markusla skrev:
Jag nöjer mig så här långt med en Raid5 i Servern på 4TB för det viktigaste och en extern hårddisk som uppdateras då och då, där i mellan ligger den i bankfacket. :)

Men å andra sidan har jag som tur är inte haft någon disk krasch på många år ... och lär väl tänka som er den dagen olyckan väl är framme.

Men vad har ni på era klienter som gör att ni vill köra backup på dem?
Jag försöker se till att mina klienter inte har något liggande på sig som skulle vara tråkigt att förlora. Allt sådant sparas på servern, vilket gör att jag skippar att köra backup på klienterna.
Eller är det helt enkelt för att snabbt kunna göra en restore på OS+Appar mm?

Gillade den Apple baserade lösningen. Är också sugen på en ipad, framförallt som surfplatta.
RAID5, 4TB låter som 4x1TB disk = 2,8TB formaterat. Vill inte skrämma upp dig, men kolla att RAID-lådan har "scrubbing" helst "hot scrub" annars är du lika rökt som utan RAID.

Varför? Jo, disktillverkarna har i princip alltid en faktor "risk för irreparabelt bit-fel" på alla sina diskar. Av någon anledning har alla tillverkare ungefär samma värde och börja man räkna på det inser man att risk för fel är över 100% för en disk över 800GB. Det är alltså risken att en (1) databit inte kommer att kunna läsas trots att den borde det kommer att inträffa med 100% säkerhet på en 1TB disk rent statistiskt.
Jaha, än sen då?. Om nu din RAID5 eller RAID6-volym skulle få en trasig disk, kommer ju de övriga diskarna att ta över och RAID-setet går över i "intermittent mode". Om nu den olycksaliga trasiga databiten skulle ligga på en av de återstående diskarna är man i princip rökt när data som ligger över den biten behöver användas. RAID-setet falerar vid återbyggnad eller access av den dåliga biten och blir out-of-sync. Allt borta.
Med "Scrubbing" har man en process i RAID:en som hela tiden jagar datafel i bakgrunden. Det kräver dock ett fungerande synkat RAID5/6-set.
Offline sync (kloning rätt ofta) eller smarta filsystem som ZFS löser detta problem

Lite OT, men kan tjäna sitt syfte för dem som vill börja lagra stora mängder data hemma. RAID5/6 är värdelöst utan "hot scrub" i kontrollerkortet.
http://blogs.zdnet.com/storage/?p=162

Angående klientbackup så citerat jag mats_o: "Data that hasn't been lost - yet!"
Det är saker som bara hunnit till skrivbordet, digitalkamerabilder och andra småfiler med stort värde.
 
Mja, det är i det här fallet 5st 1TB diskar, så det är 3,8-4 TB formaterad disk.
Wow, det där med scrub kände jag inte till och blir så klart lite lätt nervös nu, hittar inget om det på
http://www.highpoint-tech.com/USA/rr2680.htm så misstänker att det saknas på mitt förhållandevis billiga kort.
 
markusla skrev:
Mja, det är i det här fallet 5st 1TB diskar, så det är 3,8-4 TB formaterad disk.
Wow, det där med scrub kände jag inte till och blir så klart lite lätt nervös nu, hittar inget om det på
[länk] så misstänker att det saknas på mitt förhållandevis billiga kort.
Jodå. Detta RocketRAiD-kort har "scrub". Kallas "Bad Sector Repair and Remapping". Kolla att det inte avstängt och om det finns någon logg som visat att processen rullar.
 
I vardagsrummet HTPC med tråd
I biorummet XBOX och Digitalbox med tråd
Router med vidhängd backuphårddisk

Övriga datorer trädlösa

Nexasystem med Tellstik i HTPC'n eftersom huset är från -53

Relativt enkelt men det funkar.
 
Ni som har kvar era antennkablar och funderar på vad man kan göra med dem så kan jag ju tipsa om stereo-RF-modulatorer. Riktigt roligt att leka med ibland om man vill få ut samma musik i alla rum i brist på flerzonsystem. Slå t.ex igång musiken på en dator och få ut både ljud och visualiser i helskärm på alla tv-apparater i hela huset. Jag har använt denna förr och det fungerar, men den är inte helt bra. T.ex. sänker den ner amplituden på allt ljud om det kommer ett kraftigt basslag etc.
 
Har dubbla cat5E framdraget till samtliga platser där nätverk kan förväntas. För tillfället har jag iMac 27", Win7 media center i vardagsrummet och en WHS. Samt att jag har trådlöst nätverk till min iPhone och vänner som är på besök.

Kör timemachine-backup mot iMacen (NAS) och automatisk backup av media-burken mot WHS-servern som har speglade diskar.

Har inte lyckats reda ut ifall det går att göra backup av macen mot WHS? Därför jag kör timemachine mot macen med NAS-disk.

Och inom kort ska media-burken ersättas av en Mac Mini är det tänkt.
 
Bloink skrev:
...Har inte lyckats reda ut ifall det går att göra backup av macen mot WHS?...
Om den delar ut AFP via Bonjour går det. Det beror alltså lite på vilken Mac OS X-version och WHS-version du har. En ny HP WHS funkar direkt-ur-lådan med TM.
 
Bloink skrev:
Har inte lyckats reda ut ifall det går att göra backup av macen mot WHS? Därför jag kör timemachine mot macen med NAS-disk.
Nu sitter jag med windows-burkar men man ramlar över lite information ändå på olika forum. Det finns inget inbyggt stöd i whs för MAC, men som du redan känner till kan du komma åt dina shares som du har på servern. Med hjälp av rätt kontouppgifter osv kan du använda andra backupprogram på macen. Det finns en hel del olika guider för att få till det, här är en: http://www.mediasmartserver.net/forums/viewtopic.php?f=19&t=3576
Dessvärre kan jag inte svara på vad som fungerar eller inte, men ser iaf att folk lyckats med den guiden.

EDIT: Johan Gunverth hann före mig, och han vet nog mer vad han talar om...
 
Bättre då att ha en Add-In för AFP och/eller TM till WHS. Det verkar vara som att HP använder ett tillägg för att lösa "problemet".
Bjurrans länktips är rätt i princip, men kör Carbon Copy Cloner istf för SuperDuper. Mac OS X är en fullödig windows-klient, så den ansluter till WHS:en som om den vore en Windows workstation
 
Måste man inte installera en WHS klient på Macen för att backupen skall fungera? Jag har inte sett någon sådan.
 
mycke_nu skrev:
Måste man inte installera en WHS klient på Macen för att backupen skall fungera? Jag har inte sett någon sådan.
Behövs inte om man har direkt tillgång till filsystemet där backupen skall hamna. Allt i Macen är lösa filer, så det är trivialt att göra full- eller inkrementell backup. Går bra att skriva till en skivavbild för att skydda filerna från operativsystemet. Så fungerar t.ex. Time Machine (rsync + gzip)
 
Jag antar att du menar att man kör TM mot servern? De fungerar givetvis. Likaså kan man förstås låta något backupprogram (jag använder fö Cobian) hämta data på Maccarna, men det är inte på långa vägar lika snyggt som den inbyggda lösningen i WHS.

Med Windowsklienter är det servern som kör backupen och håller reda på en massa annat i klienterna, men då krävs det som sagt att dessa har WHS klientprogram snurrande, och det är detta jag skulle vilja se även för Mac.
 
mycke_nu skrev:
Jag antar att du menar att man kör TM mot servern? De fungerar givetvis. Likaså kan man förstås låta något backupprogram (jag använder fö Cobian) hämta data på Maccarna, men det är inte på långa vägar lika snyggt som den inbyggda lösningen i WHS.

Med Windowsklienter är det servern som kör backupen och håller reda på en massa annat i klienterna, men då krävs det som sagt att dessa har WHS klientprogram snurrande, och det är detta jag skulle vilja se även för Mac.
Japp.
Enda anledningen att man vill ha en Mac-klient/add-in är ju att densamma skall dyka upp i listan som "Healthy"
 
Okej, tack för svaren. Det är ju en helt okej lösning att göra som länken bjurran bjöd på. Men det smidigaste hade varit en automatisk lösning, precis som TM gör i dagsläget. För jag förstod det som att man manuellt får göra en backup på macen, men att den lagras på WHS? Men om jag förstått dig rätt Johan Gunverth så ska detta gå att lösa med ett add-in/tillägg på WHS.
 
Bloink skrev:
Okej, tack för svaren. Det är ju en helt okej lösning att göra som länken bjurran bjöd på. Men det smidigaste hade varit en automatisk lösning, precis som TM gör i dagsläget. För jag förstod det som att man manuellt får göra en backup på macen, men att den lagras på WHS? Men om jag förstått dig rätt Johan Gunverth så ska detta gå att lösa med ett add-in/tillägg på WHS.
HP har ju löst det på något sett och vad jag kan förstå är Add-In universalmetoden att tillföra funktionalitet på WHS

Time Machine är helautomatisk redan i nuläget så länge den hittar sin backupvolym på WHS:en
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.