Vi tänker installera en vedkamin i vardagsrummet. I stället för golvplåt som underlag och gnistskydd funderar vi på ngt keramiskt t ex klinkers eftersom lackerad plåt inte är särskilt reptåligt. Befintligt golv kan beskrivas så: Brädgolv + troligen matta/mattor + laminatgolv (Pergo el dyl).
Går detta att göra och bygger detta mycket på höjden så att man snubblar på kanten? Kan kanten kanske fasas av? Vad behöver man särskilt tänka på? Behöver laminatgolvet tas bort i den berörda delen?
8)
 
Jag skulle ta bort den delen och lägga golvgips. På det lägga klinkers.

Det är inte bara att det kan bygga för mycket på höjden, det är att laminatgolv och matta med brädgolv är ingen bra underlag för klinkers om du vill att det ska hålla.

Lycka till!
 
Det är inte särskilt svårt att såga bort laminatgolvet med en vinkelkap. Ställ in rätt sågdjup bara.
Riv bort mjuka mattan så du kommer åt brädgolvet.
Sedan är det bara att lägga gips och klinkers, under förutsättning att inte underlaget sviktar.

Jag har haft en contura tidigare, och det gnistskyddet var ganska reptåligt. Tyvärr var den vit med knottrig yta så den blev rätt smutsig istället....
Klinkers ger rätta intrycket!
/Dag
 
Jag tror nog att det är bra om du tar bort det gamla golvet och lägger gips+klinker. Det finns nog risk att du kommer att "snubbla" på golvet om du bygger på...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.