Vad betyder det att detaljplan saknas för en tomt med villa?

Vi har önskemål att ev. avstycka tomten. Hörde av bekant att Stockholm med närförorter brukar neka avstyckning så att villatomter blir under 800 kvm. Vår tomt skulle bli ca 600 kvm.

Vet ngn om ovanstående stämmer med att avstyckning till mindre tomter nekas?

Är det negativt att detaljplan saknas om vi nu vill avstycka vår tomt?

Bör man ansöka om att få till en detaljplan eller är det positivt att sådan saknas?

I mina öron låter det positivt att det saknas detaljplan men ni som vet mer, berätta gärna!

MvH
 
Lantmäteriet och ditt statsbyggnadskontor vet definitivt. Ring dem.

Annars är det bara positivt att slippa detaljplan så länge man har trevliga grannar.
 
Tack för svar!

Alla ni här, hur är det med 600 kvm tomt och bygga hus på? Är det alledeles för liten tomt?
 
  • Gilla
svanbe
  • Laddar…
Visst går det, men ytterst få kommuner i Sverige brukar vilja skapa tomter på 600 kvm för fristående villor, det brukar vara minst 800 kvm. För radhus, kedjehus och parhus är det dock en ganska vanlig storlek med 400-600 kvm.

Men tittar man i andra delar av värdlen så är ju t.ex. en normalstor tomt i Thailand runt 400 kvm (men där bygger man å andra sidan ända till tomtgränsen också, inga 4.5 m avstånd där inte...)
 
b8q skrev:
... inga 4.5 m avstånd där inte...)
Nu var ju tomten utanför detaljplan, så möjlighet finns ju att faktiskt ställa huset tomtgränsen med grannens goda minne.
 
Storleken som godkännes beror på detaljplanen. I många områden där detaljplan saknas så finns i stället områdesbestämmeser.

I Stockholmsområdet är det ganska vanligt att minsta tomstorlek är 600kvm.
 
Nu visade det sig efter lite letande av lantmäteriet att det FINNS detaljplan och mkt riktigt tomtstorlekar på 800 kvm är minimum.

Kan man begära ny detaljplan? Samhället är ju i ständig förnyelse och nog tenderar det att gå mot mindre tomter osv osv. eller tänker jag fel?

Kan man annars bygga en ny villa ihop med den gamla, särskilja dessa två med ett gemensamt garage, och på så sätt få till parhus? Då skulle man väl göra en ny detaljplan?

Kan man köpa en bit av grannens tomt och knyta denna till nuvarande tomten och få till 1600 kvm?

Alt. riva villan som den står nu och bygga 3-4 radhus med mindre tomter?


Mkt tacksam för all information hittills!
 
Det går att iaf undersöka möjligheten att ta fram en ny detaljplan för enbart din fastighet (s.k. "frimärksplan"), för att möjliggöra delning med en minsta tomtstorlek på 600 kvm, eller en plan som möjliggör parhus över en ny tomtgräns. Men det är inte så troligt att kommunen går med på det, och även om de gör det så blir det en stor kostnad för dig, eftersom det är du som vill få en ny detaljplan som gynnar dig, det är inte en plan som initierats av kommunen.

Då är det vanligare att man köper en bit mark från en grannfastighet för att få till 1600 kvm och sedan dela den, precis som du är inne på.
 
Ett alternativ är att riva huset och bygga ett parhus istället. Det har min bror gjort när han var i samma situation.
 
Om styckning av tomten ej medges, får man i teorin bygga en till villa på samma fastighet? Det finns ju idag en villa på fastigheten. Jag menar nu alltså ytterliggare en till villa UTAN att stycka tomten.
 
Normalt sett så får man inte det. Du kommer troligen inte att få bygglov för det.
 
fabiansthlm skrev:
Om styckning av tomten ej medges, får man i teorin bygga en till villa på samma fastighet? Det finns ju idag en villa på fastigheten. Jag menar nu alltså ytterliggare en till villa UTAN att stycka tomten.
Detaljplanen beskriver vad som får uppföras på tomten, kolla i den.
 
Tack för svaren.

Måste man gå till lantmäteriet eller kommunen för att se detaljplanen? Jag hittar inga dokument hemma om den och kunde ej se detaljplan "online" på "min fastighet" hos lantmateriet.se .

Sen vad menas med följand einfo om min fastighet rörande just detaljplan:

DatumAkt 1994-04-22
Laga kraft: 1994-05-18
Genomf. start: 1994-05-18
Genomf. slut: 2009-05-18

Vad är Genomf. slut ?
 
Fann svar själv men frågan är om det är bra eller dåligt:

Genomförandetid
En detaljplan måste alltid ha en bestämd genomförandetid. Denna genomförandetid skall vara minst 5 år och högst 15 år. Om en fastighetsägare vill säkerställa sin rätt att bygga måste denne ansöka om bygglov före genomförandetidens utgång. Det bör dock understrykas att en detaljplan inte upphör i och med att genomförandetiden löper ut. Planen fortsätter att gälla ända tills dess den ändras eller upphävs. När genomförandetiden löpt ut har emellertid fastighetsägarna inte längre kvar något ekonomiskt skydd mot att detaljplanen ändras eller upphävs.
Kanske bra för vi fick inte stycka m. den gamla planen son jag fattat det efter samtal med LM.

Kan man begära ny detaljplan nu och hänvisa till att allt fler vill stycka till minre tomtstorlekar etc?
 
B
Hur har det gått?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.