är nu precis hemkommen ifrån huset......(är ej där i veckorna).Börjar fundera lite kring shunt/element temperaturen.....

för att förenkla det hela lite...har 12 element totalt som var och ett gett utslag på ca 20-21 gr.(6 på term) i rumstemperatur ,pannan står med elpatronen då på ca 60-70 grader då den jobbar, resp. slår av.Shunten har parallelt då temperaturerna 51-61 ca...högst och lägst.

Då vi nu åkte därifrån ikväll ville jag dra ner på den totala värmen från alla element så jag drog då ner bara shunten istället ca 5grader...hur många graders bortfall kan detta motsvara på själva elementen...blir det även på dom (alla 12) en strypning på 5 grader per element eller vad kan det ge? ...översatt per styck i bortfall av grader på respektive element?

Vore mycket tacksam om någon har ett hum om detta då jag i efterhand börjar att fundera på om jag inte ströp shunten för mycket:((

Så med befintliga 20-21 grader så undrar jag ju vad 5grader i minus på shunten då kan bli i minusgrader på de 20-21 gradiga elementen?

hoppas på svar.....någon:(
 
C
Sänker du temperaturen 5 grader på shunten sänker du temperaturen 5 grader på elementen. Att du har uppmätt lägre temperatur på elementen än den utshuntade beror antagligen på att termostaten på den radiatorn du mätte på hade varit stängd ett tag vid mättillfället. shuntar du ut 51-61 grader normalt lär fem grader knappast göra nån märkvärd skillnad på rumstemperaturen, speciellt inte när du kör med radiatortermostater. Vill du sänka rumstempen är det sänka på termostaterna som gäller, med ditt system, skulle jag tro.
 
ursäkta!!! en liten rättelse bara....med dessa värden på pannan och shunten, shunten kanske något lägre vid närmare eftertanke....alltså PANNAN: 60-70 grader SHUNTEN:57-47 grader elementen på 6 av 9....dessa värden ger alltså ett utslag i rummen på ca 20 grader.Sänker jag då SHUNTEN 6-7 grader, borde då motsvara en SHUNT temperatur ca 50-40 grader,frågan är bara vad det blir för rumstemperatur från de tidigare 20 graderna i rummet med DESSA värden, men nu med en shunt sänkning på 5 grader:)....hoppas att ni hängde med:)

ursäkta cheetah 1 för felskrivningen.....alltså inte 20 GRADIGA ELEMENT utan ca 20 grader i RUMMET/RUMMEN.........;)

Hoppas på lite back up...:))om någon har ett hum:))
 
Redigerat:
Sänker man 5 grader på shunten och det är relativt varmt ute så kommer det troligen att vara 20-21 grader inne. Du shuntar ut ganska varmt vatten och det är termostaerna som reglerar. Sänker man då shunten så kanske det ändå räcker att hålla 20 grader inne men att termostaterna kan stå lite mer öppna.

Jag TYCKER att du ska installera en shuntautomatik som inte släpper genom varmare vatten än vad som behövs, ger bättre komfort och spara lite energi OCH du kan centralt sänka temperaturen när du inte är i huset.

Protte
 
C
Jag står fast vid mitt tidigare inlägg. Har du inte hysteriskt små radiatorer borde det inte påverka i nån större utsträckning, såvida ni inte har fruktansvärt kallt ute fortfarande i uppsala?
 
hallå cheetah1....
nej då f u ett kanske.....hall elementet.Men med sistnämnda värden i beaktande så hoppades jag att endast komma ner i kanske 17-18 grader (med minus 5 grader på SHUNTEN)...men fick senare för mej i efterhand att om när jag nu sänkt SHUNTEN med ca 5 grader så skulle det kanske också GE ett minus på 5 grader i rumstemperatur...alltså då till 15 grader i rummet/rummen? vilket är lite för kallt även om vi inte är där för tillfället.......

ps.tackar för engagemanget,är som sagt lite vilse i alla dessa inställningar med dess orsak och verkan:((
 
H
Tror nog att du får samma temp i dein rum. 5grader sänkning av shunten gör inte så mycket. Är det så att termostaten har slått av innan du sänkte shunten så gör det nog ingen skillnad alls. Att du sänker shunten med 5 grader gör nog bara så att det tar lite extra tid innan rummen kommer upp i temperatur. Du behöver nog sänka med 10 - 15 garder men en vikig faktor är ju även utomhustempen. Jag kör själv ut 50 grader på framledningen och kan lätt få 25 grader varmt i huset.

Körde själv ut 35 gradigt vatten innan jag fick ny shuntmotor och det är ingen skillnad på värmen i huset. Nu blir elementen bara lite varmare
 
och tack till dej prototypen:))

förstår hur du menar med ditt resonemang...att jag får öppna termostaterna lite mera vid en strypning av dessa 5 grader på shunten för att hålla samma 20-21 grader:)

det kluriga var bara att jag inte gjort så utan bara sänkte 5 grader på shunten.........för att komma ner något i rumstemperatur.....hoppas bara att dessa minus 5 grader på shunt inte nödvändigtvis behöver betyda minus 5 grader i rumstemperatur?....som jag nämnde till cheetah1 så skulle det bli lite för kallt i mitt tycke för huset...målet var kanske 17-18 grader då jag gjorde detta...temperaturen var då ute mellan -1 och plus 2

vad tror du? är jag "ute och cyklar"....eller?
 
tack för svaret hokanp!!

så även om radiatorerna stod på då jag sänkte Shunten så blir det alltså inte"mycket" temperaturförfall:)....ok jag är med:)

men om shunten NUMERA då ligger på 50 grader då elpatronen precis jobbat klart, så sjunker shuntvärmen sedan till 40 grader innan elpatronen klickar igång igen (blir alltid 10 graders skillnad av erfarenhet) då blir det ju egentligen en shuntvärme på endast 40 grader för ett tag precis innan epatronen klickar igång igen....Hmmm.....men å andra sidan då rummet redan håller en viss temperatur,precis innan patronen slår av för ett tag, så kanske det inte heller blir några stora skillnader i gradförluster i själva rumstemperaturen då den pendlar mellan 40-50 shuntgrader (som mest passiv, och varmast som aktiv)......är du med?:)
 
Redigerat:
H
ölk skrev:
tack för svaret hokanp!!

så även om radiatorerna stod på då jag sänkte Shunten så blir det alltså inte"mycket" temperaturförfall:)....ok jag är med:)

men om shunten NUMERA då ligger på 50 grader då elpatronen precis jobbat klart, så sjunker shuntvärmen sedan till 40 grader innan elpatronen klickar igång igen (blir alltid 10 graders skillnad av erfarenhet) då blir det ju egentligen en shuntvärme på endast 40 grader för ett tag precis innan epatronen klickar igång igen....Hmmm.....men å andra sidan då rummet redan håller en viss temperatur,precis innan patronen slår av för ett tag, så kanske det inte heller blir några stora skillnader i gradförluster i själva rumstemperaturen då den pendlar mellan 40-50 shuntgrader (som mest passiv och varmast som aktiv:).......är du med?:)
Inte riktigt men kan du inte sänka elpatronens start och stopp istället??
 
ursäkta om det blev lite snurrigt nu hokanp:

men rätt och slätt....

med värdena: PANNA 60-70 grader SHUNT 57-47 grader GER: 20-21 grader i vardera rum, från elementen och -2 till+1 utomhus (det nuvarande läget)

Värdena: PANNA 60-70 grader SHUNT 50-40 GER: marginell gradförlust....
och med -2 till +1 utomhus

stämmer det:)?

Har ratten på elpatronen på 78 grader,vilket ger 69 grader i pannan innan patronen slår av.....patronen sätter på igen vid 60 grader i pannan...vill gärna ej sänka patronen mer då jag har hört att pannan mår bäst av 60-70 grader:)
 
Investera i en shuntautomatik (med innegivare) då blir det den temperatur du har ställt in oavsett utomhustemp. När du är där så ställ vredet på 20-21 grader och när du åker 10-15 grader så sköter det sig självt.

Automatiken kostar från 1700 och uppåt och med den styrning du kör med nu kommer du snabbt att tjäna in dess pengar som automatiken kostar.

Protte
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.