Hej på er! Är precis i starten av att bygga altan och jag håller på at gräva för fullt till plintarna. Totalt ska jag göra ett trädäck på 42 kvm och den inglasade delen ska täcka 24 kvm av detta. Just nu gräver jag 90cm djupa hål. Min tanke är att fylla hålen med vatten, padda som bara den, sen fylla med makadam, gjuta en bottenplatta och sen i med 50cm färdigplint. Detta borde väl ändå räcka?? En 70cm plint bär ju inte mer än 50cm. Gör man bara arbetet under pliniten ordentligt borde väl det vara nog? Just nu sätter jag första raden 1,8m ut från huset och ytterligre en rad 1,8 längre ut (det är totalt 4m ut från huset). Sen sätter jag 1,7m mellan plintarna.
Tacksam för tips och råd.
 
Hej

Med tanke på att du inte berättar vad du har för bärlina tänkte jag bara komma med ett estetiskt råd som inte är helt ovanligt att man glömmer bort.

När du räknar på plintarna framifrån så har du enligt min beräkning centrerat dem om du har 25cm överhäng på var sida. men vill du ha med hela byggnaden i samma liv så kan du ju ha med i åtanken så vida du inte har börjat redan vill säga, att om du sätter plinten på 240cm förutom de två yttersta som hamnar på 142,5 cm, då får du med dig räcket på 120cm och takstolarna på 120cm. Allt hamnar i liv, lite roligare och titta på och punkttrycket blir på varannan plint.

Men det beror ju även på flera faktorer, så detta är bara ett tips.

/ Bara jag.
 
hej barajag!

Nja, detta kommer ju att komma under marken kan man säga, det ligger i nivå med huset som står på backen så jag gräver undan en del för att kunna lägga bärlinorna. Så det estetiska i detta kommer ha mindre betydelse.

Jag ska använda mig av 45*170 som bärlina och samma som bjälklag (de ska sitta cc 60). En bärlina i huset, en 1,8m ut och en 3,6 m ut, de yttre bärlinorna kommer att hållas upp av 6 st plintar med cc 1,7m. Sen får det bli 28*120 på trallen. Ska förstärka lite runt där altanen kommer att landa.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.