Gör det enkelt och snyggt med LED lampor med vanliga E27 sockel, t.ex. lampor LED E27 par 30, effekt 7w, vit ren. Snygga och enkla att installera, ger även ett bra rent vitt sken, passar i en tvättstuga.

LED_PAR-30.jpg
 
Lysrör är i mitt tycke fullkomligt överlägsna som arbetsljus. Jämnt o bra ljus (med rätt rör), till både låg installations- och driftskostnad. Men vackra är de ju sällan.
Vet att du skrivit att du inte vill ha lysrör, men kan ändå inte låta bli att propagera för denna, i hemmen utrotningshotade ljuskälla.
För jag tror att estetiken ibland prioriteras så hårt att det går ut över funktionen. Och en tvättstuga kräver bra ljus.
Om det går att montera lysrör dolt, och använda det reflekterade ljuset, funkar det också, men kräver fler armaturer för samma ljusutbyte, och förutsätter att tak o väggar är ljusa.
 
pappan skrev:
Lysrör är i mitt tycke fullkomligt överlägsna som arbetsljus. Jämnt o bra ljus (med rätt rör), till både låg installations- och driftskostnad. Men vackra är de ju sällan.
Vet att du skrivit att du inte vill ha lysrör, men kan ändå inte låta bli att propagera för denna, i hemmen utrotningshotade ljuskälla.
För jag tror att estetiken ibland prioriteras så hårt att det går ut över funktionen. Och en tvättstuga kräver bra ljus.
Om det går att montera lysrör dolt, och använda det reflekterade ljuset, funkar det också, men kräver fler armaturer för samma ljusutbyte, och förutsätter att tak o väggar är ljusa.
Hade tankarna påa tt ha lysrör först men då jag inte kommer ha plats att montera dem så föll de ut då vår innertak avslutas som ett upp och nervänt V dvs inte som ett Upp och nervänt A som är vanligt....hoppas att du förstår vad jag menar...
 
Värför inte linjära LED typ snedställda s.k. LED strip triangel, med 11W styrka, jag skulle även välja vit ren om det ska vara i en tvättstuga.
 
Ledsen att jag utgick från att det var av utseendeskäl du valt bort lysrör, det har du ju faktiskt inte skrivit. Men jag tror att många andra idag lätt glömmer bort att det är en utmärkt ljuskälla som lätt slår ex. ledspottar i allt annat än det utseendemässiga.
Hoppas du hittar något annat som är både snyggt o bra.
 
Bilder på rummet?

I en tvättstuga som även skall användas för tvättsortering och annat, är det guld med ordentlig belysning. Vi har 2x58W lysrör på 2x5m och skulle inte välja mindre mängd ljus (3000 lumen)
 
Finns LED lysrör som ger ljusflöde på hela 2 220 lumen, men vill man ha proffsrör, får man vara beredd på att de kostar. Men det viktigaste är att man i en tvättstuga ser till att man har belysning med högt kelvin värde (gärna över 6 000 K) som ger en bättre färgåtergivning.
 
Toppit skrev:
...Men det viktigaste är att man i en tvättstuga ser till att man har belysning med högt kelvin värde (gärna över 6 000 K) som ger en bättre färgåtergivning.
Varför? Jobbar själv med färgstyrning för grafisk industri och ser inte varför man borde ha dagsljus i en tvättstuga. Kalibrerat tvättgodsurval? Hjärnans syncentra motjusterar ändå. Trevligare att då kunna gå från ett rum till ett annat med samma färgtemperatur. En usel LED-ljuskälla på 6000°K ger dessutom sämre färgåtergivning än ett bra lysrör på 2700°K (827, 927) så det blir dubbelfel.

Jag testat med 965-rör (för grafisk industri) hemma och jämfört med 827 och det gör ingen skillnad i praktiken. Lite obehagligare att springa ut och in ur tvättstugan med olika ljusfärg och ser rätt tokigt ut frånm utsidan huset en mörk kväll (vad skall grannarna säga?).
 
Johan du har rätt 6 000 K kan bli lite väl häftigt i en tvättstuga, man brukar jämföra med att ca 5 500 K är lika med solljus mitt på dagen. Ljuskällans kelvin säger inget om kvalitén på lampan. Lysrör (med ILCOS 965) är som du säger för proffsanvändare, dessa är extrema med sin höga färgåteregivningsindex <90 och 6 500 K.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.