Hej

Jag har sedan tidigare en liten Abac med 6 liters tank som jag inte har brytt mig så mycket om att dränera tanken på, eftersom jag har inbillat mig att rätt mycket kondens ändå kommer ut via slangen när man använder den.

Nu har jag dock uppgraderat och köpt mig Julas röda vertikala Abac kompressor på 50 liter. Har börjat inse hur viktigt det är att dränera tanken varje gång man använder den, eftersom det redan nu har börjat komma ut några droppar rostfärgat vatten ur den vid dränering (efter 1 månad).

Nu till min fundering: Kan det vara vettigt att låta dräneringsventilen stå öppen när man man inte använder kompressorn för att på så vis låta fukt dunsta bort ur tanken? Eller blir det istället en tvärtomeffekt så att det bara ökar risken för ännu mer rost i tanken i och med tillgången på syre?

/Ergo
 
Redigerat:
Jag brukar lämna ventilen öppen när jag dränerat kompressorn mest beroende på att jag öppnar den det sista jag gör på väg från garaget och vill inte vänta på att det pyst klart.
En relaterad fråga:Visst finns det automatiska dräneringsventiler som pyser ut lite kondens varje gång kompressorn startar? Vad kan en sån heta och var hittar man en?
/B
 
Jag har någon kompressor från Bauhaus tror jag. Där pyser det i ventilen om man startar utan tryck så där borde vatten kunna rinna ut.

För min del är problemet att det alltid är tryck i tanken, den är alltid inkopplad. Det är ju sällan man tar sig tid att tömma tanken för att kunna lufta....
 
bengtn skrev:
Jag brukar lämna ventilen öppen när jag dränerat kompressorn mest beroende på att jag öppnar den det sista jag gör på väg från garaget och vill inte vänta på att det pyst klart.
En relaterad fråga:Visst finns det automatiska dräneringsventiler som pyser ut lite kondens varje gång kompressorn startar? Vad kan en sån heta och var hittar man en?
/B
Jag vill minnas att det var någon länkade till en sån i någon tråd.

Edit: Här är sidan som det länkades till http://www.paragoncode.com/shop/compressor/
 
Redigerat:
MathiasS skrev:
För min del är problemet att det alltid är tryck i tanken, den är alltid inkopplad. Det är ju sällan man tar sig tid att tömma tanken för att kunna lufta....
Jag skulle vilja höja en varningens finger för att alltid ha kompressorn inkopplade. Jag har alltid min 4hk Duabkompressor inkopplad och har i samband med problem med tryckbrytaren varit i kontakt med Duab i flera omgångar. De rekommenderar starkt att alltid bryta strömmen till kompressorn när man inte är i närheten av den då motorskyddet i den är så idiotiskt konstruerat att det inte ens bryter när en fas trillar bort, än mindre om motorn blir överhettad. Jag har försökt få någon hos Duab att begripa att det vore lämpligt att skriva något om att inte ha kompressorn konstant inkopplad i den dokumentation som följer med maskinen men fått noll gehör.
 
Bra tips phl.

I mitt fall har jag dock en enfasare så jag tror att den största risken ligger i att automatiken som stänger av pumpen när den har fullt tryck fallerar.

Oavsett felkälla är det väl så att dessa billigare kompressorer många av oss använder är lite för billiga för en permanent inkoppling. Det är väl också så att jag själv iaf inte har den inkopplad på elnätet jämt, däremot är det alltid tryck i den (förutom just nu för nu pyser jag ut luften för att tömma vattnet, bara för att ni tjatat om det i denna tråd ;) ).
 
Om man ska lyssna på Duab-gubbarnas beskrivning så gäller det alla kompressorer, enfas såväl som trefas. Resonemanget gick kring vad som händer om något brister så att tanken läcker eller om packningen i blocket går. Då får kompressorn aldrig upp tycket och kommer gå konstant. Resultatet menade de då kunde vara att blocket blev så varmt att det kunde antända damm och skit på kylflänsarna. Helt vansinnigt i mina öron, man kan inte sälja prylar som riskerar att dels ha sönder sig själv, dels riskerar liv och egendom!

Jag har beställt en säkerhetsbrytare till kompressorns CEE-uttag...
 
phl skrev:
Om man ska lyssna på Duab-gubbarnas beskrivning så gäller det alla kompressorer, enfas såväl som trefas. Resonemanget gick kring vad som händer om något brister så att tanken läcker eller om packningen i blocket går. Då får kompressorn aldrig upp tycket och kommer gå konstant. Resultatet menade de då kunde vara att blocket blev så varmt att det kunde antända damm och skit på kylflänsarna. Helt vansinnigt i mina öron, man kan inte sälja prylar som riskerar att dels ha sönder sig själv, dels riskerar liv och egendom!

Jag har beställt en säkerhetsbrytare till kompressorns CEE-uttag...
Min stänger motorn om den överhettar. Det har jag upptäckt genom att pressa den förbi vad den är tänkt för.

--- Mats ---
 
Hej
Jag var lite ivrig och min avtappningspluggen flög iväg in i buskarna och jag kan inte hitta den nu. Kan någon hjälpa med att hitta dimensionerna? Jag har en Selekta 2,5Hk 16L vilken är samma som Scheppach Kompressor 2,5Hk 16L från Harald Nyborg.
http://www.harald-nyborg.se/scheppach-kompressor-2-5hk-16l.html
Tack Jon
 
Googla dräneringsventil. Swedol har säkerligen kanske jula.
 
Det verkar finnas lite att välja på, första Google träffen för mig:
http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Tryckluft/Tillbehor/Draneringsventil-2000023586/

Jag har själv två Stanley kompressorer, en liten 6l och en trefas 50l och skulle vilja sätta en slangnippel på ivarjefall den större för att kunna leda ut vattnet vid dränering. Tyvärr har den befintliga ventilen inga gängor på det utgående hålet men nu kanske jag kan få tummarna loss och leta upp något annat tack vare denna tråden.
 
Tack för hjälpen, kan jag åker till Biltemas imorgon
Jon
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.