Vad kan man göra så att det ser mycket bättre ut? Bänkskiva, stomme mm kommer från IKEA.230079-skiva2.jpg
230077-skiva.jpg
 
Brukar det inte följa med små remsor som man kan sätta på kanten?
 
Jo det gör det. Men jag tänkte om man kunde få ett bättre avslut. Jag tycker skivan sticker ut lite väl mycket men det kanske ser bättre ut om jag får på remsan.
 
Remsan borde ha monterats innan skivan kom på plats. Själv lägger jag även lite siliconfog mot skapet och väggen.
 
Skivan ligger löst så det är inga problem. Jag kanske måste såga på ett ställe till pga av att väggen är lite skev.
 
Mikael_L
Hur ser det ut i andra änden av skivan? Kan du kapa av skivan i bakkant så den blir smalare och inte alls sticker fram?
 
Mikael_L skrev:
Hur ser det ut i andra änden av skivan? Kan du kapa av skivan i bakkant så den blir smalare och inte alls sticker fram?
Skivan "måste" sticka ut så pass mycket, att den blir jämn med luckan. Och då kommer den råa delen att synas i vilket fall som. Kapar han den för mycket, kommer luckorna synas från ovan och all smuts rinna ner. Jag har testat olika lösningar. Fick byta skivor några gånger. Lämpligaste är att låta den sticka ut.

Kanske några proffs kommer med bättre förslag.

Men att försegla mot vatten, är nog det viktigaste. Vad tror du?
 
Mikael_L
Jo det har du nog rätt i.

Jag gick och kollade i köket. Ja våra skivor sticker ut så framkant minst livar med dörrarnas framsida. På ett ställe var det satt kantlist i samma färg och struktur som skivan längs hela den sågade kanten på skivan.
På ett annat ställe (vid spisen) var det satt någon form av aluminiumlist som omsluter kanten 1-2 mm. Antagligen silikon där bakom. Jag borde kanske ta en bild ... hmmm.
 
Jag skulle flytta ut högskåpet och sätta dit täckskivor.
 
Om du sågar bort en triangel av hörnet och får på remsa kan det nog bli bättre. Om det skall bli snyggt måste du nog få ett snyggare sågsnitt vid fasningen än det snitt som syns på bilden.

Erik
 
Vad för lim ska jag använda mig av för att få dit remsan? Står inget i IKEAs papper.
 
Oftast är de förberedda med smältlim. Man limmar med strykjärn.
 
Håller med Magnusss. Här saknas en täckskiva. Plus att den inte alls måste sticka ut så mycket för att gå jämt med luckan, inte enligt dessa bilder i alla fall.
1) Ta bort i bakkant så att skivan livar med luckorna.
2) Montera bort högskåpet
3) Montera en täckskiva, lika hög som högskåpet, som livar med luckorna.

Bäkskivan och täckskivan skall liva perfekt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.