B
För en vecka sedan frös slangen från cirkulationspumpen, den har alltid klarat sig tidigare vintrar men nu är det betydligt kallare och detta en längre tid dessutom. Försöker nu att hålla ett hål öppet men fiskarna ser inte ut att trvas. Har sett två st som bara låg på sidan och flötmen fortfarande levde, Vad ska man ta sig till, önskar jag kunde göra ngt, man är ju djurvän och vill inte de ska lida. Kan ej få igång pumpen förrän isen börjar töa....:(
 
Göran.W
Hej du måste inte ha vatten cirkulation på vintern men det måste tillsättas syra tex men en luft pump för syret förbrukas annars och fisken dör.
Är det guld fiskar klarar dom sig i princip tills dammen botten fryser, med undantag för slöjstjärtar som inte är lika tåliga när det gäller kyla.
Är det jätte kris kan dom få övervintra i min damm.
Men man bör inte flytta dom om det inte är absolut nödvändigt för det stressar dom och tär på fett reseverna.
 
Redigerat:
B
Ja jag håller tummarna för att de klarar sig och inte lider. Jag tänker göra mig av med fiskarna så fort vädret tillåter och att de klarar det. Om du är intresserad så kanske de kan få ett nytt hem hos dig? Vi får se.
 
Göran.W
Fiskarna bör inte flyttas från temperaturen överstiger 10gr i vattnet.
Nu vet jag inte hur din damm sen ut men finns det risk att den botten fryser så ös så mycket snö du orkar på isen för det isolerar mot kylan uppifrån.
Och glöm inte syre sätta vattnet.
Jag har plats till lite fiskar till i min damm om du vill bli av med dom senare.
Själv fyller jag på med vatten från brunnen nu när jag ändå har slangen ute och spolar is till barnen för att få lite mindre is i den.
Det började med lite is till barnen och nu åker dom skridsko på en jätte is.
Frun är måttligt road av att ha is på hela baksidan av huset.
 
Jag gissar på att mina firrar har blivit till isblock denna vintern. Pumpen pajade i höstas och nu måste det vara bottenfruset.

Förra vintern hade vi samma problem med inte riktigt så kallt. Då överlevde några firrar trots allt.

Vi får se vad som kommer fram vid islossningen. :)
 
Göran.W
Risken är stor att den är botten frusen för tjälen går ner 1 meter i marken eller mer i södra sverige.
Mina fiskar mår bra iaf i min nästan is fria damm.
Tinade upp den med vatten från brunnen för isen började bli lite väl tjock.

Göran
 
Det snackas ju om 80 cm tjäle i NV skåne så visst. Risken är nog överhängande att samtliga firrar dött.

Nu har vi en gemensam "överlevnadsdamm" i kvarteret så där kan man gå och fiska "nya" med ungarna. Mycket trevligt.
 
Fisken är död, leve fisken.

Har idag hittat några döda och ett par levande fiskar. Dammen har stått passiv hela vintern. Troligen i princip bottenfrusen.
 
Göran.W
Troligen så har dom dött av syre brist för hade den varit botten frusen skulle rimligen alla vara döda
Alla mina fiskar överlevt vintern och ar så smått börjat simma omkring nu.
 
B
Mina fiskar dog allesammans.Rensade bort allt i lördags. Det låg tre fiskar som var döda i vattnet. Innan vintern fanns där ju massor? Kanske 20-30st. Inga spår efter dessa. Undrar vad som hänt. Nu blir det inga fler fiskar, men lite vatten ska vi ha till växter och alla djur som kommer på besök Ankor, ekorrar, katter....m.m.
 
Göran.W
Tyvärr så lär alla fiskar som varit i såna färdig gjutna plast dammar ha dött i år för dom är inte djupa nog.
Många slarvar dessutom med syre sättningen av vattnet med och det funkar en normal skånsk vinter om inte isen ligger mer än någon eller några veckor i stöten för då räcker syresättningen som det blir av vinden.
Alla mina fiskar har klarat sig dvs ett 80 tal dock har det bildats massor med tråd alger i vinter så det blir till att rensa mekaniskt och sen hinka i algmedel.
Jag har normalt inte problem med alger men dessa trå alger kom troligen med växter jag " hittade " i ett vatten drag.
Det lär bli brist på guld fiskar i år om alla ska köpa nya.
 
  • 100_1269.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Känns lite som i-lands problem, ska ni äta fisken eller ?
:)
 
Göran.W
Jag har inte en anning om guldfisk är en fin mat fisk men det är väldigt ro givande att sitta vid dammen och slappa.
Som så många andra problem är det ett i-lands problem;)

Ni som tråkigt nog ger upp effter denna vinter och ska göra er av med era damm prylar för en billig peng.
Hör av er för jag behöver en hel del saker till mina nya upptåg i trädgården.

Det som ska göras är gräva ut dammen ordentligt när pengar finns till damm duken.
Tänkt storlek är ca 6x8 meter och minst 1,2 meter djup.
Kostnad fiberduk +dammduk 10500kr huh
Anlägga våtmark sidan om med vas och liknande som bio rening.
Tänkte ha några mindre dammar med som är ihop kopplade med den stora.
Hur det blir med allt sidan om den stora beror på vad jag httar billigt för jag handlar prylarna först och tänker ut något sen.
 
Redigerat:
På jakt efter en ny pump. Har ni några tips? Behöver inte vara något "fancy".

En fisk ser ut att klara sig.
Anledningen till jag mattats av är att dom ofta har blivit tagna under våren av något monster ändå.
Lite tröstlöst. Dom är ju roligast som "tama" och lite "feda o goa". :)
 
Göran.W
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.