Chrissofsweden skrev:
Så länge strålarna kommer igenom är en lite halvmålning dag att föredra. Faktum är att det ökar verkningsgraden!
Hur kan det då komma sig att effektmätaren visar ett lägre värde när solen går i moln? Jag har 60 st Mazdon vakuumrör.
//Bosse
 
Bosse_A skrev:
Hur kan det då komma sig att effektmätaren visar ett lägre värde när solen går i moln? Jag har 60 st Mazdon vakuumrör.
//Bosse
Nu pratar vi väl ändå om Solcellsel och inte solvärme?

Eller har jag missat något...? :blushing:


/Christian
 
Ja Vi håller oss till el här! Solvärme är en helt annan sak..
 
Det är dock samma solinstrålning som används för både solceller och solfångare, så Bosses fundering är överförbar även på solceller. Solinstrålningen mot solceller och solfångare består av tre komponenter: direkt instrålning, diffus instrålning och markreflekterad instrålning. Går solen i moln försvinner den direkta solinstrålningen och därmed även huvuddelen av den instrålade energin mot en solcellsmodul eller solfångare.

Det Christian förmodligen tänker på är förmodligen att vid växlande molnighet kan solinstrålningen stundvis bli högre än den normalt maximala 1000 W/m2, genom att reflektion i molnen kan ge ett extra tillskott. Men så fort solcellsmodulen eller solfångare skuggas av molnen försvinner merparten av solenergin, så visst är en klar dag utan moln och dimma bäst.

För solceller är det dessutom bättre ju lägre lufttemperaturen är eftersom solcellernas verkningsgrad ökar med sjunkande celltemperatur. Är det kallare ute kyls solcellerna bättre och därmed ökar deras verkningsgrad.
 
Redigerat:
BengtS skrev:
För solceller är det dessutom bättre ju lägre lufttemperaturen är eftersom solcellernas verkningsgrad ökar med sjunkande celltemperatur. Är det kallare ute kyls solcellerna bättre och därmed ökar deras verkningsgrad.
Skulle det löna sig att ta ut lite energi för att driva en fläkt som kyler solcellen när solen gassar för full? De solceller jag provar med blir väldigt varma på sommaren.
//Bosse
 
Bosse_A skrev:
Skulle det löna sig att ta ut lite energi för att driva en fläkt som kyler solcellen när solen gassar för full? De solceller jag provar med blir väldigt varma på sommaren.
//Bosse
En liten lurighet när det gäller solcellsmoduler är att deras nominella toppeffekt mäts vid 25°C. I praktiken blir celltemperaturen vanligen högre. Cellspänningen för kristallina solceller sjunker med ca 0,5% per grad över 25°C vilket leder till en effekt som är 5-10% lägre än den nominella om celltemperaturen är 35-45°C.

Har inte tänkt fläkttanken tidigare. Låt oss ta en funderare. Låt säga att du har en modul som är på 100 W (0,77 m2 om modulverkningsgraden är 13%) och celltemperaturen är 45°C, då har effekten minskat till 90 W. Effekten på din fläkt behöver alltså vara mindre än 10 W och den ska klara att sänka temperaturen 20°C på alla solcellerna i hela modulen för att du ska komma upp i 100 W på modulen. Det verkar inte troligt att det skulle vara möjligt.

Om man sätter solcellerna mot ett tak eller en vägg kan man lämna en luftspalt mot taket eller väggen. Då får man hjälp av vinden för att kyla solcellerna något.
 
BengtS skrev:
Om man sätter solcellerna mot ett tak eller en vägg kan man lämna en luftspalt mot taket eller väggen. Då får man hjälp av vinden för att kyla solcellerna något.
Tack för din analys ang. temperaturen.
Vad gäller taket på vårt hus som består av svart betongtegel, så blir det så varmt på sommaren så att man inte kan gå på det. Så där hjälper nog ingen luftspalt.
Jag har ett par paneler som jag tänker laborera med och då är nog det bästa att ha dem fristående på marken. Elkablar är ju lätt att gräva ned.
//Bosse
 
Själv kommer jag ha ett grästak runt min solcell vilket förhoppningsvis kommer agera kylande..

/Christan
 
Bosse_A skrev:
Tack för din analys ang. temperaturen.
Vad gäller taket på vårt hus som består av svart betongtegel, så blir det så varmt på sommaren så att man inte kan gå på det. Så där hjälper nog ingen luftspalt.
Jag har ett par paneler som jag tänker laborera med och då är nog det bästa att ha dem fristående på marken. Elkablar är ju lätt att gräva ned.
//Bosse
Fristående moduler ger bättre kylning än att montera dem på ett tak eller en vägg. Det finns säkert de som mätt temperaturskillnaderna med olika varianter av montering. Jag har dock ingen referens tillgänglig om detta.

Har man fristående moduler kan man dessutom manuellt justera lutningen ett par gånger per år för att få optimal lutning för den aktuella årstiden. Årsbytet skulle då kunna bli lite bättre än för fast monterade moduler. Det finns även automatiska solföljare men de kostar en hel del och den modell jag tänker på lämpar sig dessutom bäst för en större yta än för ett fåtal moduler.

En variant av kylning som tillämpas i hybrider som tillverkar både el och värme är att man montererar solcellerna på ett bra ledande material (metall) och kyler från andra sidan med vatten. I hybrider koncentreras solstrålningen på olika sätt och celltemperaturen blir därmed högre än normalt och då blir kylning mer eller mindre nödvändig. På köpet får man varmvatten. Denna lösning skulle väl dock inte fungera särdeles bra för vanliga solcellsmoduler där man har ett polymermaterial på baksidan, som inte leder värme lika bra som en metall.
 
j-o75 skrev:
Det pratas ju en del om solceller för elproduktion, men är det någon som har koll på hur mycket man egentligen kan få ut per kvm Solcell i sverige?
Dessa anläggningar finns i Finland en fastmonterad och en med solföljare, båda 600W styck. De har givit ca. 580 - 600 kWh /år / anläggning.
Håller själv på att planera en liknande 600W fastanläggning.

http://www.kolumbus.fi/peimari.mc/tuotto2008.html
 
Stämmer det verkligen att de finska systemen har samma toppeffekt och att den med solföljare givit lika mycket energi som den fasta? Om de två har samma toppeffekt ska den med solföljare ge uppskattningsvis ca 40% mera energi per år om det är en 2-axlig solföljare.
 
Hej!
Man pratar om "solföljare". Är det detsamma som det man förut kallade "Heliostater"?
//Bosse
 
En heliostat är (mig veterligen) en spegel som skickar solstrålningen mot en punkt där den tas om hand typ "solartower".
 
Båda systemen hade samma toppeffekt ca. 500w Invertern som begränsar. Hade man användt 500w panel till invertern skulle nog skillnaden ha blivit större, 600w verkar lite överdimensionerad för invertern?
Han som hade systemen skrev att panelerna börjar skymma varandra mitt på sommaren, troligen också en faktor varför skillnaden inte var större.
Invertern är också utrustad med en MPP tracker som håller max effekten uppen nästan hela tiden.

De solföljare som jag hittat verkar vara ganska dyra, tror nog att det är förmånligare att investera i flera paneler..
 
v-g skrev:
En heliostat är (mig veterligen) en spegel som skickar solstrålningen mot en punkt där den tas om hand typ "solartower".
Engelskans "heliostat" = solföljare. "Heliostats are scientific instruments that track the progress of the sun across the heavens. Simple heliostats use an ordinary clockwork mechanism to follow the sun, while more complex heliostats track the sun directly by sensing its position in the sky or incorporate microprocessing software that compansates for the angle of the sun throughout the solar year...Heliostats are most commonly used to position mirrors and reflect sunlight continuously in a specific direction, although strictly speaking, heliostat refers to the positioning device and not the mirror. " enligt http://www.wisegeek.com/what-are-heliostats.htm
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.