Undrar över om det är lönsamt att installera FTX i ett normal (nya regler) isolerat hus där uppvärmning sker med överdimensionerat jordvärme.

Har ni räknat på det?
 
Visst återvinner FTX en del. Men man skall nog se den som en komforthöjare. Bra luft och man slipper friskluftsintag i väggar eller fönster som det drar ifrån. Jag skulle aldrig bygga utan FTX om jag nu skulle göra det en gång till.
Jag har för mig det räknades på ca 3500kwh återvinning per år på vårt hus(138kvm). Då skall filter bytas för ca 1000sek/år (1ggr). Så vad man tjänar beror ju på vad man betalar per kwh. Vi har kombinerat med fjärrvärme och vi behövde FTX för att klara energibalansberäkningen 110kwh/m^2.
 
kamilenski skrev:
Undrar över om det är lönsamt att installera FTX i ett normal (nya regler) isolerat hus där uppvärmning sker med överdimensionerat jordvärme.

Har ni räknat på det?
Vad är det för jordvärmepump? Har du frånluft funktion?
Då är det inget du kan kombinera med FTX.
Vad menas med överdimensionerad jordvärme? Undrar nämligen om det är så bra efter det jag läst. Vissa lärda säger ju att har du för överdimensionerat går pumpen inte så konstant och får många start stopp istället vilket varken är bra för pump eller för elräkningen.
 
Suhagg skrev:
Vad är det för jordvärmepump? Har du frånluft funktion?
Då är det inget du kan kombinera med FTX.
Vad menas med överdimensionerad jordvärme? Undrar nämligen om det är så bra efter det jag läst. Vissa lärda säger ju att har du för överdimensionerat går pumpen inte så konstant och får många start stopp istället vilket varken är bra för pump eller för elräkningen.
Huset är under projektering. Jag pratade med IVT och de så att det bästa man kan göra är att köra med så mycket kolektor slang slang som möjligt. Då får man mycket varm vatten för nästan inga pengar. Tydligen bra om man vill ha större bubbel. I början var jag inne på FLVP men det har jag släppt. Jordvärme får det bli.

IVT menar dessutom att snart ska dom släppa nåt som heter DTX. Tydligen nåt i stilen som FTX men sammankopplat med pumpen.

Husets byggyta blir strax under 240 kvm inkl garage. Tomten är på 940 kvm.
IVT menar att vi bör använda både fram som baksidan av tomten. Dvs hela arean till att gräva ner slangen. Om det är rätt eller inte vet jag ej.

Hoppas man får veta lite mer här på forumet av er som kan den biten.
 
En sparad kilowatt är mer värd än en (om än) billig.Dessutom kanske den inte är så billig om 10 år. Med ett hus på drygt 200 kvm så ventilerar du ut ca 250 kubikmeter luft per timme. När det är -15 grader ute måste pumpen ha en överkapacitet på 3 kw bara för kompensera ventilationen mot om du haft ett ftx.Om du haft elvärme skulle ftxen sparat ca 6-7000 kwh.(eller 8-9000 kronor) Nu blir det kanske bara 1/3 av detta men du får betala för en pump som måste ha 3-4 kw högre effekt än annars.För mig verkar det vettlöst att tillverka mer värme än vad man behöver bara för att den för tillfället är billig.
 
C
IVT:s installatörer visar sin dumhet än en gång. Din värmepump ändrar inte stopptempen på varmvattnet/får inte automatiskt en större beredare bara för att du har mer kollektorslang. Puckon. Jag blir bara mer och mer övertygad om att jag aldrig nånsin ska så mycket som titta åt IVT...

Självklart får man bättre effektivitet på värmepumpen av mer kollektorslang, men att påstå att man skulle få mer varmvatten för att man har mer kollektorslang är bara fånigt.
 
cheetah1 skrev:
IVT:s installatörer visar sin dumhet än en gång. Din värmepump ändrar inte stopptempen på varmvattnet/får inte automatiskt en större beredare bara för att du har mer kollektorslang. Puckon. Jag blir bara mer och mer övertygad om att jag aldrig nånsin ska så mycket som titta åt IVT...

Självklart får man bättre effektivitet på värmepumpen av mer kollektorslang, men att påstå att man skulle få mer varmvatten för att man har mer kollektorslang är bara fånigt.
Själv kan jag noll om jordvärme. Vem / vilket företag går att lita på?
 
kamilenski skrev:
Själv kan jag noll om jordvärme. Vem / vilket företag går att lita på?
Ingen :D

Lyssna på 3st olika och bilda dig en egen uppfattning kör jag på.
Lita på någon när det handlar om pengar ska man aldrig göra.

Läs lite här på BH jag har hittat en del nyttigt, jag står lite inför samma val som du verkar det som.

Att ha extra lång slang nergrävd eller att ha extra stor kapacitet i jordvärmepumpen är inget som ger fördelar verkar det som. Rätt dimensionerat verkar vara bäst.
Sök lite men det verkar ju som att vissa installatörer försöker sälja in just en enda modell och sen slippa justera så mycket. Det verkar som justeringen med flera återbesök är viktigt så den jobbar rätt. Verkar ju vara en del som råkat ut för att den står och går för jämnan i princip för installatören struntat i finjusteringar.
 
Hej. Jobbar på ett av de svenska värme pumps tillverkar företagen i Sverige. Vet inte så himla mycke om det men det vet jag att du ska ha en riktig kalkyl gjord för ditt hus.Detta för att få en pump som är dimensionerad för ditt hus och behov.När det gäller att lägga ner slang i trädgården så kan du kallt räkna med att det blir rena berg och dal banan där. Bättre då med berg eller luft vatten pump. Ring till de företag som har en support så det blir rätt från början.
Mvh Tina Arvika
 
tinatorn23 skrev:
Hej. Jobbar på ett av de svenska värme pumps tillverkar företagen i Sverige. Vet inte så himla mycke om det men det vet jag att du ska ha en riktig kalkyl gjord för ditt hus.Detta för att få en pump som är dimensionerad för ditt hus och behov.När det gäller att lägga ner slang i trädgården så kan du kallt räkna med att det blir rena berg och dal banan där. Bättre då med berg eller luft vatten pump. Ring till de företag som har en support så det blir rätt från början.
Mvh Tina Arvika

Berg och dalbana. Kanske. <Jag börjar bli arg på alla kommunalla energirådgivare... :@
 
tinatorn23 skrev:
Hej. Jobbar på ett av de svenska värme pumps tillverkar företagen i Sverige. Vet inte så himla mycke om det men det vet jag att du ska ha en riktig kalkyl gjord för ditt hus.Detta för att få en pump som är dimensionerad för ditt hus och behov.När det gäller att lägga ner slang i trädgården så kan du kallt räkna med att det blir rena berg och dal banan där. Bättre då med berg eller luft vatten pump. Ring till de företag som har en support så det blir rätt från början.
Mvh Tina Arvika

Berg och dalbana. Kanske. <Jag börjar bli arg på alla kommun energirådgivare... :@
 
Säger bara usch för FTX (och allt annat liknande)
Man kommer aldrig någonsin att kunna räkna hem eländet när man eldar ved, varenda kw den drar är ju bara extra utgifter och dessutom är det löjligt kort livslängd på eländet till råga på allt.
Skulle aldrig komma på tanken att stoppa in det i ett hus jag bygger för eget bruk men av ngn orsak har det ju blivit lagkrav på det i praktiken.
Tänk på den gamla goda iden när man fick bygga ett hus som man villeha det och jag har dessutom aldrig varit i närheten av att få för höga energivärden även utan FTX och med direktverkade el.
I nuvarande boende byggt 89 och på ca 80m2 förbrukar jag ca 4000kwh/år med direktverkande el tex..
 
Jag har FTX och är utmärkt nöjd med den. Frisk luft inne, knappt någon energiförlust till luftväxlingen, inget märkbart drag eller kallras.
Men den är säkert svår att räkna hem om man bara ser det rent ekonomiskt. Jag har faktiskt aldrig räknat på den på det viset, utan det är ju främst en anordning för att få ett bra inomhusklimat, vilket man till och med kan tänka sig betala en slant för.

Om man vill ha luftväxling så måste den inkommande luften värmas på något sätt - med el, ved, olja, eller som i FTX, med den utgående luften.

Ser man det rent ekonomiskt är ju det billigaste att inte ha någon luftväxling, så slipper man värma den inkommande luften över huvud taget. Fast det blir lär bli rätt unket inomhus efter ett tag.
 
andersmc skrev:
Jag har FTX och är utmärkt nöjd med den. Frisk luft inne, knappt någon energiförlust till luftväxlingen, inget märkbart drag eller kallras.
Men den är säkert svår att räkna hem om man bara ser det rent ekonomiskt. Jag har faktiskt aldrig räknat på den på det viset, utan det är ju främst en anordning för att få ett bra inomhusklimat, vilket man till och med kan tänka sig betala en slant för.

Om man vill ha luftväxling så måste den inkommande luften värmas på något sätt - med el, ved, olja, eller som i FTX, med den utgående luften.

Ser man det rent ekonomiskt är ju det billigaste att inte ha någon luftväxling, så slipper man värma den inkommande luften över huvud taget. Fast det blir lär bli rätt unket inomhus efter ett tag.
Betyder det att man kan konstatera att FTX ger bättre klimat men ingen ekonomiskt vinst?
 
Jag läste för nån månad sen (runt jul) att det skulle komma en rapport om FTX frammåt våren.. Den rapporten sågade tydligen FTX... Själv så skall jag installera ett FTX men jag skulle vilja läsa rapporten först.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.