Jag har en fundering på hur man på ett enkelt sätt kan åstadkomma förvärmning av friskluft innan denna tas in i t e x ett värmeåtervinningsaggregat eller vp.

Varför jag undrar är bara för att jag tycker det skulle vara mycket besparande om man istället för -20 grader fick in +5 i ventilationsaggregatet eller vp:n.

Skulle det funka att montera en plattvvx innan aggregatet, där man tar friskluften igenom först, innan den går in i vent.aggregatet?
Problemet blir dock med frånluften! Denna återvinns ju i vent.aggregatet och får en låg temp varav den blåses ut ovan tak. Min tanke är att ta uppvärmd luft nån annanstan i huset som skulle kunna med hjälp av separat kanalfläkt sugas genom förväxlaren och då avge värmeenergi till friskluften!

Nu blev det rörigt va!?

Skulle detta vara genomförbart utan att påverka luftbalansen negativt i huset skulle man göra enorma ekonomiska vinster med relativt små insatser!

Sammanfattningsvis så behöver då inte luften värmas från -20 till +40 utan från ca +5 till + 40! Snacka om vinstmarginal!

Har man sen kamin så kan F-luften tas härifrån till förvvx och då blir verkningsgraden helt sagolik!!!

Har ni erfarenhet eller några synpunkter så skriv gärna och berätta :)



 
Värmeväxlar uppgift är ju att förvärma tilluften med frånluften och på så sätt "återanvända" en hel del energi!

Värmeväxlar används överallt på större fastigheter och även på mindre.
Att släppa ut värmen direkt i luften med dagens energi priser är som att elda åt kråkorna.

Det finns en hel olika värmeväxlare platta är nog den vanligaste för mindre vent agggregat medans rotternade VVX har en bättre verkningsgrad om jag inte minns helt fel.

Men att börja förvärma luften innan VVX ser jag ingen idee med.
Att ta värme från kaminen till att värma tilluften är lite som att elda åt kråkorna, en VVX har ju aldrig 100% återvinning det finns alltid ett viss spill av energi.

Då är det ju bättre att flytta värmen med en fläkt till rum som behöver värmen. Och låta frånluften sköta om värmeåtervinningen. Då utnyttjar man värmen både i rummet och till återvinning.

 
Jag tror inte riktigt att jag förstår poängen...

Min tanke är att ta uppvärmd luft nån annanstan i huset",
det är ju den värmen som går in i VVX:en i slutändan ändå, efter att den har passerat några rum kanske... Skall man ge sig på att förvärma luften så måste man ju göra det med värme som finns någonstans där den ändå inte skulle komma till användning, typ rör i marken eller värme från utsidan av skortenen på något sätt.
 
  • Gilla
mohandswe
  • Laddar…
...däremot kanske det inte är så dumt att låta tilluften passera tex. täljstenskaminen för att slippa kalldraget från ventilerna...
 
Jag tycker det är intressanat ideer. Jag funderar själv på om det är möjligt md att förvärma inluften yill ett ftx-system för att nå en högre slut temp på luften som blåses in i rummet.

Förvärmning med en markdragen luftledning?

Förvärmning genom att dra inluften förbi skorstenen eller liknande?

är det inte så det menas i strängen ovan?

 
Är alla installationer rätt utförda och inställda så finns det "ingenstans" att hämta energi till förvärmningen.
Dock finns det alltid lite i det som läcker upp till yttre vind, runt skorstensrör med för hög rökgastemp, ljummet vatten som spolas ut till avlopp, osv
En outnyttjad solenergikälla är att gräva ner en kanal och du har alltid plussgrader fram till VVX och gratis kyla på sommaren. Kalkylen? - beror på eget arbete och tillgång till billiga rör (pularen kollar på skroten)
 
Förvärmning av tilluft via ett markförlagtrör förekommer, och ger på sommaren avkylning. Lösningen kan ge problem med biologisk tillväxt i röret så det måste rensas. Ett sätt att förvärma tillluften vore att låta vatten från ett borrhål cirkulera i ett förvärmningsbatteri och ge värme på vintern och kyla på sommaren. Det kräver då en anpassad reglerutrustning. Ett tegeltak fungerar som en luftvärmande solfångare, sådana lösningar finns realiserade.
 
För att vinna något på att förvärma tilluften så måste du få uppvärmningen "till skänks" så att säga. Annars ingen vinst. Ett sätt besrivs i detta, tidigare inlägg:

http://www.byggahus.se/cgi-bin/yabb/YaBB.pl?board=VVS;action=display;num=1100528050;start=4#4

Sen kan man göra som jag gör: leda tilluften genom krypgrunden, om det nu finns sådan med lite volym. Jag köpte (i Juli) ett enplans 147kvm hus (byggt -89) med 145 -150 cm "ståhöjd" under huset. Jag har ingen termometer på tilluftintaget i frånluftsVP'n, men 3,5 meter innanför där luften går in under krypgrunden (på sin väg till frånluftsVP'n) har temperaturen som kallast i år varit strax under +5. Alltså betydligt varmare än dom c:a -15 som vi haft som kallast här i Gävletrakten. Och då har luften vid mätpunkten inte ens passerat halva krypgrunden, så luften vid intaget är ändå varmare. Sen att jag på köpet får en ventilerad grund kan man väl inte klaga över!
Och det ska bli intressant att se hur pass mycket svalare det blir i huset till sommaren. I somras var det olidligt varmt inomhus när det var som varmast. Men jag är mycket medveten om att jag måste hålla koll på luftfuktigheten i sommar när varm luft leds in under huset. Har investerat i en hygrometer. Och har möjlighet att leda om luften om luftfuktigheten skulle bli för hög.
 
pelle.mia skrev:
Ingen som hört om möjligheterna att koppla en enkel luft-värmepump som drar 0,5-1 kW som förvärmare?

Eller är tanken helt knasig?
Har också samma tanke. Borde vara bättre att ha en liten luftvärmepump som förvärmning på tilluften som "suger ut" den sista värmen som finns kvar i frånluften efter att den passerat värmeväxlaren.
 
jag har haft samma fundering, men tänkte att utomhusdelen (i en vanlig luftvärmepump) förbrukar så mycket luft att envar förvärmning blir "uppäten".
men att ta luft från krypgrunden är inte så dumt, där finns det ju stora mängder luft och det blir troligtvis inte så kallt där.

hur skulle det funka att ställa utomhusdelen inne i ett (ventilerad) garage? skulle det bli väldigt kallt i garaget?

off topic: har nån tips till luftvärmepump där inomhusdelen kopplas till ett rörsystem som fördelar värmen till varje rum?
 
Värmen i krypgrunden kommer med säkerhet från huset så den värmen får man betala fullt pris för. Nollsummespel mao.

Det bästa sättet att kyla är sk frikyla som man får med en berg- eller jordvärmepump. Näst bäst är en LLVP.
 
Låter ju intressant att dra tilluften i marken innan den kommer till FTX.

Någon som har provat detta?

Hur stora är problemen med biologisk tillväxt?

Måste man luta röret i marken och ha utlopp för kondensvatten vid lägsta punkten?

Hur stor vinst ger detta?
 
För att det skall vara någon vits så måste nog röret vara bra långt.

Tänk på ytjordvärme där man ofta behöver 500 m slang och att energin huvudsakligen kommer från fasövergången då fukten i jorden fryser till is.

Möjligen skulle det kunna funka om man hade en riktigt stor naturlig grotta eller en mindre gruva, men knappast annars.


Lite OT:

Drar mej till minnes Billiga Ventilationsfirman i Linköping som satte kylkondensatorerna till en liten datorhall i ett STORT underjordiskt parkeringsgarage. Efter en månad var det 35 grader varmt i garaget och dom fick komma tillbaka. (Dom "fixade" problemet genom att kyla med kallvatten från en kran istället. Vattenmätaren snurrade bra!)
 
mycke_nu skrev:
Värmen i krypgrunden kommer med säkerhet från huset så den värmen får man betala fullt pris för. Nollsummespel mao.

Det bästa sättet att kyla är sk frikyla som man får med en berg- eller jordvärmepump. Näst bäst är en LLVP.
funkar det så här att utomhusdelen förbrukar så mycket luft att den kylar ner krypgrunden såpass mycket att huset blir kallare/krypgrunden får samma temperatur som temperaturen utomhus?
jag tänkte att en viss värme går till krypgrunden i alla fall, så man kan ju använda den till att förvärma luften som går till utomhusdelen..
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.