C
kamilenski skrev:
Samma i Skåne. Och bra avtal. Strax över en krona för varje kWh.
Och hur blir det vid temp under minus 15 grader?
Jag bor också i Skåne. ;)
 
Jag vet. Men hur får dom andra el för 60 öre inkl allt?
 
Med rörligt pris kostade elen 1,91kr per kWh för mig inklusive allt (el, energiskatt, elöverföring, abonnemang, årsavgift och moms) i februari.

Jag betalar 66 öre per kWh innan själva elkostnaden läggs till, så om det går att få el för 60 öre ink allt så är jag riktigt torsk...
 
cheetah1 skrev:
Det är du nog. Båda värmekällorna ger förhoppningsvis lika mycket värme till huset, annars har du kallare inne med den som ger mindre.
600 kronor för 1000 kWh låter dessutom billigt. Med skatter och avgifter betalar vi nog en bit över kronan, fast vi har ett ruggigt bra elpris här.
Niben går in med elpatronen när det behövs. Det som jag tittade på var vilken vinst i energi de båda ger.

Du har rätt med elpriset, tog det rakt av från räkningen. Med rättelse för elpriset till en krona/kwh tar det alltså 12 år innan man ror hem en vinst. Då har man förhoppningsvis 3 år kvar pumparnas livslängd. Men på 12 år hinner det komma nya innovationer. Om 12 år är antagligen elen svindyr. Så då kanske man ror hem bergvärmen ännu fortare, men inte om det blir varmare vintrar......
 
Undrar om det hade gått att använda den kalla luften och skicka in den i ett väll isolerat utrymme för att få ett kylrum?
 
kamilenski skrev:
Undrar om det hade gått att använda den kalla luften och skicka in den i ett väll isolerat utrymme för att få ett kylrum?
Det är nog ingen bra idé.
Du kommer få brist på kyla på sommaren, när det behövs som mest.
Ska du värma upp huset på sommaren bara för att producera kyla till ditt kylrum?

/Hasse
 
Nu ska jag bara tänka högt.

En FLVP utnyttjar den varma luften man har i rummet. Sommartid kanske 23 grader. Den används till att producera varmvatten. Radiatorkretsen kan stängas av eller en anording på utsidan av huset kan förbruka överskottet.
SPA? Det skulle betyda att pumpen skulle tillverka både värme som kyla?

Eller?
 
kamilenski skrev:
Nu ska jag bara tänka högt.

En FLVP utnyttjar den varma luften man har i rummet. Sommartid kanske 23 grader. Den används till att producera varmvatten. Radiatorkretsen kan stängas av eller en anording på utsidan av huset kan förbruka överskottet.
SPA? Det skulle betyda att pumpen skulle tillverka både värme som kyla?

Eller?
Fast det går inte åt så mycket varmvatten. Dvs pumpen går inte mycket på sommaren då den endast behövs för att göra varmvatten. På vintern däremot så går pumpen helatiden och då behöver man inte den kalla luften. Min erfarenhet av frånluftspumpar är att det ofta monteras i för stora hus och orkar därför inte försörja huset. Vilket då medför att man kan se frånluftspumpen som en elpanna med stöd av den energi som kan tas tillvara på i frånluften. Med 360P som exempel så får man räkna med att pumpen går mycket på elpatronen från september till april. Hoppas denna 750p är betydligt bättre annars kommer man nog ångra att man valde en frånluftsvärme pump som värmekälla. Om man kunde ackumulera möjligheten att ta till vara på energin i den varma sommarluften och använda den på vintern så vore det annat men nu är det ju inte så. Kanske vore bra att kombinera dessa system men en luft/vatten pump för att få bra ekonomi på vintern.
 
C
När kyleffekten med passiv kyla inte räcker till när man kör 1330 i fastigheter, så drar den igång kompressorn och matar in värmen i tankar...
 
cheetah1 skrev:
När kyleffekten med passiv kyla inte räcker till när man kör 1330 i fastigheter, så drar den igång kompressorn och matar in värmen i tankar...
hur stora är tankarna?
 
jerk skrev:
Vilket då medför att man kan se frånluftspumpen som en elpanna med stöd av den energi som kan tas tillvara på i frånluften.
Ja det är precis vad en FLVP är, en elpanna med frånluftsåtervinning. Och det är F750 också fast med bättre återvinning förhoppningsvis.

Å andra sidan kan man ju se berg och jordvärmepumpar som en elpannor med stöd av energi som utvinns ifrån marken också... ;)
 
Fast den marknadsförs som en produkt som behöver visst stöd av elpatron fast det borde vara tvärt om. Dvs en produkt som går på elpanna och som när det är gynnsamma förhållanden klarar sig på frånluften. Jag har själv ägt en 360P som gick på elpatron så fort det var minusgrader ute samt att det blev kallras inne vilket inte är att föredra. Frånluftspumpar är ett system som gör det billigt för husleverantörer att lösa två problem,värme och ventilation. Men det borde ersättas av FTX samt annan värmekälla för att få en bättre komfort och trevligare elräkning.
 
jerk skrev:
Fast den marknadsförs som en produkt som behöver visst stöd av elpatron fast det borde vara tvärt om. Dvs en produkt som går på elpanna och som när det är gynnsamma förhållanden klarar sig på frånluften. Jag har själv ägt en 360P som gick på elpatron så fort det var minusgrader ute samt att det blev kallras inne vilket inte är att föredra. Frånluftspumpar är ett system som gör det billigt för husleverantörer att lösa två problem,värme och ventilation. Men det borde ersättas av FTX samt annan värmekälla för att få en bättre komfort och trevligare elräkning.
I ett modernt välisolerat hus med 3-glasfönster får du inte kallras om du justerar in ventilationen rätt och har rätt antal tilluftare, placerade rätt osv osv. Men visst det finns en poäng med uppvärmd tilluft.

Jag har en 360p och den klarar sig inte helt utan tillskott under ca +7 i mitt hus. Jag byggde mitt hus själv och tänkte väl ungefär som husfabrikanterna, ett billigt sätt att lösa värme och ventilation. Mitt hus drar ca 12000 kWh i värme+vv. Skulle tänka mig att bergvärme skulle halvera förbrukningen ungefär, så när FLVP:n ger sig så kan det vara värt att ta sig en funderare.

Lite grovt räknat så skulle väl räntan jag skulle få betala för lånen jag skulle behöva ta för att ha råd med investeringen ungefär motsvara besparingen på elen. Så elräkningen skulle bli trevligare men privatekonomiskt skulle det inte bli så stor skillnad.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.