Jag håller på att bygga ut huset med biorum som blir utan fönster, och vill säkerställa att det är hyggligt svalt på sommaren eftersom det inte blir så lätt att vädra (kommer dock att sätta in dubbla Fresh 90 som tilluft). Byggnaden ligger som tur är på skuggsidan av tomten. Min fråga är, var bör man isolera extra för att hindra sommarvärmen från att komma in? Det sägs ju att för att hålla värmen kvar så är det taket man ska lägga krut på eftersom värme stiger uppåt. Gäller detta även när man isolerar mot värmen? Solen ligger ju på mot taket så det verkar rimligt, och man vet ju t.ex. hur varmt det blir under ett plåttak på sommaren.
 
Jag tror att man bäst håller solvärmen ute genom att inte ha några fönster annat än åt norr.

Erik
 
Som sagt, blir inga fönster alls. :)

Så du tror inte att isoleringstjockleken i vare sig väggarna eller taket påverkar värmen på sommaren nämnvärt?
 
Det påverkar säkert en del. Framför allt när luften ute är varmare än man vill ha inne. Solinstrålningen sker nog framför allt genom fönster.

Jag var i Egypten i somras. Där var det inga mängder av isolering på husen. Däremot var det vanligt med träluckor som gick att stänga utanför fönstren för att minska solinstrålningen.

Erik
 
Mmm, du har helt klart en poäng där.

Några teorier om ifall det är nån skillnad om man t.ex. har enkelgips kontra OSB + dubbelgips? Allt borde väl påverka, men kanske i minimal utsträckning jämfört med isolering?
 
Du kan börja med att ha ljus fasad där rummet finnes. Även ljusa takpannor.
Allt en stor ljus markis som du drar framför rummet.
Skaffa ev. luftkonditionering men installera i rummet bredvid. Via rör med ljuddämpare köra in den kylda luften in i rummet. Och ha bara en fresh ventil med fläkt som suger ut luften om du kör med luftkonditionering. Och tätt /dämpat dörr.
Det blir svalt och tyst.

p.s. markisen bör vara aluminium kläd. Vet ej om du hittar det i sverige.
 
Rummet intill är vardagsrummet och där vill jag nog inte ha ett stort aggregat. ;) Takpannorna är redan beställda och är svarta för att matcha resten av huset. Denna del hamnar som sagt i skugga dock, den blir på den sidan av huset dit solen aldrig når, och dessutom är den ett plan lägre än resten av huset så på så vis kommer inte så mycket sol att nå byggnaden.
 
Mycket isolering. Polyuretan är bäst. Om du kan skaffa själv. Dessutom folk på

http://www.minhembio.com/forum/

kan tipsa dig mer. Du får blanda så att du både isolerar värme/ljud.

Lycka till.
 
Jag är medlem där sedan 10 år tillbaka. :) Väggarna kommer att byggas av OSB + dubbelgips för stabilitet + dämpning av ljudet på insidan vilket är bra för akustiken. Sen har jag skaffat en ljudisolerad dörr (35 db) som nära nog tog död på mig när jag skulle bära in den i huset (med hjälp av grannen) - vilket as att vara tung!

Isoleringen är nog redan beställd av snickerifirman jag kontrakterat, så vilken sort det är vet jag faktiskt inte. Varför jag funderade över isoleringen var att jag ursprungligen hade tänkt mig 195 + 45 men det verkar ha blivit missförstånd så det blev 145 + 45 i stället. Egentligen var det enbart p.g.a. att jag ville minimera värmetillförseln på sommaren, driftskostnaden för huset i övrigt är så låg att värmeläckage på vintern är ett mindre problem. Övriga huset är från 1979 så det är troligen inte mer än 100 mm sedan förut, och det rör sig inte om mer än strax över 30 kvm så det är ingen stor tillbyggnad.
 
d00m skrev:
Jag är medlem där sedan 10 år tillbaka. :) Väggarna kommer att byggas av OSB + dubbelgips för stabilitet + dämpning av ljudet på insidan vilket är bra för akustiken. Sen har jag skaffat en ljudisolerad dörr (35 db) som nära nog tog död på mig när jag skulle bära in den i huset (med hjälp av grannen) - vilket as att vara tung!

Isoleringen är nog redan beställd av snickerifirman jag kontrakterat, så vilken sort det är vet jag faktiskt inte. Varför jag funderade över isoleringen var att jag ursprungligen hade tänkt mig 195 + 45 men det verkar ha blivit missförstånd så det blev 145 + 45 i stället. Egentligen var det enbart p.g.a. att jag ville minimera värmetillförseln på sommaren, driftskostnaden för huset i övrigt är så låg att värmeläckage på vintern är ett mindre problem. Övriga huset är från 1979 så det är troligen inte mer än 100 mm sedan förut, och det rör sig inte om mer än strax över 30 kvm så det är ingen stor tillbyggnad.
:) Då vet du mer än många av oss här om just dina behov.
 
I alla fall vad gäller ljud och akustik, däremot mindre om byggteknik och det är ju därför jag frågar här där det finns så mycket expertis. :) Nu har jag tagit in en firma som ska göra det mesta jobbet, jag ska bara bygga från "skivorna och inåt", men man vill ju ändå ha lite koll förstås. :)
 
Tänkte bara skriva att det inte blivit något allvarligt missförstånd, jag trodde det skulle bli 195+45 isolering, men det blir 145+45+45 så det är frid och fröjd. :) Man ska inte dra förhastade slutsatser (jag fick se igår efter de snickrat färdigt för dagen att det var 145-reglar i stället för 195, men vi hade tänkt lite olika bara).
 
Blir nog bättre med 3 lager som lappas över varandra för att undvika köldbryggor.

En annan sak jag tänkte på är ju att komplettera med en luft-luft vp sedan om det nu skulle bli kvavt och varmt, elektroniken avger ju en hel del med.

Då har du ju möjlighet att köra värme och AC.

LG har ju en innerdel som ser ut som en tavla som kanske inte stör lika mycket utseénde mässigt som en vanlig innerdel.
 
Tack för tipset! :) Vi får se hur det blir när det väl står klart. Som jag skrev tidigare består den planerade ventilationen av dubbla Fresh 90 för tilluft, dB-varianten som är ljuddämpande. Frånluften består av ett ljuddämpat överluftsdon som ska sitta ovanför dörren och som förbinder rummet med husets mekaniska frånluft. Förhoppningsvis ska det räcka.
 
Vill bara nämna att tyngre isoleringsmaterial som t.ex. cellulosa har bättre ljuddämpning och är trögare för värme och kyla att gå igenom,dvs du får ett jämnare inomhusklimat. Passar ju också bra i ett äldre hus och går att lägga ovanpå mineralull i efterhand då det sprutas in.:)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.