak fast av samma plast som VP-rör. Ser fortfarande fräsht ut. Ingen som vet om man kan köpa sånt nånstans? kanske ska lägga ut en bild?
 
Nu har jag hittat det jag sökte. Fastlock. MYCKET snyggare än både plåt, kanalplast och billighetsvarianten från Byggmax/Bauhaus etc.
 
Får man fråga vad det kostar? Ser mest ut som det är gjort för att böjas om man kollar Icopals broschyrer.
 
Vet inte vad det kostar, tror det är rätt dyrt. Men det håller länge, tror min carport är från 70-talet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.