Behöver en bra fuktmätare för att mäta fuktkvoten i virke, framförallt furu. Vill kunna mäta inom området 5-20% och har provat 3 st olika mätare mellan 200-500:-, alla med instickprobar. De är hyfsat säkra runt 10-20% men under det funkar det inte alls. (Jag har kontrollmätt mot en gammal metod med vägning-torkning-vägning)
Senaste mätare från Clas Ohlson för 495:- har fyra probnålar och tre "program" för olika typer av virke samt kalibrering, den är också den mest förtroendeingivande och funkar helt ok ned till 10%, men återigen, funkar inte alls under det.

Huvudproblemet är givetvis att probarna inte tränger in mer än 2 mm i virket, och det är ju fuktkvoten i mitten av virket som är mest intressant, ytan blir ju alltid torr och hård på några dagar i rumstemperatur.

Jag funderar nu på en "kontaktlös" mätare (kapacitans?) som mäter ned till 20 mm djup. Max pris 1200:- så jag har hittat följande: http://www.extech.com/instruments/product.asp?catid=11&prodid=75


Jag vill inte ha någon mätare med insticksprob eftersom allt för "hemmabruk" som finns på marknaden har för ynkliga prober som bara går in på ytan. Industrimätare typ brädgårds/ sågverksmodell har jag inte råd med.

Så vad säger ni? Är en kontaktlös mätare att lita på? Någon med erfarenhet av Exotec?
 
I förra numret av Fine Woodworking testade de fyra-fem olika kontaktlösa fuktmätare och alla fick generellt bra betyg. Kan rota upp artikeln om du är intresserad, kanske finns den på nätet?
 
Konrad Sauer, hyvelmakare utöver det vanliga, rekommenderar denna på sin läsvärda blog.
/B
 
Även jag har tänkt i samma banor ett tag. Jag har surfat runt och läst och jämfört osv. För mig kommer det att sluta med en Lignomat Combiscan från Rutlands:
http://www.rutlands.co.uk/hand-tool...ure-meters/COMBISCAN/combiscan-moisture-meter
Förutom att Lignomat är ett erkänt fabrikat, har den två egenskaper som tilltalar mig:
1. Den har en massa inbyggda tabellvärden på träslag och trädensiteter. Man behöver inte leta i tabeller och ha sig varenda gång man skall mäta.

2. Den har två olika mätdjup på 7 och 20 mm, vilket kan vara bra om man skall mäta på tunnare virke, tex 12-20 mm eller grövre virke, tex 35-50 mm.

Visserligen är modellen gansksa kostsam, men jag har slutat att testa mig fram tills jag hittar något som duger. Det brukar inte bli billigare i längden.
 
Combiscan:en från Lignomat såg onekligen fin ut. SÅ dyr var den dessutom inte.
 
phl skrev:
Combiscan:en från Lignomat såg onekligen fin ut. SÅ dyr var den dessutom inte.
Komme rinte ihåg vad som skiljer. Använder mini-Ligno och den räcker bra åt mig (tror jag utan att veta vad jag missar). Tror det viktiga är att numera är de billiga nog, och bra nog.

Har ett svagt minne av att jag grävde i det och att man inte vann något nämvärt på att gå längre än minin (som också har de två mätdjupen vilket jag tror är väldigt viktigt).

--- Mats ---
 
En del bra tips och Lignomat Combiscan är absolut ett dregelobjekt till mycket bra pris. men för att fixa budgeten så satsar jag på Extech ändå, Extech ingår tydligen i Flir-group och förhoppningsvis står dom för även den märkets rykte.
Mellanskillnaden tänker jag istället lägga in i ett Sauno torkaggregat för att bygga en virkestork, ska i fortsättningen inte snickra i något virke över 8% fuktkvot ändå :) är trött på limträskivor som bågnar och spricker
 
Jag beställde Combiscaninstrumentet förra veckan, och skrev till Rutlands nu idag för att få veta när de tänker skicka den. Det visade sig att de inte hade den på lager och hade ingen riktig koll på när den kommer tillbaka. Min order ligger kvar så länge tills de får in instrumentet igen. De trodde att det kunde ta upp till en månad. Det blir alltså ingen recension än på ett tag.

Torkanläggning låter intressant. Jag funderar på att strunta i det färdigbyggda Saunoaggregatet och bygga en egen med motströms värmeväxlare/kondensor, och fläktar, värmeelement, givare och en liten PLC. För mig rör det sig om torkning av tvåmetersslängder och ett innerutrymme av ca L 230 x B 60 x H 120 cm. Min lokala Byggmax har 50 mm tjocka falsade EPS-skivor i sortimentet med klassning 300-nånting. Skivorna finns inte på butikens hemsida. 70 spänn per skiva är väl ett ok pris? Jag skall nog passa på och köpa så att det räcker till hela torkanläggningen. Byggmax är ju inte kända för att behålla sitt sortiment i evig tid.
 
Jo jag har också funderat på att bygga aggregatet själv. Men jag har insett att det krävs lite av materialet i både fläkt/motor, kåpa och element, det blir drypande fuktigt inne i torken under basningsfasen och jag är livrädd för brand (och framtida rost i delarna) Har pratat en hel del med Sauno-aggregatets uppfinnare/ tillverkare och förstått att det inte är "bara" med det hela. Så det blir ett färdigt aggregat som jag kanske modifierar med en digital regulator så jag kan ha koll på ärvärdet också, det är rätt så kinkigt att tempen ligger rätt.
Men överhuvudtaget ser jag vikten av support (ställa in torkprogrammen) som så viktig att det är värt att betala flera tusen för en avancerad form av "aerotemper"

Köpte också skivorna på byggmax, helt ok kvalitet.

Återkommer med recension av min Extech när jag "kalibreringsmätt" den mot väg-tork-väg metoden
 
Hmmm... har fått hem min Extech idag, provmätt ett antal bitar i Furu (det närmaste programmet jag hittade på instrumentet var "Eastern White Pine" och är inte så säker på att det är vår svenska fura man avser?

Hur som helst, instrumentet har inte visat ett enda resultat över 10% och då har jag mätt på nyköpta Byggmax-reglar som ger utslag på 8% ! Det anser jag är omöjligt, det borde snarare ligga på 18%
Så, jag tvivlar starkt även på denna kontaktlösa fuktmätare från Extech.
Ska nog lägga dubbla beloppet och köpa en Lignomat istället...
 
Gruvberget skrev:
Hmmm... har fått hem min Extech idag, provmätt ett antal bitar i Furu (det närmaste programmet jag hittade på instrumentet var "Eastern White Pine" och är inte så säker på att det är vår svenska fura man avser?

Hur som helst, instrumentet har inte visat ett enda resultat över 10% och då har jag mätt på nyköpta Byggmax-reglar som ger utslag på 8% ! Det anser jag är omöjligt, det borde snarare ligga på 18%
Så, jag tvivlar starkt även på denna kontaktlösa fuktmätare från Extech.
Ska nog lägga dubbla beloppet och köpa en Lignomat istället...
Det är rimligt att du på ytan har runt 6-7 procent, och att du längre in är mer beroende av hur gammalt virket är. Det mesta virke idag är torkat på något sätt, och under vintern borde fukthalten vara låg. Samma köp på sommaren borde ge 15%.

--- Mats ---
 
Det är inte så att du har kalbrerat instrumentet konstigt? Är verkligen det inställda träslaget det rätta? Jag har för mig att man även kan ställa in instrumentet på materialets densitet.

Min Lignomat Combiscan har levererats idag enligt schenkers godssökning. Tyvärr inte till mig. Jag får ringa i morgon och fråga var mitt paket är. Om du vill skulle vi kunna träffas och jämföra instrumenten innan du avfärdar Extechen som kass. I sämsta fall får du argument för att kunna skicka tillbaka instrumentet och kräva pengarna tillbaka.
 
Instrumentet har tyvärr ingen kalibreringsfunktion vilket jag anser är lite mysko. Det finns 9 olika program att ställa in, jag körde på det enda som hade "pine". Densiteten går inte heller ställa in.
Bor i Falun så det är frågan vad det är för sträcka om och det är lönt att göra en "kalibreringsresa". Vi borde dock ha legat på ungefär samma klimat i vinter så ta gärna en tur till Byggmax och testmät på ett antal reglar/ plank osv som legat öppet under tak, omsättningen i vinter har ju varit låg och Falun borde haft ungefär samma, det borde vara en ungefärlig referens. Jag vägrar nämligen att tro att en regel från Byggmax håller 8% som sagt...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.