Oj vad mycket synpunkter, tack så mycket!!
Det känns som det lutar åt träskivor nu.......
Man kan ju faktiskt byta ut dom om ett par år om man är missnöjd......!!
Jag tror i och för sig att det var ganska schyssta laminatskivor, la man dom bredvid den riktiga skivan så såg dom nästan likadana ut.....
 
Det är ju en jäkla skillnad i priser även på massiva träskivor. jag undrar vad det egentligen är för skillnad på en skiva i massiv ek som kostar 700:-/m och en som kostar 3000:-/m. Trä som trä, eller?
 
Ylva P skrev:
Det är ju en jäkla skillnad i priser även på massiva träskivor. jag undrar vad det egentligen är för skillnad på en skiva i massiv ek som kostar 700:-/m och en som kostar 3000:-/m. Trä som trä, eller?
*En billigare träskiva har antagligen inte torkats lika länge och har större risk för att slå sig (dvs bukta).

*Man har använt mera kvistfritt virke i dem dyrare skivorna.

*De dyraste skivorna har hela längsgående stavar där det knappt syns att dem är stavlimmade.

*De billigare varianterna skiljer sig rejält i färgen mellan varje stav och innehåller även kvistar.

Sen har det säkert att göra med vinstmarginaler också men där kan jag inte svara på vilka som har dem största marginalerna (dvs att det blir minst price/performance för din del).

 
Beställde äntligen vår bänkskiva nu på lunchen. Kökstillverkaren ville ha 15000:- för bänkskivorna (ca 5,5 m med uttag för häll och diskbänk) i massiv ek. Det tyckte vi var dyrt. Nu fixar den lokale snickaren bänkskivorna för 8500:-, och då ingår all montering så då hamnar allt på plats. Den här bänkskivan är dessutom 8 mm tjockare, och han gör sneddad hörnlösning. Hoppas att jag valt rätt nu... :)
 
Skönt för dig, du gjorde säkert helt rätt!!!!
Själv väntar jag fortfarande på offerten på både laminat och trä så vi får se vad det blir.......
Vilken tjocklek blev det för er till slut??
 
Det blev 3,8 cm. Standard är tydligen 3 eller 4,2. Jag tycker att 4,2 ser klumpigt ut, när man har ett i övrigt väldigt smäckert kök. Så jag blev glad när snickaren hade ett mellanting.
 
carlsson_pa_taket skrev:
Han sa att om du får en repa så kan du värma ytan med ett strykjärn och ha en fuktig handduk i mellan...? någon som har erfarenhet?
Så brukar jag göra på mitt köksbord. När det blivit märken i det så tar jag en fuktig trasa/handduk och stryker med strykjärnet. Träfibrerna sväller och märket är borta :)
 
Nu har jag fått offerten på bänkskiva i ek och i laminat. Ekskivan i 40 mm kommer att kosta 23000:- extra mot laminat..........herregud....!!! Jag som just hade bestämt mig för att ta ek....nu börjar jag vela igen....23000:-...... :-/ :-/
 
Bara för att jävlas har
Du tittat på skivor i Corian? :D

Mvh Putte
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.