Vi har nyligen byggt på en våning på vårat enplanshus och kommer att ha ett badrum på övervåningen. Vi kommer att färdigställa badrummet om ca ett år (av ekonomiska skäl). Vid inredningen av övervåningen så har man tagit bort ångspärren (plasten) mot de två ytterväggarna i det nya badrummet eftersom den tydligen inte ska sitta där när man senare sätter våtskiktet. (Vilket jag har läst i andra trådar är korrekt).

Min fråga är - är det ok att vara utan ångspärr mot ytterväggarna ett år? De andra rummen kommer att användas och vara uppvärmda. Vi har FTX ventliation och har en frånluftsventil inkopplad i det 'pausade' badrummet.
I övrigt är det ett trähus.

(Mitt första inlägg så jag hoppas jag gjort 'rätt':))
 
med dagens täta tätskikt så ska plasten vara kvar, eller det finns iaf inget krav på att den ska bort
 
I och med att tätskiktet i badrummet blir en ångspärr så är det ju inte fel att ta bort plasten heller. Man får olika svar på samma konstruktion beroende på vem man frågar. Ingen jag har frågat säger dock att det är fel att ta bort den.
Har ett badrum med (nu igen tillåtna) träskivor på reglar mellan gips och ångspärr och har efter inrådan valt att ta bort den senare och förbereda för iskarvning i det framtida tätskiktet (troligtvis en plastmatta).

Solklart? Nä.
 
Tack! Det är alltså inte helt fel att vare sig behålla plasten eller ta bort den:)

Tidsaspekten då? Just nu är vi ju utan ångspärr innan vi sätter dit våtskiktet - och vi vill helst vänta med det tills vi har mer pengar. Är det dumt/farligt på något vis?
 
lisabygger skrev:
Tack! Det är alltså inte helt fel att vare sig behålla plasten eller ta bort den:)

Tidsaspekten då? Just nu är vi ju utan ångspärr innan vi sätter dit våtskiktet - och vi vill helst vänta med det tills vi har mer pengar. Är det dumt/farligt på något vis?
Ingen fara att lämna det öppet ett par år, så länge ni inte har extrem fuktighet i rummet.
 
fast det låter bakvänt att rekommendera att man tar bort plasten? Då utgår man alltså ifrån att våtskiktets spärr troligen är otät då och med borttagen plast bakom skivorna så förhindrar man fukten att stanna kvar i skivorna? (vilket förvisso kan vara riktigt om man ser till möjligheten till läckage i våtskiktet men ja..........)
 
C
Man menar att plasten är tätare än tätskiktet, så att det blir vatten ståendes mellan tätskiktet och plasten, vilket förstås inte är bra. Dock funkar det inte så idag, med morderna tätskikt, för tätskiktet är tätare än plasten numera. Sen undrar jag hur man löser det med anslutning av plasten i rummet intill till tätskiktet? Gör man inte det blir det ju en glipa där det kan vandra ut fukt.
 
Enklast är väl att montera diffusionsbroms istället för plast i huset. Då slipper man ju fundera på sådana här saker. Används ju tex tillsammans med träfiberbaserad isolering.
 
Vad är diffussionsbroms?

Jag skulle kalla plastfolie för broms och metallfolie för stoppkloss. Varför används inte metallfolie i huskonstruktioner?
 
Om man bara kan plocka bort en plastfolie och det skulle funka förstår jag inte varför det är så himla viktigt att man noga tejpar alla skarvar och ska vara så rädd för att "punktera" plasten med skruvhål osv.
Kan någon förklara hur man ansluter en plastfolie till badrummets tätskikt. Man kan ju inte gärna dra in plastfolien på insidan av badrummet och rolla tätskiktet ihop med det.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.